HP ישראל לתובע: מחשב כף ידך אינו פגום
"הלקוח לא חיבר את מחשב כף היד שלו לחשמל בכל עת שלא השתמש בו, ולכן הוא יכול להלין רק על עצמו", על פי כתב ההגנה של HP בתביעה שהגיש נגדה בעליו של מחשב כף יד iPAQ 4150. החברה מכחישה את טענותיו של התובע
HP ישראל הגישה כתב הגנה בתביעה שהגיש נגדה בספטמבר דוד מנשה, הנדסאי אלקטרוניקה במקצועו ובעליו המאוכזב של מחשב כף יד iPAQ 4150, ובו היא מכחישה את טענותיו של מנשה כמעט אחת לאחת.
בתביעה שהגיש בבית משפט השלום בת"א, ביקש מנשה להורות ל-HP ישראל לתקן את מחשב כף היד שלו, ולחייבה לשאת בהוצאות
המשפט, זאת, בעקבות התעלמותם הכמעט מוחלטת של נציגי החברה מפניותיו החוזרות ונשנות. הוא לא דרש פיצויים - רק תיקון המכשיר וכמה הסברים.
תחילת הפרשה
זמן קצר לאחר שרכש התובע את מחשב כף היד שלו, במאי 2004, ולאחר מספר ימים בהם לא הפעיל אותו, כבה זה מעצמו, ולא ניתן היה להפעילו שוב, לדבריו.
מנשה פנה למרכז שירות הלקוחות של החברה וביקש שידווחו לו מה מהות התקלה ומה ניתן לעשות כדי למנוע את הישנותה. לטענתו, ב-HP בחרו להתעלם מבקשתו, ולאחר זמן מה השיבו לו את ה-iPAQ המצויד בסוללה חדשה ללא הסברים.
מספר ימים לאחר התיקון, בעת ששהה בחו"ל, נשנתה התקלה "והמחשב חדל מלפעול ואף חדל מלהיטען - ולמעשה, שבק חיים". מנשה, שנותר עם מוצר בלתי שמיש, שלח מספר מכתבים לחברה, בהם גם למנכ"ל HP ישראל, גיל רוזנפלד, אולם לדבריו, גם אז לא זכה להתייחסות עניינית לטענותיו.
תגובת HP
HP ישראל מסבירה בכתב ההגנה, כי היא חברת בת בקבוצת HP העולמית ומשמשת כנציגת היצרן לצורך מתן אחריות. הנתבעת טוענת כי עמדה במחויבותה במלואה על פי תעודת האחריות. במענה לטענת התובע, כי היה צריך לצרף הוראות שימוש למוצר, HP ישראל מציינת כי אינה יבואן או מפיץ של מוצרי HP בישראל, בניגוד לנטען בכתב התביעה. לדבריה, התובע קנה את המוצר כנראה מאחד המפיצים המורשים של HP בישראל, אשר מייבאים את המכשירים לישראל ישירות מהחברה בחו"ל.
לגופו של עניין מכחישה החברה באמצעות עורכי דינה, כי ה-iPAQ של מנשה אינו תקין. לדבריה, התובע פנה למעבדות החברה פעם אחת ויחידה, כחודש לאחר הרכישה, וסרב להחזיר את המוצר למעבדה, למרות הצעות חוזרות ונשנות. "אין במכשיר כל תקלה, לא כל שכן תקלה החוזרת על עצמה. הנתבעת תשוב ותטען כי המכשיר נמסר לתובע לאחר תיקונו כשהוא תקין לחלוטין", נכתב בכתב ההגנה.
"התובע היה צריך לחבר את המכשיר לחשמל בכל עת שאינו בשימוש"
על פי ההסבר המופיע במסמך עולה כי ב-HP מצפים כי הצרכנים יחברו את המכשירים הניידים שלהם לחשמל בכל עת שאינו בשימוש, ולא - יאבדו את האחריות.
"לאחר מספר ימים שהמכשיר אינו מחובר לחשמל נוצר מצב של פריקה עמוקה של הסוללה, ואז נמחק הזכרון האלקטרוני של המכשיר...זו התנהגותו הטבעית של המכשיר כמו גם של מכשירים אחרים כדוגמתו", נכתב בהוראות השימוש של המכשיר, כך טוענים ב-HP.
עוד מצויין, כי "מאחר והתובע מודה כי לא השאיר את המצב טעון בחשמל בכל עת שלא השתמש בו, אין לו להלין אלא על עצמו".
עורכי הדין של HP ישראל מצטטים בכתב ההגנה את תעודת האחריות, הקובעת מפורשות כי "HP אינה מתחייבת כי המוצר יפעל ללא תקלות או הפרעות כלשהן", "עובדה הידועה לכל היא כי מכשירים אלקטרוניים עשויים להתקלקל". כאשר הם מתקלקלים, החברה מתחייבת לתקנם על פי תעודת האחריות, וכך אמנם נהגה, לדבריה.
לא היחיד
ישראלים רבים התלוננו בעבר על שירות הלקוחות של HP ישראל, הזרוע המקומית של החברה העולמית, ולמרות שחלק מהמתלוננים ניסו לארגן "מרד צרכנים", פנו למטה החברה באירופה, שאחראי על HP ישראל, ואף איימו להגיש תביעה ייצוגית - המצב נותר ללא שינוי, לטענתם.
בכתב התביעה שלו טען מנשה כי בעת שהמתין במעבדת החברה בתל אביב, פגש אנשים נוספים רבים, שרכשו מחשבי כף יד מדגם זהה ודומה לשלו, שנתקלו בבעיה דומה.
עוד טוענת HP כי מדובר בתובע קנטרני, קטנוני, שכל מטרתו היא להטריד את HP, אשר משתלח בה בכל אופן אפשרי, לרבות פניה לעיתונות ולאמצעי תקשורת אחרים ולמועצה לצרכנות. לפיכך, מוסיפה HP כי על מנת לחסוך לכל הגורמים המעורבים הוצאות מיותרות, ומאחר ולטענתה אין מדובר בתביעה עקרונית או בעלת חשיבות ציבורית, אלא בתובע פרטי עם סוגיה אישית, היא מציעה לספק לתובע מחוץ לכותלי בית המשפט מכשיר חלופי חדש וזאת, תוך שהיא טוענת שאין ממש בתביעה.