הקאמבק של מומה: האם יהיה iTunes הישראלי?
היום יושק אתר "מומה" המחודש, עם עיצוב מחודש, תכנים נוספים ושירים, אלבומים ורינגטונים למכירה. היעד הסופי: להפוך לחנות מוזיקה בנוסח של אפל
אתר MooMa הושק הבוקר (ג') בגירסה מחודשת ומשודרגת, שתאפשר לגולשים לרכוש שירים ואלבומים של אמנים ישראלים, להוריד רינגטונים, להתעדכן בהופעות ועוד. האתר החדש עומד גם בסימן של הידוק שיתוף הפעולה עם ערוץ 24, ויכלול לוח הופעות מוזיקה בשיתוף עמו.
ההיסטוריה של "מומה"
אתר "מומה" של "קשת אינטראקטיב", חברת בת של זכיינית ערוץ 2 "קשת", הושק ב-2001 על ידי יואב קוטנר וגיא בהר, במטרה לשמש האתר האולטימטיבי של המוזיקה הישראלית ברשת. בשיא פעילותו העסיק האתר עשרות עובדים וכלל 40 תחנות רדיו מקוונות ואנציקלופדיה מקיפה למוזיקה ישראלית ולועזית. הימים היו ימי המשבר בענף ההיי טק בישראל ובעולם ולאנשי "קשת" התברר כי אין לאתר מודל עסקי בר קיימא. ב-2002 החליטה החברה למשוך ידיה מהאתר וחיפשה מממן שיישא בנטל במקומה. הצעות שונות ומשונות, בהן הרעיון כי המדינה תשא במימון האתר לא הגיעו לכלל מימוש.
הפתרון נמצא ב-2003 בדמות תרומה של הוריה של הזמרת אלה לורן ז"ל, שנפטרה בגיל 28 ממחלה. משפחת לורן הקדישה את האתר לזכרה. במקביל, קשת השקיעה באתר 10 מיליון שקלים, על פי דיווחה.
מאז פועל האתר "על אש קטנה" וכולל מגזין מוזיקה ואנציקלופדיית מוזיקה. כמו כו, ניתן להאזין בו לקטעי שירים שנדגמו דיגיטלית, לצפות בביוגרפיות ודיסקוגרפיות של אמנים ישראלים ולועזיים ובעטיפות אלבומים, לקרוא ביקורות וראיונות עם יוצרים ועוד.
כאשר נרשמה התאוששות בשוק האינטרנט, החלו לבחון ב"קשת" אפשרויות להרחיב את פעילות האתר. כבר ב-2001 התייחסו בחברה אל האתר כאל פלטפורמה עתידית למכירת תכנים לסלולר ולטלוויזיה, ועוד ב-2003 תיכננו ב"מומה" להקים אתר הורדות ומכירת שירים. כעת, באיחור ניכר, נראה כי כעת הופך החזון למציאות.
iTunes הישראלי?
השירותים החדשים באתר יאפשרו לגולשים להאזין לשירים, לעיין במידע אודות האמן, להוריד רינגטונים, לצפות במילות שירים באתר שירונט, לקנות תקליטורים וקובצי MP3 ובעתיד גם לצפות בווידאו קליפים.
בשלב הראשון, המכירה עצמה לא תתבצע ישירות במומה, והרוכשים יופנו לאתרי המכירה הקיימים שעימם יש לאתר הסכמי שיתוף פעולה, בהם iMusic, Songs, מיתוס, Israel Music, יוניסל ואחרים.
על פי החזון של מנהלי האתר, נראה כי הפעילות המוגבלת הזו לא תישאר לאורך זמן: גיל בהר, סמנכ"ל טכנולוגיה ב"קשת", מסר בהודעה לעיתונות, כי אחד האתגרים העומדים בפני האתר הוא "להפוך, בשיתוף פעולה עם כל גורמי המוזיקה המקומיים, לזירה מובילה במכירת תוכן דיגיטלי מקוון".
אילי עדרי מסביר שהמודל העיסקי מבוסס בעיקר על פרסומות ובאופן משני - על מכירת תכנים. "המשימה שלנו היא להכשיר את השטח להקמת חנות התוכן המוזיקלי הגדולה והמשמעותית בישראל".
אחת הבעיות של מוזיקה חוקית באינטרנט הישראלי היא הפעולה הנפרדת של כל אחת מחברות המוזיקה וההיצע הדל. האם מומה תשנה את המצב?
"אני חושב שכולן יצטרכו לשלב ידיים כשיבינו את הפוטנציאל. חברות המוזיקה צריכות לאפשר לנו להוביל את המהלך הזה, בזכות המעמד שלנו ברשת הישראלית. יש לזכור, כי 'מומה' הוא האתר היחיד שדגם דיגיטלית את כל המוזיקה שיצאה בארץ.
המאגר שלנו כולל עשרות אלפי אלבומים שנדגמו באיכות שמיעה גבוהה. לכן, אם יש מקום ל-iTunes ישראלי - מומה הוא המקום הטבעי לעשות את זה".
בשלב הבא מתכוונים במומה לשווק לא רק קובצי MP3, דיסקים ורינגטונים, אלא גם כרטיסים להופעות, תקליטורי DVD של הופעות מוזיקה, וידאו קליפים ועוד, כשגם כאן - הכל תלוי בנכונות של בעלי התכנים והזכויות.
"לדעתי ברגע שהאתר יוכיח את עצמו, גם לייבלים קטנים שאין להם אתר יציעו את התכנים שלהם דרכנו", אומר עדרי, "לאחר מכן נגיע גם ללייבלים עצמאיים מחו"ל. לאט לאט נגיע למיינסטרים".
400,000 גולשים בחודש
השדרוג עצמו אינו רק עסקי, אלא גם תוכני ועיצובי. הדגש יושם על תכני האתר, שיכללו גם דיווחים חדשותיים, כתבות רוחב וסיקורים לגבי מוזיקה לועזית. על העיצוב אחראית חברת מנטיס.
ב"מומה" מבקרים למעלה מ-400,000 גולשים מדי חודש. מצבת כח האדם של האתר הורחבה לאחרונה והיא כוללת צוות כותבים ועורכים בראשותה של אילת יגיל, וכן מתכנתים, אנשי פיתוח ומעצבים. מלבד אלה, מתבסס האתר גם על תרומה של גולשים שמספקים סיקורים של הופעות, משמשים כמנהלי קהילות ועוד.
אגב, לדברי עדרי, משפחת לורן אינה מתנגדת למהלך הנוכחי ואף מביעה תמיכה במעבר של מומה ממה שהוא מגדיר כ"מתנ"ס קהילתי", ל"יישות אוטונומית עסקית".