שתף קטע נבחר

 

צריך אמבולנס? למען בריאותך, כדאי שתגור במרכז

מחקר חדש מגלה: תושבי הפריפריה והיישובים הערביים מופלים לרעה בכל הנוגע לזמינות של שירותי רפואה דחופה. הם ממתינים זמן רב יותר לאמבולנס, משלמים יותר עבור הנסיעה לבית החולים ומגיעים לשם באיחור יחסי לעומת חולים במרכז

בריאות הציבור נפגעת כתוצאה מצמצום בזמינות ובנגישות של אמבולנסים באזורים דלי אוכלוסייה בצפון ובדרום הארץ וביישובים ערביים, כך קובע מחקר שנערך במסגרת מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית.

 

המחקר בדק את מצב שירותי רפואת החירום מקץ עשור להחלת חוק ביטוח בריאות ממלכתי. מהנתונים עולה כי פריסת האמבולנסים כיום אינה עונה על הצרכים של תושבי הפריפרייה והמגזר הערבי, אלה ממתינים זמן רב יותר לאמבולנס, משלמים יותר עבור הנסיעה (משום שהתשלום מחושב לפי קילומטר) וזמן ההגעה שלהם לבית החולים ממושך יותר. המשמעות ברורה שכן ידוע שהגורם הדומיננטי ביותר בהצלת חיים הוא הזמן שחלף מרגע האירוע ועד לקבלת טיפול החייאה ראשוני.

 

פריסת האמבולנסים של מד"א, קובע המחקר, מתבססת על פריסה היסטורית לא אופטימלית ולא שוויונית. כך, למשל, ב-10 יישובים ערביים גדולים (עם מעל ל-20 אלף תושבים) אין כלל ניידות לטיפול נמרץ ויש רק שלושה אמבולנסים "לבנים". לעומת זאת, ב-49 יישובים יהודיים יש 60 אמבולנסים, מהם 27 ניידות לטיפול נמרץ. עוד נמצא כי 71 אחוז מהערבים הגיעו לבית-החולים ברכב פרטי לעומת 37 אחוז מהיהודים.

 

במד"א מפעילים גם "אמבולנס יישובי" במושבים ובקיבוצים, שנהגיו הם מתנדבים תושבי המקום. לאחרונה, חל דילול משמעותי במספר האמבולנסים היישוביים שבפריפריה עקב תהליך ההפרטה במושבים ובקיבוצים. תוך שש שנים ירד מספרם מכ-300 לכ-180 בלבד, דבר הפוגע בזמינות שירותי החירום באותם יישובים.

 

"ההתפתחויות שחלו בעקבות החוק לא רק שלא הגדילו את זמינות השירותים הבריאותיים לתושבים, אלא הביאו לצמצום בזמינות ובנגישות ויש אף סימנים לשחיקה בבריאות הציבור כתוצאה מכך", כותב מחבר המחקר, ד"ר קובי פלג.

 

גם במקרי חירום בהם מוזנק מסוק לסייע בפינוי הפצועים מקופחים תושבי הצפון והדרום, שזקוקים במיוחד לאפשרות הזו, בשל הריחוק מבתי החולים. בצפון הארץ אין היום כלל מסוק פינוי, משום שצה"ל מחזיק את מרב מסוקי הפינוי במרכז הארץ.

 

לזמן הפינוי של תושב פריפרייה מתווספות לפי המחקר עוד 30 דקות יקרות, אליהן יש להוסיף את זמן הטיסה, זמן החבירה וזמן הטיפול על הקרקע.

 

המחקר ממליץ על כמה צעדים הנוגעים לקביעת מדיניות בנושא הגשת עזרה ראשונה. כך למשל, בישראל אין חוק הקובע מי רשאי להגיש עזרה ראשונה, אין חוק הקובע סטנדרטים להפעלת אמבולנסים ובניגוד למדיניות אחרות בעולם בישראל לא נקבעו בחוק זמני תגובה לקריאת חירום.

 

המלצות נוספות נוגעות חלוקת הארץ לאזורים דלילים וצפופים ולקבוע קריטריונים מנחים להצבת אמבולנסים, כך שהתושבים יוכלו לקבל פינוי מהיר ככל שאפשר. לפי המחקר, ארגון יעיל ואפקטיבי של מערך האמבולנסים היה מאפשר יותר הצלת חיי-אדם, צמצום בנכויות וצמצום האובדן בימי עבודה.

 

תגובה
 


ממד"א נמסר בתגובה: בלמעלה מ-55 אחוז מהקריאות שהתקבלו בשנת 2005 לניידות לטיפול נמרץ באזורים העירוניים ובאזורים דלילי אוכלוסיה הגיע הצוות אל החולה בתוך פחות מ-10 דקות - נתון העומד בסטנדרטים בינלאומיים.

 

בנוסף, בעוד שהממוצע העולמי של החייאות מוצלחות עומד על 6 אחוזים בלבד, שיעור ההצלחה במד"א הוא כמעט כפול (11.8%), הישג הנזקף למהירות התגובה של צוותי מד"א.

 

למד"א קריטריונים לפריסת אמבולנסים והוא פועל על פיהם. הארגון הכפיל בשנים האחרונות את מספר התחנות ושילש את הניידות/אמבולנסים לטיפול נמרץ על פי צרכי האוכלוסייה העכשווית.

 

לרשויות הערביות העומדות בקריטריונים להצבת רכבי הצלה הוצע להפעיל שרותי מד"א אך חלקן סרב והעדיף להסתפק בשרותי אמבולנסים פרטיים מקומיים", לשון ההודעה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי אף פי
פריסה לא שיוויונית. אמבולנסים (ארכיון)
צילום: איי אף פי
לא זמינים. ניידת טיפול נמרץ (ארכיון)
מומלצים