שתף קטע נבחר

מבחן דרכים: GPS סלולרי

מערכת הניווט הלווייני עוברת לטלפון הסלולרי: סלקום, פלאפון ומירס מציעות שירותי ניווט, שילוו אתכם עד ליעד המבוקש, ואפילו יציגו דרכים חלופיות בזמן אמיתי. למי המערכת הכי מתקדמת (סלקום), על מי קשה לסמוך (פלאפון) ואצל מי הכי משתלם (מירס). מבחן דרכים

פעם, מערכות ניווט לווייני עירוני היו אביזר יקר ונדיר. נהגים שיכלו להרשות לעצמם לקשט את הג'יפ החדש והנוצץ שלהם במערכת GPS הוציאו את העיניים למי שזכו להתלוות אליהם לנסיעה. אבל העתיד כבר פה, הטכנולוגיה זמינה לכל, והירידה במחיר מקפיצה אותה (כמעט) לכל כיס.

 

ההוכחה הטובה ביותר לעובדה שבקרוב יהפוך הניווט הלווייני למוצר מובן מאליו היא חדירתו לטלפון הסלולרי. נכון להיום, יכולים גם מנויי הסלולר בישראל ליהנות מהשירות, וסביר מאוד, שבתוך זמן קצר, עם ההוזלה במחיר, הוא יהפוך ללהיט.

 

ככלות הכל, מדובר במענה לצורך אמיתי ולא ביצירת צורך יש מאין. סלקום, פלאפון ומירס מציעות ניווט לווייני כבר עכשיו, בשיטות ובטכנולוגיות שונות. אורנג' צפויה להצטרף בקרוב.

 

פלאפון: הקול קובע

 

פלאפון החליטה להמר על יישום מבוסס קול בלבד, כלומר: הנחיות הניווט מושמעות מרמקול המכשיר, ולא מוצגות כמפה על גבי צג הטלפון. המערכת מבוססת על טכנולוגיה בשם AGPS, המשלבת בין הניווט הלווייני לבין יכולות האיתור של הרשת הסלולרית עצמה. אילן אגם, סמנכ"ל שירותי ערך מוסף בפלאפון, טוען, שכחצי מיליון מכשירים ברשת - שישה דגמים - תומכים כבר בטכנולוגיה.

 

רוצים להגיע לכתובת מסוימת? התקשרו כוכבית 333, אימרו את שם העיר, הרחוב ומספר הבית. לא בטוחים מהו המספר? פשוט אימרו "לא יודע", והמערכת תנווט אתכם למרכז הרחוב. פשוט וקל.

 

המערכת מאתרת לא רק כתובות מוגדרות, אלא גם יעדים כלליים יותר: ביקשנו, למשל, להגיע לקניון הזהב, בלי לציין אפילו את שם העיר - וקיבלנו תדריך מסודר, בזמן אמיתי, היישר למרכז הקניות שבראשל"צ. מרשים. אגב, אם המערכת לא מצליחה לזהות את היעד המבוקש, היא מפנה אתכם למוקדנים, שיציגו את המסלול המתאים.

 

המערכת מתריעה לפני פניות קרובות, מודיעה מאיזה רחוב הגעתם ולאן עליכם לפנות. בפלאפון גם מציעים מצב ידני למכשירים שאינם תומכים ב-AGPS, או למצבים שבהם קליטת הלוויינים לא טובה מספיק. במצבים כאלה, המשתמש צריך להודיע למערכת כשהגיע לפנייה מסוימת, כדי לקבל הנחיות לפנייה הבאה.

 

מבין שלוש מערכות הניווט שבדקנו, איכות האיכון שמציעה פלאפון היא הפחות מוצלחת. לא אחת הודיע המכשיר על פניות אחרי שכבר עברנו אותן,

ובנסיעה מהירה הוא התקשה לעמוד בקצב הפניות שביצעה המכונית. החיסרון של מידע חזותי התברר כמשמעותי במיוחד באזורים לא מוכרים, או במקומות שבהם הסימונים על הכביש לא היו ברורים. לאורך הנסיעה, המכשיר איבד מספר פעמים קשר עם הלוויינים המנחים אותו - ועבר לניווט ידני.

 

המחיר: למי שבוחר להשתמש במערכת באופן קבוע מציעה פלאפון תשלום חודשי קבוע של 14.90 שקל, ללא עלות זמן אוויר. כדי לנווט צריכים רק את הטלפון ולא ציוד נוסף, אבל בטח תעדיפו שתהיה לכם גם דיבורית לשימוש נוח יותר.

 

בשורה התחתונה: המערכת של פלאפון נחותה משמעותית בזמן הניווט. קשה להסתמך עליה באופן חד משמעי, ואובדן הקשר התדיר עם הלוויינים לא מוסיף לביטחון. מצד שני, היא פשוטה יותר לשימוש ממתחרותיה.

 

סלקום ומירס: טוב מראה עיניים

 

סלקום ומירס מציעות שירות דומה, המבוסס על הטכנולוגיה של חברת Telmap הישראלית. שתי החברות מציעות ממשק כמעט זהה: בשתיהן מספיק להקליד חלק משם היישוב או שם הרחוב (רענ במקום רעננה, אח במקום רחוב אחוזה) והמערכת תחפש את הכתובת הכי דומה לפרטים שהקלדתם. אם יש כמה אפשרויות סבירות היא תציג את כולן בסדר סבירות יורד.

 

אפשר לשמור בזיכרון הטלפון כתובות שאליהן אתם מרבים להגיע, אבל גם אם לא תעשו זאת לא יקרה אסון: התוכנה שומרת את כל הכתובות שבהן ביקרתם לאחרונה למקרה שתרצו לחזור אליהן שוב.

 

ממשק התוכנה מורכב למדי, אבל מציע אפשרויות כמו איתור נקודות לפי נושאים (תחנות דלק, מסעדות, בתי קולנוע באזור מסויים) והגדרות של אופי הניווט (כבישים מהירים, מסלול קצר, מסלול מהיר).

 

הניווט מורכב מסידרה של הנחיות קוליות המלוות בתצוגה ויזואלית על צג הטלפון. הכוונה היא לא להציג מפה של כל הנתיב (שבקושי תידחס למסכי הסלולר הקטנים),

אלא רק את המידע הנחוץ לדקות הקרובות: למשל, המרחק שנותר עד הפנייה הבאה (אם תתעקשו - יש גם מפה מלאה). בהתקרבות לפנייה, יופיע הצומת המתקרב על צג הטלפון, עם סימון הנתיב והפנייה הנכונים. מאוד שימושי במקומות שבהם הסימונים על הכביש לא מספיק ברורים.

 

המידע הוויזואלי הוא בדיוק במינון הנכון: לא תצטרכו להוריד את המבט מהדרך ליותר מהרף עין כדי לדעת לאן אתם נוסעים. המערכת מדווחת גם מהו המרחק וזמן הנסיעה שנותרו עד היעד.

 

למרות הדמיון הרב, קיימים הבדלים בין השירותים שמציעות שתי החברות. טכנולוגית, ה-Navigator של סלקום היא המתקדמת ביותר: היא מורה את הדרך גם לצועדים רגלית, על המדרכה, ומאפשרת למשתמש הישראלי לנווט גם במערב אירופה ובארה"ב.

 

רכיב ה-GPS של סלקום (החיצוני, לא חלק מהטלפון) ניתן לשידורג עתידי, בנפרד מהמערכת, לטובת טכנולוגיות יותר מתקדמות. המערכת של סלקום גם הפגינה את הביצועים הטובים ביותר: הנתונים היו הכי מדוייקים והתרעננו במהירות הגבוהה ביותר.

 

כשהוצג קטע מתוך פנייה בכביש, אפשר היה לראות בבירור שסימון מיקומו של הרכב במערכת של סלקום ביחס לפנייה - טוב יותר מאשר במערכת המתחרה של מירס.

אלא שבאופן מעשי, לא נראה שהיתרונות הללו באמת משפיעים על איכות הניווט: המערכת של מירס (המתבססת על טכנולוגיית AGPS, ולא נזקקת לרכיב GPS חיצוני) התריעה על הפניות בזמן ולא פיגרה מאחור גם בנסיעה מהירה ובפניות תכופות.

 

וברגע האמת, כשהעננים כיסו את השמיים, דווקא ה-AGPS המובנה במירס הצליח לקיים קשר עם הלוויינים טוב יותר מאשר מתחריו והמשיך להדריך אותנו כהלכה. במהלך 2006 צפויה גם מירס להשיק שירותי ניווט בארה"ב ולהולכים רגלית.

 

המחירים: מירס מציעה את חבילת הניווט הכי משתלמת בארץ: 14.90 שקל לחודש, לשימוש בלתי מוגבל וללא עלות תקשורת נתונים - ובנוסף חודשיים ניסיון חינם. מדובר בערכה פשוטה, שכוללת דיבורית אישית, התקן קבוע לרכב ומטען לטלפון - פריט מאוד מומלץ לאור התיאבון המוגבר של הטלפון לחשמל בזמן הניווט.

 

אם תוסיפו 200 שקל, מירס תצרף לרכב מגבר קליטה חיצוני ל-GPS, שמיועד למי שמכוניתו כוללת שמשות חוסמות חום (בעיקר מכוניות צרפתיות), שמפריעות לקליטת הלוויינים.

 

ערכת Navigator של סלקום כוללת מקלט GPS קטן מבוסס BlueTooth, מטען ל-GPS, ותושבת הנצמדת לשימשה הקדמית של הרכב, שבה מניחים את הטלפון. הערכה עולה כ-800 שקל (22 שקל בחודש למשך 36 חודשים, לא כולל מכשיר הטלפון, כמובן). אחרי חצי שנת שירות חינם, יעלה הצ'ופר 48 שקל לחודש - כשהשימוש מוגבל ל-50 ניווטים. כל ניווט נוסף יחוייב בתשלום נוסף. סיפור יקר למדי.

 

בשורה התחתונה: סלקום מציעה שירות ניווט בחו"ל וגם את המערכת המתקדמת ביותר, נכון לרגע זה. השירות מיועד לפי שעה לשלושה מכשירים בלבד: נוקיה 6630, וסוני אריקסון מדגמי P910 ו-W800. לטלפונים הללו אין GPS מובנה אבל שלושתם מצוידים בשבב BlueTooth, המאפשר להתחבר למכשיר GPS חיצוני.

 

המערכת הקומפקטית של מירס מתאימה לכל המכשירים החדשים של החברה, התומכים ב-AGPS. היא לא דורשתGPS חיצוני, ואפשר לסמוך עליה בכל מזג אוויר.

 

זהירות, עומס באיילון

 

היתרון הגדול של מערכת ניווט סלולרית על פני מערכות ניווט אחרות הוא בזמינות הפוטנציאלית של מידע חי. יש עומס באיילון? צצה לפתע מכמונת מהירות חדשה? בעולם מושלם, המידע המשתנה יזרום למערכת הסלולרית כך שניתן להציג נתיבים חלופיים ומהירים יותר ליעד המבוקש. אלא שבפועל, אף אחת מהחברות הישראליות לא מציעה שירות מקיף כזה.

 

מירס יודעת להציג עומסי תנועה בנתיבי איילון: השירות נותן חיווי ויזואלי וקולי לעומסים, על פי הקטעים השונים. פלאפון, מצידה, מציעה את שירות המסלול המהיר: מקישים כוכבית 20 ומקבלים מידע על המסלול המהיר ביותר לנסיעה תוך התחשבות בעומסי התנועה.

 

השירות מציע מספר דרכים אפשריות - מהמהירה והקצרה ביותר בזמן ועד לאיטית ביותר. מהירות הנסיעה במסלולים השונים מחושבת על פי כמות מנויי פלאפון שנוסעים בהם בכל רגע נתון. השירות הוא בהחלט צעד בכיוון הנכון אלא שלפעמים המערכת מפנה לנתיבים לא מאוד מוכרים למי שלא מתמצא באזור.

 

כל החברות מציעות, בנפרד, שירותי דיווח על מכמונות מהירות, אבל אף אחת מהן לא שילבה עדיין את השירותים השונים במערכת אחת: ניווט מבוסס GPS, שיתחשב גם בעומסי תנועה ובזמני נסיעה, ויתריע על מכמונות מהירות או תקלות בדרך.

 

שירות כזה יכול להיות שימושי גם ללקוח שנתיבי הנסיעה שלו בדרך כלל קבועים. מערכות ניווט סלולריות אמנם לא הפכו עדיין ליישום קריטי, אבל ניווט חכם יחסוך לכולנו זמן יקר בדרכים וישנה באופן משמעותי את הרגלי הנסיעה שלנו. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ניווט קולי של פלאפון
NavnGo. תוכנת ניווט
מומלצים