תוכנה ישראלית: גולשים עם העיניים
תוכנה שהותקנה בבית הספר הממלכתי "און" מאפשרת לתלמידים בעלי מוגבלות לגלוש באמצעות תנועות הראש במקום עם עכבר ומקלדת. בהחלט לא מדע בדיוני
אין צורך בעכבר, גם לא במקלדת. התלמידים בבית הספר הממלכתי "און" לילדים עם שיתוק מוחין יכולים מהיום (א') לגלוש באינטרנט באמצעות תנועות העיניים בלבד.
בבית הספר "און", המוסד החינוכי הראשון מסוגו בארץ שנבנה בהתאמה לנכים, הותקנה תוכנת EyeTwig Tracker Pro, המאפשרת הפעלה מלאה של המחשב ללא שימוש בידיים. באמצעות המערכת אפשר להזיז את סמן העכבר על המסך, לפתוח מסמכים, לגלוש באינטרנט, לשמוע מוזיקה, לצפות בתמונות וסרטים, ואפילו לכתוב ולשלוח דואר אלקטרוני. קהל היעד: משתמשים המוגבלים בגופם, גיימרים ובטטות מחשב שמתעצלים אפילו להזיז את העכבר (או כאלה הסובלים מתסמונת תעלת שורש כף היד).
טכנולוגיה המבוססת על זיהוי תנועות הגוף של המשתמש אינה עתידנית, ומצויה בשימוש מסחרי כבר היום במגוון תחומים - למשל, סדרת משחקי ה-EyeToy, המיועדים לקונסולת הפלייסטיישן 2. מיכשור מתקדם משמש זה כמה שנים אנשים הסובלים ממוגבלות גופנית.
בניגוד לפתרונות אחרים שקיימים בשוק, הטכנולוגיה של חברת EyeTwig, אשר בראשה עומדים היזמים, האחים אילן ויובל טוויג, אינה דורשת שימוש בחומרה יקרה, גוזלת מעט ממשאבי המערכת, התקנתה פשוטה והיא פועלת עם כל מצלמת רשת (לפחות בתיאוריה) - אפילו הזולות ביותר.
לגלוש עם הראש
כדי להשתמש בתוכנה, יש להתקינה (ניתן להוריד ולנסות חינם במשך שבעה ימים), לוודא שמצלמת רשת מחוברת למחשב, ללחוץ על הכפתור Track בתוכנה, וזהו - אפשר להתחיל לגלוש עם הראש.
התוכנה נעזרת במצלמת הרשת על מנת לזהות את תנועות הראש של המשתמש, וממירה אותם לתזוזת סמן העכבר. על מנת לבחור באיזור מסוים על המסך או להקליק על קישור, יש לבהות במקום הרצוי ולא להזיז את הראש במשך שנייה (ניתן לשנות את הגדרת הזמנים).
כך, למעשה, ניתן לגלוש ברשת, לפתוח מסמכים ולהאזין למוזיקה. נוסף על כך, התוכנה תומכת בזיהוי קולי (באנגלית) ומאפשרת לבצע פעולות באמצעות פקודות שמשגר המשתמש בקולו.
כך זה פועל
"המידע שמתקבל מהמצלמה מתורגם לסדרה של תמונות רציפות", מסביר אילן טוויג, "בשלב ראשון, פועל אלגוריתם, שמזהה פנים בזמן תנועה וגם בתנאים של חושך, מרחק מהמצלמה ועוד.
"בשלב השני, נכנסת לתמונה טכנולוגיה ש'מתבייתת' על תנועות ראשו של המשתמש ועוקבת אחריו ללא צורך באביזרים הקיימים בשוק המיועדים להקל על המעקב (למשל, מדבקות מיוחדות). בשלב השלישי, הנתונים שמתקבלים מהפנים מתורגמים לתזוזות עכבר. שלב זה התגלה כקריטי, שכן תרגום לא נכון מביא לתנועה מקרטעת, לא חלקה ומעצבנת של סמן העכבר על המסך".
בדיקת ynet מעלה כי השימוש בתוכנה מעניק למשתמש חוויה מוזרה למדי בתחילה, אך מתגלה בהמשך כאינטואיטיבית ונוחה גם לאנשים שאינם מוגבלים בגופם. התוכנה מדויקת למדי ובחלק גדול מהמקרים מזהה נכון את תנועות עיניו של המשתמש וכוונותיו (אם כי דרוש זמן מה לצורך הכרת התוכנה ותפעולה). תזוזת הראש תזיז את הסמן למעלה, למטה, לאלכסון ולצדדים. מבט לרגע בקישור זה או אחר יביא להקלקה עליו ולפתיחתו. רוצים לבצע הקלקה כפולה? תהנהנו בראש.
בעת שימוש ב-EyeTwig חשוב מתמיד להיכן ובמה אתם מסתכלים (מבט ממושך מדי יביא לפתיחת קישורים גם אם לא התכוונתם לכך, ועקרון דומה נכון לגבי הזיהוי הקולי - מילה לא במקום ואתם עוד עלולים לגלוש למקומות שלא התכוונתם להיות בהם.
גם זיהוי קולי
כדי לשפר את ביצועי התוכנה אפשר להוסיף לה את רכיב הזיהוי הקולי של מיקרוסופט, הניתן להורדה באמצעות האתר. עם הוספת הרכיב לתוכנה, אפשר לגלוש גם באמצעות פקודות קוליות באנגלית בנוסח "קליק", "דאבל קליק", Copy ו-Drop. כמו כן, ניתן להשתמש בתוכנה במקלדת וירטואלית, המאפשרת למשתמש "להקליד" באמצעות הקול או עם תנועות ראש.
התוכנה זמינה בשתי גירסאות, בלי הפעלה קולית ומקלדת וירטואלית ב-149 דולר (ניתן להשתמש ביישומי מקלדות וזיהוי קולי הניתנים להורדה חינם מהרשת), וגירסה שנייה עם זיהוי קולי ומקלדת וירטואלית מובנית ב-249 דולרים.
ניסוי התוכנה בבית הספר "און" הסתיים בהצלחה חלקית בלבד. אחד התלמידים התקשה לתפעל את EyeTwig מאחר והוא סובל מתנועות ראש בלתי רצוניות. תלמיד שני הצליח להזיז את העכבר ולהקליק על תמונות, לראשונה בחייו. תלמידה אחרת, הסובלת מניוון שרירים, הצליחה לגלוש, ואף העלתה תמונות לרשת. תלמיד שיכול להזיז את העכבר, אך לא לאורך זמן, שכן פעולה זו מאוד מעייפת עבורו, גלש בחופשיות ובקלות עם התוכנה.
מענה חלקי
בבית הספר "און" מעריכים, כי התוכנה מספקת מענה מתאים לכ-10 אחוז מ-140 התלמידים, בעלי סוג מוגבלות מסוים, אך המסקנה מהניסוי היא כי אינה יכולה לסייע לכל סוגי המגבלות. "הסתבר לנו כי קהל היעד העיקרי של התוכנה הם אנשים שנפגעו בגפיים, וכל מי שיכול להזיז את ראשו אך אינו יכול להשתמש בעכבר", אומר טוויג.
ישום שונה של הטכנולוגיה עשוי לבוא לידי ביטוי בתחום המשחקים. דגם נוסף של המערכת עם שינויים קלים מאפשר לגיימרים להגדיר לעצמם ג'ויסטיק וירטואלי על המסך - ובמילים אחרות, לקבוע ארבע עד שמונה פעולות שיבוצעו כאשר הראש זז למעלה, למטה, ימינה, שמאלה וגם בכיוון אלכסון.
טוויג מציין, כי בדרך זו, שחקנים בסימולטור טיסה יוכלו להזיז את ראשם לימין ולצפות במבט אווירי מימין למטוס (במקום להקיש על קומבינציית מקשים). באופן דומה, גיימרים במשחקי אסטרטגיה יוכלו לגלול את מפת העולם באמצעות הזזת הראש, במקום להזיז את הסמן.
בחברה מתכוונים ליצור שיתופי פעולה עם יצרני משחקים, במטרה להפיץ בשוק תוספי תוכנה קטנים למשחקים בתשלום, שיאפשרו להוסיף תמיכה בתנועות ראש לכל משחק.
Eyetwig. לא הפתרון לכל המוגבלויות
מומלצים