מגמה בארץ: אתרי צרכנות נשכניים
האתרים מנסים לתת מענה לתלונות רבות ומצליחים מדי פעם להציל לקוחות ממלתעות בתי העסק
הצרכנייה", האתר שהקים סער גינזבורסקי הוא רק אחד מהאתרים הצרכניים הנשכניים שהקימו באחרונה לקוחות שנפגעו. הם מנסים לתת מענה לתלונות רבות ומצליחים מדי פעם להציל לקוחות ממלתעות בתי העסק.
הוותיק ביותר הוא דו"ח שירות, שלדברי מפעילותיו, מיכל טכור ולימור שטרן, מטרתו "שרק חברות הנותנות שירות טוב ישרדו במשק". נוסף על כך מזמינות המארגנות את הציבור לא רק להתלונן על שירות לקוי, אלא גם לציין לשבח נותני שירות טובים.
האתר הוקם לפני כשנתיים וחצי, ובשנה האחרונה הוגברה פעילותו. לדברי השותפות, עד כה התקבלו באתר כ-6,000 פניות, מתוכן פורסמו 2,550. כל פנייה מפורסמת רק לאחר שהתקבלה תגובת החברה ונבדקה האובייקטיביות של הפונה. "אנחנו מכבדים את המתלוננים, אך לא פחות חשוב לכבד את החברות", אומרת שטרן.
אתר חדש נוסף הוא "תלונה" שקיים כחודשיים, במהלכם התקבלו לדברי מקימיו כ-7,000 תלונות. לשליש מתוכן השיבו החברות. "בשלב הזה משתפות איתנו פעולה כ-1,200 חברות מכל הסוגים", מספרת כרמית ימינחה, אחת משלושת השותפים העושים את מלאכתם מבתיהם במודיעין.
האתר עדיין מקרטע וסובל ממחלות ילדות. מצאנו בו תלונות שפורסמו כמה פעמים או תלונות ללא תגובת בית העסק. "המטרה שלנו היא שהאזרח יקבל תשובה, ואנחנו מסתפקים בכך שגופים עונים ישירות לפונה", מסבירה ימינחה. "ברוב המקרים מדובר בגופים שאינם יכולים לחשוף את פרטי הפונה".
בנוסף אפשר למצוא אתרים כמו "מפה", שאמנם אינם אתרי תלונה מובהקים, אך הם מאפשרים לצרכנים להביע את דעתם על מוצרים או בתי עסק וכך לדרג אותם ולעזור לצרכנים נוספים. אפשר, כמובן, גם לפנות לפורום צרכנות של ynet.