סוד ההצלחה של "חדשות בעירום"
Naked News, תוכנית במהלכה המגישים מתפשטים, נמכרה השבוע לשידור גם ביפן. הצלחתה מוכיחה שבעולם צהבהב, הצהוב זרחני הוא המלך. האם הטראש המקוון מצביע על העתיד הצפוי לטלוויזיה?
- האמת העירומה
תוכנית המאה אלף של "פוליטיקה" משודרת בכבדות על המסך. באולפן מתנהל דיון מתיש בין טומי לפיד, שאול יהלום וציפי לבני על איזו סוגיה מנהלית שנוגעת לבחירות הפלסטיניות או אצלנו, קשה לדעת.
לפני שהתמונה קופאת מחמת חוסר עניין לציבור, קם שאול יהלום על רגליו, ובצעד קליל עולה על השולחן ומשתחרר ממחלצותיו בקצב הפסדובלה. שאול מופז מוחה דמעה, משחרר את העניבה ועונה לו בחשיפת טפח רגל שעירה.
כדאי לעצור כאן, משיקולים של בריאות הציבור, אבל התיאור הזה מספיק כדי להמחיש עד כמה הטלוויזיה הישראלית עדיין רחוקה מתהומות של אינפוטיימנט (המגמה הממארת של הפיכת החדשות לבידור), כמו Naked News.
Naked News, למי שאינו מכיר, הוא משדר חדשות יומי שנולד כאתר אינטרנט, בו המגישים והכתבים מתפשטים תוך כדי שידור. החדשות, יש להדגיש, אמיתיות לחלוטין. בתחילת התוכנית המגישות (שאגב, רחוקות מלהיות דוגמניות-על, ברוב המקרים) לבושות, ועד סופו הן עירומות כביום היוולדן. החזאית האומללה בסכנת הצטננות תמידית ועל מה שקורה בפינת הספורט לא כדאי להרחיב כאן.
אין להם מה להסתיר
Naked News, המשודרת תחת הסלוגן "התוכנית שאין לה כלום להסתיר" הושקה השבוע גם למשתמשים סלולריים ביפן, כאשר היעד שנקבע עומד על 10,000 מנויים בשנה הראשונה.
לא מדובר בעוד שירות איזוטרי הקולע לטעם הייחודי של הקהל היפני. מאז עלתה בקנדה ב-1999, Naked News זמינה ל-35 מיליון צופים בערוצי טלוויזיה וטלפונים סלולריים בארה"ב, אוסטרליה ואירופה, ויש כבר מהדורה עם מגישים גברים.
בעולם צהבהב, הצהוב-זרחני הוא המלך
Naked News אינה תוכנית פורנו (על אף שיש מי שזועק "פורנו" מול כל פיסת בשר חשופה) אלא ניצבת על הגבול בין הביזארי למשעשע. אם יש מי שמתגרה ממגישה שחולצת שד או חושפת ירך במקביל לדיווח חדשותי על הגרעון בתקציב של ונצואלה או מעדכנת על מצבו הרפואי של ראש הממשלה, אריאל שרון, זה משונה כמעט כמו המחשבה שאנשים באמת נעזרים במשדר כזה כדי להתעדכן בחדשות האחרונות.
אך באינטרנט, לכל תוכן, משונה ככל שיהיה, יימצא קהל. Naked News שורדת בזכות הבידול ומוכיחה שבעולם צהבהב, הצהוב זרחני הוא המלך. גם אם לא נראה את Naked News בערוצים הברודקאסט ישראלים בקרוב (מעדכנים אותי מ-HOT שהתוכנית זמינה לצפיה ב-VOD, תחת הקטגוריה של "מבוגרים בלבד" וכבר נרשמת הצלחה), אך העתיד הצפוי לטלוויזיה נקבע היום ברשת.
- הווידאו באינטרנט לאן
אפשר לנשום לרווחה: הפורמט של Naked News לא יכבוש את כל מהדורות החדשות בעולם בשנים הקרובות. גם במקרה זה, הכלל הקובע הוא שמי שמושך לשוליים סופו לאבד את המרכז.
יעל זכריה, מנכ"לית פורטל נענע, התייחסה בחודש שעבר לנושא הווידאו באינטרנט בראיון לאתר "דה מארקר".
"אינטרוויזיה", זה המונח שהמציאו בנטוויז'ן כדי לתאר את עולם הטלוויזיה באינטרנט. השם רחוק מלקלוע. כפי שהתייחסו לטלוויזיה כאל רדיו מצולם בשנות ה-40 של המאה הקודמת, חסרות לנו עדיין המילים המתאימות לבטא את מהפכת הווידאו ברשת, שעדיין מצויה בתחילת דרכה.
מה כן ידוע לנו על המתכונת הרצויה לווידאו המקוון? עליו להיות קצר וקולע (דקה וחצי עד שתיים לכל קטע), אינפורמטיבי או משעשע, ומתחשב בגודל המסך הקטן שעומד לרשות הצופה.
יותר מכל, התוכן הוא שיקבע - כמו בטקסט, גם בווידאו. בהקשר זה, חלק מקטעי הווידאו באתר "נענע" מביכים: פרודיה על כתבת אופנה במבטא איטלקי מעושה שמנסה להצחיק בכח או "מאחורי הקלעים" של תחרות דוגמניות שבו שאלות המנחה מצליחות להיות יותר מטומטמות מתשובות הנערות. אפשר לקוות שהסימביוזה בין האינטרנט לטלוויזיה תפיק יותר מאשר קטעי טראש בני שלוש דקות.
לשם האיזון, ראוי להדגיש ש"נענע" הפיקה מוצר ראוי בהחלט - התוכנית של רנו פסקאל, המשודרת ב"ביפ" וכעת גם בערוץ 2.
"לאורך זמן, הבחירה בין עתונות כתובה או מצולמת בעולם האינטרנט תהיה בחירה בעתונות מצולמת. הגולש אוהב לצרוך תכנים בדרך הזו", אמרה זכריה בראיון. גם בנקודה זו עלי לחלוק עליה: האינטרנט הוא מדיה רב תחומית, שכוחה בשילוב בין טקסט, אודיו, קישורים תמונות, וידאו ואפשרויות אינטראקטיביות נוספות. אם ינסה להיות טלוויזיה - ייכשל.