"פגמים מהותיים בפעולת משמרות זה"ב"
לאחר שילד בן 9 שעמד במשמרות הזה"ב בירושלים נפצע בינוני מפגיעת מכונית, מזהיר מנכ"ל המועצה לשלום הילד כי גיל התלמידים בפרוייקט יורד בהתמדה, ומאידך אין עליהם השגחה של מבוגרים. מחקר חדש חושף ליקויים מדאיגים בכל הקשור להוראת הבטיחות בדרכים בבתי הספר. תלמידת כיתה ה': "השיעור הזה הוא כמו שיעור חופשי". משרד החינוך: "הוחלט על שורה של שינויים בהוראת הנושא"
"במתכונת הנוכחית יש פגמים מהותיים בפעולת משמרות הזהירות בדרכים. לא ייתכן שהפעילות מתקיימת לא השגחת הורים כלל, ובמקביל עם השנים ירד בהתמדה הגיל של התלמידים המשתתפים בפרוייקט". כך מתריע מנכ"ל המועצה לשלום הילד, יצחק קדמן. זאת בעקבות התאונה שארעה אתמול (ה'), בה נפצע ילד בן 9 באורח בינוני לאחר שרכב הסעות תלמידים פגע בו כשעמד במשמרות זה"ב בירושלים.
הילד עמד סמוך לבית הספר נועם רמות א' בבירה כשנפגע מהמכונית. ניידת טיפול נמרץ פינתה את הילד לבית החולים הדסה עין כרם בעיר, ונהג ההסעות עוכב לחקירה.
לדברי קדמן, במהלך היום זרמו אליו תלונות רבות של הורים על משמרות הזה"ב. "יש למנות מבוגר אחראי בכל בית ספר ולהעלות את גיל התלמידים המשתתפים בפרוייקט", הסביר.
בישראל, כמו בשאר מדינות העולם, תאונות דרכים הן הסיבה המובילה לתמותת ילדים, ואחת הסיבות העיקריות להיפגעות ילדים בכלל. מעל 80 ילדים בני 0-17 מתים מדי שנה בתאונות דרכים. רוב הילדים נפגעים בעת נסיעה ברכב שמעורב בתאונה או בזמן רכיבה על אופניים, וכן כהולכי רגל. רבות התאונות גם בקרב נהגים חדשים, בני נוער שקיבלו רישיון ויוצאים לבלות מדי ערב במועדונים ופאבים.
ליקויים בהוראת בטיחות בדרכים בבתי הספר
אולם, מתברר כי הבעיה מורכבת הרבה יותר. מחקר חדש שהוזמן עבור משרד החינוך מגלה כי ישנם ליקויים מדאיגים בכל הקשור להוראת הבטיחות בדרכים בבתי הספר. התלמידים לא זוכים להוראה ראויה של זהירות בדרכים, למרות שמדובר בשיעורי חובה. על פי המחקר, ההוראה אינה מתבצעת הלכה מאחר שאין שיתוף פעולה מצד מנהלי בתי הספר, המורים והתלמידים. זאת, למרות שרכזי הבטיחות בדרכים הביעו נכונות גבוהה ללמוד וללמד את נושא הזהירות בדרכים. תפקידם של הרכזים הוא להגביר את המודעות לנושא הבטיחות בדרכים בבית ספרם, לרכז את הלמידה ולהפעיל את כלל אוכלוסיית בית הספר בנושא.
"אנחנו מתייחסים לשיעור הזה כשיעור חופשי", סיפרה תלמידת כיתה ה' בבית ספר ברמת גן. "אף אחד לא מקשיב, כי זה משעמם. רק החלק שמכין אותנו לקראת משמרות הזה"ב נחמד. רוב השיעורים גם ככה התבטלו כי חסר לנו חומר בחשבון".
המחקר הוזמן עבור משרד החינוך ובמימונו, וכלל הערכה רב-שנתית של תהליך הכשרת רכזי חינוך לבטיחות בדרכים ויישום בית ספרי של התוכנית בכל הארץ. את המחקר ערכו ד"ר מרים וליצקר-פולק וד"ר מאיה מלצר-גבע, מהיחידה למחקר והערכה במכללת אורנים. בשבוע הבא יוצגו הממצאים במלואם בכנס הבינלאומי השנתי של המכון לחקר הגורם האנושי בתאונות הדרכים, של המסלול האקדמי המכללה למינהל.
מטרת המחקר היתה לבחון את אפקטיביות תהליכי ההכשרה של רכזים לחינוך לבטיחות בדרכים בבתי ספר יסודיים ועל-יסודיים.
הממצא המדאיג ביותר הוא כאמור חוסר שיתוף הפעולה של מנהלים ומורים עם התוכנית. בשלב היישום דיווחו רוב הרכזים גם על אי הקצאת משאבים ומחסור בתנאים אופטימליים ליישום התוכנית. שני שליש מהרכזים ציינו שמעבר למה שרכשו בהשתלמות, הם זקוקים לכלים נוספים למילוי תפקידם, ושמערך השיעור שהכינו בהשתלמות לא התאים למציאות בבית הספר.
במשרד החינוך אמרו בתגובה לממצאים: "המשרד מייחס חשיבות רבה לפעילות נושא הזהירות בדרכים. בתוך כך הוזמן המחקר בנושא הוראת הבטיחות בדרכים כדי ללמוד על התחום ולבדוק כיצד הוא מיושם בתוך בתי הספר. במסגרת המחקר אכן נמצא שקיימות בעיות הקשורות בשילוב הרכזים בבתי הספר. עם הגשת הממצאים כינסה הממונה על הוראת הבטיחות בדרכים, רחל רותם, מספר דיונים בנושא, והוחלט על שורה של שינויים: הכשרת מנהלים ומפקחים לקראת קליטתם של רכזי בטיחות בדרכים, קביעת קורס דו שנתי לרכזים והגברת האכיפה על מנהלים ליישם את ההנחייה שלנו להפעיל את התוכניות בבתי הספר".