הכלבים גוססים והשיירה מקטינה ראש
אם כולם שמעו את האזהרות ופעלו "לפי הספר", איך זה שבמו ידינו הרעלנו את חיות המחמד?
"מישהו צריך להקים ועדה מיוחדת כדי לבדוק איך קרה המחדל הזה. לא יכול להיות שכל-כך הרבה ייפגעו ואף אחד לא יבדוק". אם היו מספרים לכם שאת המשפט הזה אמר מישהו על כלבים, ולא על בני אדם, רבים מכם היו מן הסתם פוטרים את העניין ב"נו, עוד ירוק קיצוני שמשווה בין חיות לאנשים". אבל הדובר הוא בעליו של כלב חולה כליות, אחד מיני רבים שהגיעו עם יקיריהם אל הווטרינר. לא צריך להיות קיצוני או פנאט לשלומם של בעלי החיים; מספיק להחזיק חיית מחמד בבית או סתם להיות אנושי, כדי להיות מוטרד מהסבל שעוברים בימים האחרונים עשרות כלבים ובעליהם, בגלל איזו פטריה רעילה שהתפתחה אי-שם על פס הייצור באמריקה.
מזון הכלבים של "נוטרה-נאגטס", למי שאינו מצוי בשוק, לא נחשב לעילית, אבל גם לא שייך לדרג הנמוך. מקום טוב באמצע, מחיר נוח לכל כיס (ותהיו בטוחים שזו לא פרסומת, אלא פשוט נבואה עצובה לגבי כמות הבעלים והכלבים שעלולים לעבור את הסיוט הזה). חמישה כבר מתו, אחרים נאבקים על חייהם ולכו תדעו כמה עוד יגיעו למרפאות. התיאורים הפלסטיים של הווטרינרים על תסמיני מחלת הכליות שגורם המזון המקולקל הופכים את הקיבה אצל כל מי שאימץ אי-פעם כלב או חתול. המחשבה שמבלי לדעת היית יכול להאכיל את אחד הייצורים הכי יקרים לך ברעל לא נותנת מנוח - וכמו שהבנתם, לא מדובר בהסתברות נמוכה כל-כך. מעבר לכאב הלב, כל העסק פשוט מרתיח.
את היחס טעון השיפור - בלשון עדינה - של הרשויות כלפי בעלי החיים, כולנו מכירים. תשאלו את החתולים בראשון לציון. העמותות השונות, שמנסות למלא חורים, נאלצות להתקיים מהיד לפה, ועל כל חתול או כלב מאומצים מוחזרים ארבעה לכלובים. אבל הפעם אפשר להתפוצץ מרוב עצבים, כי כלבים מתים בגלל הקטנת ראש של שורת גורמים, שגם אם התנהלו "לפי הספר" - יצאו ידי חובה ולא יותר. אותם גורמים ראו מול העיניים את תמרור האזהרה, אבל מתקבל הרושם שלאף אחד לא היה ממש דחוף להתסער על הנושא ולטפל בו בדחיפות הראויה. אפילו אם מאוד יכול להיות שבינתיים, מאות כלבים אכלו רעל, ישירות מהיצרן לצרכן.
חברת "נוטרה-נאגטס" פרסמה הודעת אזהרה בארצות-הברית כבר ב-20 בדצמבר. חברת "כצט", הנציגה הישראלית,
קיבלה אף היא את המידע על המזון הנגוע, אבל החליטה לקחת דגימות למעבדה ורק אחרי שווידאה שקיימת בעיה, העבירה הודעה לספקים, לסוכנים ולעוד גורמים שלמרבה הצער, לא כללו באותו שלב את הלקוחות. "כצט" אף טוענת כי הורידה את השקים הנגועים מהמדפים והנחתה את לקוחותיה להתקשר למוקד השירות ולקבל מוצר חלופי. אבל נוכח עשרות הכלבים שמגיעים בימים האחרונים לבתי החולים הווטרינריים, מתקבלת תחושה מטרידה שלא נעשה די כדי שאותה הנחייה אכן תגיע ליעדה.
ונניח ש"כצט" מכוסה. אולי צריך לבוא בתלונות לשירותים הווטרינריים, שלא יזמו פרסום הודעות מטעמם בדבר האזהרה שקיבלו מהחברה? או אולי אלו הרשויות המקומיות שהיו צריכות לעדכן את בעלי הכלבים? ומה עם גורמים צבאיים כאלו ואחרים, שלא העבירו את המידע לכל היחידות הרלוונטיות (שמונה כלבים שהיו ברשות צה"ל לקו במחלה)? ואולי גם המדינה הייתה יכולה לתרום איזו הודעה בעיתונות מטעמה, למרות שמדובר בחברה פרטית?
קשה להפנות אצבע מאשימה בכיוון אחד. עכשיו טוענים כולם שהיו ממש בסדר ועשו את כל מה שנדרש. אבל כשמדובר במסר שמטרתו להציל חיים - במובן הכי פשוט של המילה - צריך להתייחס אליו ככזה, ולעשות הכל כדי שיופץ באופן חכם ויעיל. אם האזהרה בדבר האוכל הנגוע - מהחברה, מהשירותים, מהרשויות או מכל גורם אחר שהיה מודע לבעיה - הייתה מקבלת את ההד הראוי, תהיו בטוחים שכל מי שנותן לכלב שלו "נוטרה" ירוק היה בודק באותה שניה את התאריך שעל שק המזון, ואחרי שניה נוספת מתקשר למוקד החירום או לווטרינר הקרוב למקום מגוריו, רק כדי להיות שקט. כרגע ברור שזה לא קרה, ובדיוק משום כך חייבת לקום ועדה שתבדוק את הסיבות למחדל. לאלה שאיבדו בתוך שבוע את כלביהם, או שנאלצים כעת לראות את יקיריהם גוססים להם מול העיניים, זה כבר לא ממש יעזור. אבל אולי נלמד מזה משהו, ובפעם הבאה נציל חיים.
עמרי ליבנה, עורך ב-ynet