אמנת החמאס: "ישראל תתקיים עד שהאיסלאם ימחה אותה"
בישראל קוראים לחמאס לבטל את אמנת הארגון. מה בעצם כתוב שם? קבלו ציטוטים נבחרים: "היוזמות המדיניות ומה שקרוי פתרונות של שלום עומדים בסתירה לתפיסת העולם של התנועה", "אין פתרון לבעיה הפלסטינית אלא באמצעות הג'יהאד", "היהודים הקימו ארגונים חשאיים במקומות שונים בעולם כדי להרוס את החברות השונות ולממש את האינטרסים של הציונות"
מאז נצחון החמאס בבחירות למועצה המחוקקת הפלסטינית, ראשיה מדברים בכמה שפות על המשך דרכה של התנועה. בראיון שהעניק ביום הבחירות הזכיר ד"ר מחמוד א-זהאר, מבכירי הנהגת החמאס ברצועת עזה, את מחויבותה האידיאולוגית של התנועה לאמנת החמאס משנת 1998. א-זהאר הדגיש בדבריו שתנועתו לא תשנה שום מילה מהאמנה הקוראת לחסל את ישראל ולא תהפוך למפלגת פוליטית, אלא תמשיך בדרך ה"התנגדות".
על קריאתו של ממלא מקום ראש ממשלת ישראל, אהוד אולמרט לבטל את אמנת החמאס הגיב דובר התנועה, סאמי אבו זהרי כי תנועתו דבקה בעקרונותיה.
אז מה הן עקרונותיה של חמאס? על מה הצהירה התנועה שהיא מחוייבת ועם איזו תשתית אידיאולוגית יתמודד ראש הממשלה הבא שיבוא משורותיה, בין אם זה יהיה איסמאעיל הניה או ראש ממשלה אחר?
על שאלה זו ודומות לה ניסה להתמודד מרכז המידע לחקר הטרור של המרכז למורשת המודיעין בגלילות, שבמסמך מיוחד שהופץ לאחרונה נותחה אמנת החמאס. לפי כותבי המסמך "האמנה כוללת בתוכה תפיסת עולם איסלאמית רדיקלית, מבית מדרשם של האחים המוסלמים במצרים, שלא השתנתה בעיקרה ב- 18 השנים שחלפו מאז הקמת התנועה".
"ישראל תתקיים עד שהאיסלאם ימחה אותה"
"אללה הוא תכליתה (של התנועה), הנביא הוא דמות המופת שלה, הקוראן הוא החוקה שלה, מלחמת הקודש (ג'יהאד) הוא דרכה והמוות למען אללה הוא הנעלה במשאלותיה", נכתב בסעיף השמיני המהווה את המוטו המרכזי של האמנה. המשפט חוזר על עצמו פעמים רבות, גם בתהלוכות ובעצרות, ואפילו בתעמולת הבחירות האחרונה.
כלפי ישראל, טוענים הכותבים במכון שהאמנה מבטאת עמדה בלתי מתפשרת, הרואה ב"בעיית פלסטין" בעיה מוסלמית דתית ובסכסוך עם ישראל סכסוך בין האיסלאם לבין היהודים ה"כופרים". באמנה נכתב ששטח פלסטין הוא אדמת הקדש איסלאמית, שחל איסור חמור לוותר על אף שעל ממנה משום שלאיש (לרבות שליטים ערביים ומוסלמים) אין סמכות לכך.
בפתח האמנה מצוטט פסוק, המיוחס לחסן אל-בנא, מייסד האחים המוסלמים ודמות מופת בפנתיאון החמאס לפיו "ישראל תקום ותוסיף להתקיים עד שהאיסלאם ימחה אותה, כפי שמחה את מה שקדם לה".
במישור הבינלאומי יש באמנה הד לתפיסות עולם איסלאמיות רדיקליות אנטי מערביות בנוסח תפיסות העולם של ארגון אל-קאעידה ודומיו. וכך נאמר בהקשר זה: "מעצם היותם של המוסלמים המאמצים את דרכה של תנועת ההתנגדות האיסלאמית, והפועלים כדי לתמוך בה, לאמץ את עמדותיה ולחזק את מלחמת הקודש שלה פזורים על-פני העולם כולו - התנועה היא כלל- עולמית".
הסכם עם ישראל? נסו במקום אחר
בהקשר על חתימת הסכם עתידי עם ישראל, מי שקורא את האמנה לא יתרשם שפניה של החמאס לשלום כלשהו עם ישראל: "היוזמות המדיניות ומה שקרוי פתרונות של שלום והוועידות הבינלאומיות לפיתרון הבעיה הפלסטינית, עומדים בסתירה לתפיסת העולם של תנועת ההתנגדות האיסלאמית. ויתור על חלק כלשהו מפלסטין כמוהו כזניחת חלק מן הדת", נכתב בסעיף 13 של האמנה. "אין פתרון לבעיה הפלסטינית אלא באמצעות הג'יהאד. באשר ליוזמות, ההצעות והוועידות הבינלאומיות, הרי הן בזבוז זמן והבל הבלים".
בסעיף 14 נכתב ששחרור פלסטין היא חובתו של כל מוסלמי בכל מקום שבו הוא נמצא: "בעיית שחרור פלסטין קשורה בשלושה מעגלים: המעגל הפלסטיני, המעגל הערבי והמעגל האסלאמי. לכל אחד מן המעגלים האלה יש תפקיד במאבק נגד הציונות ומוטלים עליו חובות. הזנחת אחד המעגלים האלה הינה טעות חמורה ובורות מבישה".
היהודים אויבי העולם
כמה סעיפים לאחר מכן, בסעיף 22 מתארת האמנה כיצד הצליחה ישראל ויהודי העולם להטות את דעת העולם לטובת ישראל ולחולל מהפכות ברחבי העולם: "באמצעות כספם הם השתלטו על אמצעי התקשורת הבינלאומית: סוכנויות-הידיעות, העיתונות, בתי ההוצאה לאור, תחנות- השידור וכיוצא בזה. באמצעות כספם הם הציתו מהפכות במקומות שונים בעולם כדי להגשים את האינטרס שלהם ולקטוף את הפירות, שהרי הם עמדו מאחורי המהפכה הצרפתית, המהפכה הקומוניסטית ורוב המהפכות שעליהן שמענו ואנו שומעים פה ושם. באמצעות כספם הם הקימו ארגונים חשאיים הפרושים במקומות שונים בעולם, וזאת כדי להרוס את החברות השונות ולממש את האינטרסים של הציונות".
היהודים עצמם מוצגים באמנה באור שלילי ביותר, כמי שנידונו להשפלה ולחיי מסכנות. האמנה מתארת את האויב היהודי באור שלילי, בין השאר כבעלי התנהגות נאצית המתנהגים בברוטאליות כלפי נשים, כפי שנכתב בסעיף 20. בסעיף 22 מתוארים היהודים כאוהבי מלחמות: "אין מלחמה מתנהלת מבלי שידיהם תהיינה מאחוריה".