מזון הכלבים מורעל? נו אז מה
"רמדיה של הכלבים" קראו לפרשה הזו. מזון לכלבים מסוג נוטרה נאגטס שמפיצה בארץ חברת כצט נמצא רעיל וגרם למותם של 17 כלבים לפחות ולפגיעה קשה בעוד עשרות כלבים בישראל. אבל בניגוד לפרשת רמדיה, כאן עבר זמן רב עד שכצט הודתה שיש בעיה כללית עם המזון של נוטרה נאגטס וגם למשרד הבריאות לקח חודש וחצי להוריד את מוצרי החברה מהמדפים. אחריות חברתית? הצחקתם אותם
זה התחיל ב-20 בדצמבר 2005. דיאמונד פוד, יצרנית מזון לחיות מחמד בארה"ב, פירסמה הודעה לעיתונות, לפיה מצאה רעלן המתפתח על תירס בתוך מזון מתוצרתה שיוצר במפעלה שבגסטון, דרום קרוליינה. בתוך כך עיכבה החברה את מכירת כל מזון החיות שיוצר במפעל זה, והסבירה לציבור איך מזהים אותו: באמצעות האות G, המופיעה במקום ה-11 או ה-12 בקוד התאריך המוטבע על המוצר. פורסם כי נבדקים מוצרים שעליהם נכתב כי הם טובים בטווח התאריכים 1 במארס 2007 עד 11 ביוני 2007. ולא, לא היה מדובר רק בנוטרה נאגטס באריזה הירוקה, אלא בסדרה ארוכה של מוצרי מזון, שבאותו יום מפורסמים על ידי דיאמונד, וכוללים מזון לכלבים ולחתולים מכל הגילים. (ראו כאן את הרשימה המלאה).
בנוסף, פתחה דיאמונד פוד אתר אינטרנט מיוחד, שפירסם מדי יום ידיעות ועדכונים בנוגע לפרשה, עד לסיום חקירתה.
במהלך הימים הבאים הצטמצמה רשימת התאריכים ומיני המזון המסוכנים, והכילה רק את אותם מוצרים, שלצורך ייצורם השתמשה דיאמונד במשלוחי תירס נגוע בפטריה רעילה, הטיפוסית ליבול הגדל בקיץ החם והלח של מדינות הדרום בארה"ב. אין כל תרופה נגד נזקיה של פטריה זו, והרופאים מטפלים בעיקר בסימפטומים שנגרמים מפגיעתה.
FDA פירסם וחקר
מיד עם פרסום ההודעה הרשמית של דיאמונד, פירסם אותה גם ה-FDA האמריקני באתר הרשמי שלו, כפי שהוא נוהג לעשות לגבי כל הודעת מזון שיש בה עניין לציבור - תוך הדגשת העובדה, שהמידע מפורסם בשלב ראשון כשירות לציבור, ואין בו משום נקיטת עמדה רשמית של מינהל התרופות והמזון בנוגע לתוכן ההודעה. עם זאת, התחילה מיד חקירת המינהל בנושא.
החקירה לא הייתה מסובכת, כך נראה. דו"ח ה-FDA נחתם כבר ב-19 בינואר והוא קבע כי דיאמונד פעלה תוך התעלמות מוחלטת מנהלי בקרת איכות שהיא עצמה קבעה למפעליה, ותוך ביצוע עבירות על כללי מינהל תקין ותיעוד חומרי הגלם של שרשרת האספקה במפעל. לצורך ייצור המזון, השתמשה החברה בקלחי תירס נגועים בפטריה המסוכנת, שאיתורה המוקדם מחייב בסך הכל להאיר את התירס באור מיוחד, החושף את קיומה. החברה לא ביצעה תהליך זה, והביאה למותם של כלבים רבים בארה"ב. לפי הדו"ח הגדילה דאימונד פוד לעשות כשבמשך חודשים ארוכים שיחררה את עצמה גם מהחובה לשמור תיעוד של מקור חומרי הגלם.
דו"ח מינהל המזון והתרופות לא קבע עונשים לדיאמונד. אך כפי שהשוק האמריקני יודע לעשות, הענשיה באה דרך הבורסה כאשר מניות החברה צנחו והחברה איבדה הרבה משוויה בשוק. במקביל החלו מוגשות נגדה גם תביעות אזרחיות של מי שאיבדו את כלביהם האהובים במוות אכזרי ומיותר.
בכתבה שהתפרסמה ב-19 בינואר ב"סיטיזן טיימס" התלוננו משווקי מזון בעלי חיים, כי דיאמונד לא פנתה אליהם מלכתחילה, אלא הסתפקה בפרסום האזהרה באתר האינטנט שלה. רק לאחר שהשמועה החלה לעשות כנפיים, הגיעו גם נציגיה של דיאמונד לתדרך את המשווקים.
עלה התאנה: האינטרנט
גם כצט הישראלית כשלה באותה התנהגות. אתר האינטרנט של החברה, שידע ימים טובים ופעילים יותר בשנים רחוקות, התעורר לחיים רק ב-10 בפברואר, עם "הודעה חשובה" בעברית על הסדרה הכחולה של נוטרה נאגטס, תוך ציון העובדה, שהסדרה הירוקה כבר נאספה לפני שבועות. גלישה קצרה באתר מגלה, שהפעם האחרונה שמישהו התייחס שם לדוברי עברית היתה בראש השנה תשס"ו, דהיינו לפני כחצי שנה.
כמו לכל חברה מתקדמת, גם לכצט יש חזון, ומישהו אף טרח לנסח אותו. באנגלית, כמובן. תימצות החזון מופיע בראש כל עמוד, כחלק בלתי נפרד מהלוגו של החברה. בתרגום חופשי מאוד לעברית, הוא אומר "ההארה שלנו, הבריאות וההרגשה הטובה שלך".
קשה לדעת איזו הארה הדריכה את צעדיה של כצט בהתנהגותה המחפירה בפרשת מזון הכלבים. דבר אחד ברור - הרגשה טובה לא התלוותה אליה, והיא התאפיינה בכישלון מוחלט בכל אספקט של אחריות חברתית שניתן להעלות על הדעת - בשקיפות, בדיווחיות, בתקשורת עם מחזיקי העניין, בנטילת אחריות על תוצאות המעשים ועוד.
לסמוך על כצט?
כצט התמהמהה מאוד בפרסום המידע החשוב, ובמשך שבועיים לפחות המשיכו בעלי הכלבים להאכילם בפטריה מורעלת, מתוך חוסר ידיעה מוחלט. במקום לקנות שטח פרסום בעיתונים, בטלוויזיה וברדיו, ולהזהיר בראש חוצות את בעלי הכלבים, הווטרינרים, חנויות המזון וכו', הסתפקה החברה בתגובה לפניית ynet שפירסם ראשון בארץ את הפרשה, ב-1 בינואר. גם אז, היה נוסח התגובה של כצט מטעה והוא נועד לגרום לצרכן הישראלי לחשוב ש"לנו זה לא יקרה". אפילו אתר החברה לא עודכן בפרטי הפרשה אלא לאחר חודש וחצי כמעט.
בהמשך הזכירו תגובותיה של כצט את זעקת הקוזאק הנגזל - הן כאשר שופרסל נזכרה (באיחור ניכר) להוריד מהמדפים את מוצרי דיאמונד הארוזים תחת שם המותג הפרטי שלה, "סופר קלאס", והן בימים אלה, שבועות אחרי שהפרשה הסתיימה למעשה, כאשר היצרן האמריקני מכה על חטא בראש חוצות, ומשרד החקלאות הישראלי נזכר (אף הוא באיחור ניכר) להגיב לפרשה, הוריד את מוצרי דיאמונד מהמדפים וביטל את היתרי השיווק למוצריה. מעט מדי, מאוחר מדי - וגם לא ממש רלוונטי.
כצט, שלא השכילה להתמודד עם הפרשה בצורה מכובדת ואחראית, איבדה את אמינותה כחברה שכביכול דואגת לבריאות לקוחותיה - בעלי חיים או בני אדם. הדברים חמורים במיוחד לאור העובדה, שמעבר להיותה יבואנית ומשווקת מזון לבעלי חיים, כצט היא גם חברת תרופות.
מרכיב מרכזי בניהול אחריות חברתית מחייב את החברה לראות את עצמה בראייה כוללת, להבין את ההשלכות הרחבות של התנהלותה ולקחת בחשבון את כל מחזיקי העניין שלה. מגזר הלקוחות הפוטנציאלים של כצט כולל לא רק בעלי חיות מחמד, שאולי יעדיפו מעתה לרכוש מזון מספק אמין יותר, שמקפיד על שקיפות ותגובה מיידית למצבים מסכני חיים; מגזר הלקוחות הזה כולל גם אחרים, שיצטרכו מעתה לחשוב היטב, האם הם סומכים על המידע שהחברה מפרסמת בכל הקשור לתרופות - וטרינריות ו/או אנושיות שהיא מייצרת ומשווקת.
תמי זילברג היא חברה בצוות ISO לגיבוש התקן הבינ"ל לאחריות חברתית