פרויקט "ירושלים האלחוטית" נקלע לקשיים
פרסום ראשון: לפני יותר משנה הושק בקול תרועה הפרויקט שחיבר את רחובות מרכז הבירה לאינטרנט אלחוטי חינם, אך כעת, מסתבר, רוב נותני החסות זנחו אותו, והיוזמים מבקשים מימון מחברות מסחריות עבור המשך הפעילות
פרויקט "ירושלים האלחוטית", במסגרתו חוברו לאינטרנט אלחוטי רחובות במרכז העיר ירושלים, נקלע לקשיים, כך נודע ל-ynet.
לפני יותר משנה הפכה ירושלים לעיר הראשונה בעולם המאפשרת גלישה אלחוטית כשירות ללא תשלום. באירוע ההשקה החגיגי של הפרויקט, בהשתתפות ראש העיר, הוכרז כי כל תושב ומבקר בעיר יוכל לגלוש באינטרנט, ללא צורך להשתמש בכבלים וליהנות משירותי אינטרנט חינם באמצעות מחשב נייד אלחוטי או מחשב כף יד.
בשלב ראשון הונחה תשתית אינטרנט אלחוטי במוקדי בילוי מרכזיים בעיר, בהם מדרחוב בן יהודה ושלוחותיו, מתחם ריבלין-נחלת שבעה, רחוב שלומציון המלכה, וכיכר ספרא. השימוש ברשת האלחוטית וההתחברות לאינטרנט הם חינם לכל דורש. היוזמים הבטיחו כי בשלב השני ירושתו איזורים נוספים ברחבי העיר.
פרויקט האינטרנט האלחוטי היה הראשון שיזמה "ירושלים דיגיטלית", עמותה שהוקמה על ידי מספר יזמים ירושלמים, בהם יעקב נר דוד – מנהל קרן JerusalemCapital, מתנאל הרבסט - מייסד חברת קומפיומט ושי קוואס - בכיר באינטל.
בין הגופים שנטלו חלק בשלב הראשון של המיזם ההתנדבותי, הפועל בחסות עירית ירושלים, והמובל על ידי החברה לפיתוח עסקי בירושלים, נמנים אינטל, קומפיומט, סיסקו, צ'קפוינט ו-012 קווי זהב.
רוב נותני החסות התפוגגו
עם זאת, ל-ynet נודע, כי יוזמת הפרויקט, "ירושלים דיגיטלית", פונה בימים אלה לגופים עסקיים בבקשה כי יסייעו להמשך הפעלתו.
"לצערנו, הגופים אשר תרמו לעמותה בתחילת דרכה אינם יכולים להמשיך ולסייע ועל כן אנו פונים לגופים נוספים", כותב במכתב איציק בן נעים, מנהל "ירושלים דיגיטלית". על פי המכתב, כדי להמשיך להפעיל את הפרויקט במצבו הנוכחי זקוקה העמותה לתקציב שנתי בסך 50 אלף דולרים.
כדי להמשיך לשלב הבא, במסגרתו ירושתו מרכזים חברתיים (מתנ"סים, בתי ספר ומועדונים) באיזורי מצוקה, נדרשת העמותה לכ-9,000-12,000 דולרים - עלות הקמה לכל מרכז, ו-5,000-6,000 דולרים עלות תחזוקה שוטפת, על פי המכתב. "שירות אינטרנט אלחוטי ללא תשלום באזורים האלה, יהווה מנוף משמעותי להפחתת הפערים החברתיים בירושלים ויאפשר שוויון הזדמנויות", נכתב.
בתמורה, מציע בן נעים לנותני החסות פרסום המותג בדף הבית המופיע עם ההתחברות לרשת האלחוטית, ובחלון הקבוע המופיע במהלך הגלישה.
10,000 כניסות בחודש
על פי נתונים סטטיסטיים שנחשפים במכתב, נרשמות ברשת האלחוטית מדי חודש כ-10,000 כניסות של גולשים מדי חודש, דרך 34 הנקודות החמות בעיר. "תרומתו הרבה של הפרויקט להחייאת הפעילות העסקית באזור מרכז העיר ניכרת", כותב בן נעים, "מהרשת נהנים תיירים, סטודנטים, אנשי עסקים ותושבי ירושלים המבלים באזורי הכיסוי".
בראיון ל-ynet בן נעים נזהר מאוד שלא להרגיז אף אחד: "החברות שמימנו את הפרויקט עד כה נתנו לא מעט וגם נהנו בתמורה מפרסום חיובי", הוא אומר, "למשל, חברת אינטל הפיקה מסמך פנימי המגלה כי ההד התקשורתי בעקבות הפרויקט שווה ערך ל-350,000 דולרים במונחי פרסום".
עם זאת, בן נעים מציין כי כעת עיקר המימון השוטף של הפרויקט נופל על חברה אחת בלבד - 012 קווי זהב. "אנחנו פונים לגופים מסחריים שיממנו את המשך הפעלת הפרויקט ויקשרו בו את שמם - לקראת פסח בכוונתנו לעלות עם מסע פרסום חדש לירושלים האלחוטית", הוא אומר.
"עיריית ירושלים לא מממנת"
"השאיפה הראשית שלנו הייתה שעיריית ירושלים תרים את הכפפה. העירייה מתגאה בפרויקט ומפרסמת אותו בכל הזדמנות. אך מלבד הפרסום הזה לא קיבלנו מהם מימון. חשוב להדגיש שלא מדובר כאן על עלויות מטורפות".
בתחילת הדרך חשבו ב"ירושלים דיגיטלית" גם על אפשרות של גביית תשלום מהגולשים על השימוש ברשת האלחוטית. בן נעים אומר כי אפשרות זו נשקלה שוב, אך בשלב זה הוחלט להמשיך במאמצים להשאיר את הרשת חינם ובמקבל לאתר מקורות מימון אחרים.
תגובת עיריית ירושלים
"הפרויקט הינו יוזמה ברוכה של מספר חברות פרטיות. עיריית ירושלים היא זו שסייעה במציאת האתרים המתאימים ברחבי העיר וכן בהנפקת הרישיונות הנדרשים. אם יהיה חשש שהפרויקט יקרוס, תפעל העירייה לגיוס חברות נוספות שישתתפו בפרויקט.
"יש לציין כי בשל הפרסום הרב שניתן לפרויקט והייחודיות של ביצועו בירושלים, פנו גם בעבר חברות רבות שיבקשו להצטרף אליו. כמו כן, גם בערים אחרות פרויקטים דומים מבוצעים במימון חברות פרטיות ולא משלמי הארנונה, קרי העירייה".