שתף קטע נבחר

שטרית: "אי אפשר לבצע רפורמה בלי המורים"

שר החינוך ביקר בתיכון בתל אביב, והשיב לשאלות התלמידים לקראת הבחירות. השר אמר שאם הוא ימשיך לכהן בתפקידו לאחר הבחירות - בכוונתו ליזום רפורמה חדשה במקום דו"ח דוברת. שטרית תקף את קודמתו בתפקיד: "לא רציני לכפות רפורמה וליישם אותה מבלי לבדוק קודם ב'פיילוט' האם היא אכן יעילה"

רפורמה חדשה בחינוך. זוהי תמצית הבשורה של שר החינוך, מאיר שטרית בדברים שאמר היום (ג') בריאיון ל-ynet. לדבריו, "אי אפשר לבצע רפורמה במערכת כשהעובדים בבסיסה אינם מקבלים אותה".

 

במהלך ביקור בבית הספר "תיכון חדש" בתל אביב, שם נפגש עם כ-350 תלמידים, הרחיב שטרית על משנתו החינוכית וענה לשאלות התלמידים לקראת הבחירות.

 

צילום וידאו: גיא אשכנזי, תיכון חדש תל אביב

 

בתשובה לשאלה מהי עמדתו בנושא יישום הרפורמה שהונהגה בתקופת קודמתו בתפקיד, לימור לבנת, הודיע שטרית שאם ימשיך לכהן בתפקידו כשר החינוך לאחר הבחירות, בכוונתו ליזום רפורמה חדשה: "אני חושב שמערכת החינוך זקוקה לרפורמה מבנית גדולה. שינוי מבני צריך להתבצע כך שיהפוך את משרד החינוך עצמו ליעיל הרבה יותר, תוך ביטול כפילויות של פעילות והפניית תקציבים לטובת החלק החשוב – הלימודים".

 

שטרית מתח ביקורת על ביצוע רפורמת דוברת ואמר ש"זה לא רציני לכפות רפורמה וליישם אותה מבלי לבדוק קודם בפיילוט האם היא אכן יעילה. לא לעניין להציע לכל מי שמעוניין, מבלי לבדוק את הדברים לעומק ואת ההשלכות", אמר שטרית.

 

בין השינויים ששטרית מתכנן לבצע: צמצום מחוזות במשרד החינוך, שינוי תנאיי העסקתם של המורים מ'שעות תיגמול' לשכר גלובאלי זהה וגבוה יותר לכל המורים וחיזוק מעמד המנהלים. שטרית הודיע שכחלק מהרפורמה החדשה שהוא מגבש, יש להפריד בין המורים למנהלים כגופים יציגים שונים, לאחר שהיום שניהם נמצאים תחת חסותם של אירגוני המורים. שטרית הסביר שבשל ניגודי עניינים במצב אירגוני המורים, הם אמורים להגן גם על מנהל המעוניין לפטר מורה וגם על המורה המפוטר.

 

לגבי שעות התיגמול הסביר השר שכוונתו העתידית היא לצמצם תוספות שכר שונות למורים בשל עבודה נוספת החורגת משעות ההוראה הרגילות כמו הכנה לבגרויות, תוספת עבור תפקיד כרכז שיכבה ותוספות נוספות. עם זאת, הודיע שטרית שאין בכוונתו לבצע את השינוי בשכר המורים לפני הבחירות.

 

עוד נשאל שטרית על ידי התלמידים לגבי הקיצוץ בתקציבי החינוך, לאחר שבמשך חמש השנים האחרונות קוצץ תקציב המשרד 16 פעמים בסכום של כ-3.5 מיליארד שקלים. תלמידת כיתה י"א, מיכל פסטרנק שאלה "בעקבות הקיצוץ, ירדו מקצועות בחירה מתעודת הבגרות וכעת יש רק מקצוע בחירה אחד וכל השאר הם מקצועות חובה. האם ברצונכם שנהיה צרי אופקים?". שטרית ענה לה שהוא מצר על הקיצוצים וש"יש להנהיג רפורמה חדשה שתוודא שהכסף הולך לכיוון הנכון".

 

תלמיד אחר בכיתה י"א, שאל את שטרית לגבי תקצוב בתי הספר במיגזר הערבי שלדבריו מופלים לרעה. שטרית ענה: "אין תקצוב לרעה של בתי ספר במיגזר הערבי והם מתוקצבים בצורה זהה לבתי הספר היהודיים. הבעיות שם אחרות, מבניות ובמחקרים רבים נובעת מחוסר יכולתם של המנהלים לגבות כסף מההורים".

 

שטרית חזר והדגיש את עמדתו לגבי שכר לימוד דיפרנציאלי לסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה. על פי עמדה זו, אין להחיל הפחתת שכר לימוד גורפת על הסטודנטים כפי שיש כיום, אלא לתקצב רק את החלשים והנזקקים שבהם. הוא הסביר זאת לתלמידה במשל "דמייני שיש לך כיכר לחם ואת צריכה לחלק אותה. מולך יש אנשים שבעים ולידם אנשים רעבים. האם תחלקי את הכיכר לפרוסות דקות שווה בשווה?".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מבטיחים לשנות. שטרית
צילום: עופר עמרם
מומלצים