שתף קטע נבחר

Space Rangers 2: Dominators: הפתעת חלל נעימה

הנוסעים מתבקשים לחגור חגורות ולהתכונן: אנו עומדים לצלול להרפתקה פרועה בחלל החיצון, עם חללית קטנה ומשחקיות גדולה

גיימרים באשר הם חייבים לרכוש כבוד רב לסיד מאייר, האיש שמאחורי סדרת Civilization המופלאה. בין השאר עומד המעצב האגדי מאחורי !Pirates, אחת מקלאסיקות שנות השמונים ששילבה באלגנטיות רבה משחק תפקידים ואסטרטגיה להרפתקה ימית נדירה.

 

יש להודות שמעט מהכבוד הזה נשחק לאחר שראינו את הגירסה החדשה של המשחק, שהיתה בעיקר רעש וצילצולים – בלי הרבה משחק.

 

תחושת חופש מוחלטת

 

לאור האמור לעיל, קצת מוזר - אבל אולי לא מפתיע - לראות חברה רוסית עלומת שם מצליחה במקום בו סיד מאייר וחבריו נכשלים. Space Rangers 2 הוא, בהגדרה קולעת, Pirates! בחלל העמוק. בתור סייר חללי נצא להסתובב בין הכוכבים בגלקסיה גדולה – אבל לא מדי – ונעשה ככל העולה על רוחנו.

 

לרדוף אחרי פיראטים? סבבה. להיות פיראט בעצמך? אין בעיה. אפשר גם להתגייס למאמץ הצבאי כנגד רובוטי ה-Dominators המנסים להשתלט על הגלקסיה, לבצע משימות עבור ממשלות, לסחור בין מערכות שמש ולנסות לעלות בדירוג הסיירים הגדול ולהגיע למקום הראשון. כבונוס משמעותי, המשחק רצוף במיני-משחקונים, כולם מושקעים להפליא, במיוחד לעומת הצעצועים היפים-אך-לא-מעניינים של Pirates! המודרני. תחושת החופש ב-SR2 היא מוחלטת, ויש גם מה לעשות עם כל החופש הזה.

 

הרפתקת חלל על פי תורות

 

עם תחילת המשחק אנו מתבקשים לבחור גזע ומקצוע, כמו במשחק תפקידים טוב. מתוך השילוב הזה יקבע עם איזו ספינה נתחיל, איזה ציוד יהיה עליה ובאיזו איכות, ומה יהיו היחסים שלנו עם הגזעים האחרים. ניתן גם לקבוע את רמת הקושי של המשחק, והשחקנים המתקדמים אפילו יוכלו לשנות אותה ספציפית ביותר מעשרה מדדים שונים, למי שרוצה ליצור גלקסיה שמתאימה בדיוק לטעמו. סדרת משימות הדרכה פשוטות יסבירו לנו את כל מה שאנחנו צריכים לדעת, והופ, אנחנו לבד ביקום הגדול.

 

זה הזמן להסתגל לדבר המוזר ביותר ב-SR2: בניגוד ל-Star Control 2, מדובר בהרפתקת חלל לפי תור. בחיי; כל יום במשחק הוא תור. בתכל`ס, לא ממש מרגישים את זה: ניתן למשל להגיד לספינה להגיע לפלנטה רחוקה ולנחות על פניה, והיא תעשה זאת אוטומטית, כאשר הימים חולפים לפי הצורך.

 

היתרון בשיטת התורות הוא שיש שליטה נוחה בקרבות, ושאין את התחושה של "תעצרו את היקום, אני רוצה לרדת", שעלולה להתקבל אל מול מגוון האפשרויות הרחב כל כך שהמשחק מציע. יש לשחקן את כל הזמן שבעולם להחליט מה הוא רוצה לעשות.

 

המטרה: לעלות בסולם הדרגות

 

מטרתנו ב-Space Rangers 2 היא לעלות בסולם דרגות הסיירים, להפוך ללוחמים רבי עוצמה וסוחרים ממולחים, ולפטור את הגלקסיה מנגע ה-Dominators. נעשה זאת על ידי ביצוע משימות וצבירת נקודות ניסיון – איתן ניתן לשפר את שש המיומנויות של דמותנו - ובקרבות בהם נילחם ב-Dominators ונכבוש מחדש מערכות שמש שנפלו בידיהם.

 

הלחימה האקטיבית באויב מקדמת את השחקן גם בסולם דרגות צבאי, ובדרגות הגבוהות של הקריירה המיליטארית יש לו גישה לציוד איכותי בהרבה ולמידע נוסף אודות המלחמה, מקורם של האויבים, וכן הלאה - למי שרוצה יותר סיפור.

 

האם אהיה סוחר ממולח?

 

כמו בכל משחק סחר שמכבד את עצמו בימינו, גם ב-SR2 השווקים משתנים ומתעדכנים כל העת. אם קנית הרבה רכיבי תעשייה בפלנטה, הביקוש לרכיבים נוספים מסוג זה יעלה. אם תמכור הרבה מנות מזון לפלנטה אחרת, המחיר שלהן בה ירד פלאים. סוחרים ממוחשבים רבים מסתובבים בין הכוכבים, ושינויים יומיומיים בנוף הפוליטי והכלכלי גורמים לכך שהששווקים מתעדכנים כל הזמן.

 

כך עלול להיווצר לפתע מחסור נוראי בטובין ספציפי במקום ספציפי, ואיתו פוטנציאל עצום לרווח. צריך להיות עירני ולמהר ולנצל אותו, כי סוחרים אחרים (וחבריך למקצוע, הסיירים) ישמחו למלא אותו בעצמם, ואם לא תפגין זריזות תישאר תקוע עם מטען גדול של אלכוהול, חפצי יוקרה או מכשירים רפואיים שאף אחד לא מוכן לקחת ממך אפילו בחינם.

 

כדי לגדול לסוחר ערמומי, כדאי ללמוד לנצל את חולשותיהם של חמשת הגזעים, שנותנים עדיפויות שונות למוצרים שונים, ובמיוחד לגלות איזה גזעים ואיזה סוגי ממשלות מטילים איסורים על סחר בסוגים מסוימים של סחורה – במיוחד סמים וכלי נשק, מן הסתם.

 

או שמא אצליח בגדול כפיראט אכזר?

 

מה שווה משחק של סחר ומלחמה בלי האפשרות להיות פיראט? ספינות לא מעטות מסתובבות בחלל בין הפלנטות, וניתן לשדוד את כולן. ניתן לדבר עם כל ספינה שנמצאת בטווח המכ"ם, ולדרוש ממנה להעביר אלינו במטותא את כל מטענה, או אולי רק לשלם לנו דמי מעבר בטוח. עם זאת, כדאי לשים לב שהן גם מדברות בינן לבין עצמן, והמטרה המותקפת שלך עשויה לבקש מהספינות העוברות ושבות שיבואו לעזרתה. במידה ואינך הפיראט שתוקף אותה בעצמך, אתה עשוי לקבל מסר כזה או לשלוח מסר דומה אם אתה זה שמותקף.

 

כאשר המצב הסלים לכדי אלימות, הקרבות פשוטים ויעילים: ניתן להגיד לספינה להתקיף אוטומטית את היריב, אבל לעיתים עדיף להישאר בטווח נשקים ולירות לפי הקצב. מבחינה רשמית, אלו הקרבות האיטיים ביותר שראיתם: כל תור הוא הרי יום שלם, ואפשר לשחק חתול ועכבר עם האויב במשך ימים על גבי ימים ללא שום בעיה. אבל מבחינה משחקית זה עובד יופי.

 

אין הרבה אפשרויות במהלך הקרב עצמו, מלבד לבחור באיזה כלי נשק לירות, על מי ומתי, אבל זה לא ממש הפריע לי - בין השאר בזכות מספר השדרוגים העצום שניתן להשיג ולהכין לפני הקרב.

 

המוני עזרים קיימים במשחק שיכולים לקבוע את תוצאת הקרב עוד לפני שהחל - למשל מאיצים למנוע, או מין מכשיר שמכפיל את כוחה של כל יריה שלישית דווקא. בזכותם, הקרבות לא נופלים לחור השחור של המונוטוניות.

 

קשים חייו של סייר

 

בואו נדבר גלויות: הדבר שכנראה תעסקו בו יותר מכל הוא משימות בעבור פלנטות. זוהי הדרך המהירה ביותר, לפחות בהתחלה, להרוויח כסף ונקודות ניסיון יקרות. רוב המשימות דורשות לקחת א` ולהעביר אותו ל-ב` בתוך זמן קצוב, אבל איכשהו מצליחות להישאר יחודיות ומהנות - לא מעט בזכות הסיפורים הקטנים ולא פעם הומוריסטיים שמאוחריהן.

 

פעם אחת, למשל, התבקשתי להשיב חיה בסכנת הכחדה שמשלחת דיפלומטית שכחה מאחוריה, רק כדי לגלות שזה בעצם אחד הדיפלומטים - שחבריו כרתו לו את הגפיים והשאירו אותו מאחור בכוונה.

 

מאחר וכל פלנטה מתייחסת אלינו בנפרד, יתכן שבאחת ניהפך לגיבורי העם, אבל באחרת נהיה אורחים לא רצויים בגלל פישול כזה או אחר. אם ממש נעליב את הכוכב, אנחנו עלולים אפילו להירדף בידי המשטרה המקומית ולהיות מושלכים לכלא! קשים חייו של סייר.

 

המיני קווסטים

 

עם ההתקדמות במשחק – והעליה בסולם הסיירים הגלקטי – אנחנו זוכים להכיר סוג חדש של משימות. אלו הם מיני-קווסטים, מיני-משחקי בניה ומיני-חידות, והכל בממשק טקסט טהור. מאוד מוזר, אבל בדרך כלל גם כיף לא נורמלי ומושקע להפליא. פעם התבקשתי לעזור לאתר סקי לפרוח בתוך 20 יום.

 

יכולתי לבנות מגלשות, מלונות ומסעדות ולשנות את תקציב הפרסום, במטרה להביא אנשים רבים ככל האפשר. פעם אחרת הייתי צריך לצוד בעצמי איזו חיה מקומית, אחרי לא מעט עמודים שהסבירו לי את דקויות הציד. נהניתי במיוחד בארוחת הערב שהייתי צריך לארגן עבור שגריר מאלוקי, וגם בפעם שבה התבקשתי לעזור להשיב את בעלה של מישהי תוך הסתכסכות עם כנופות רחוב מקומיות. והכל בממשק טקסט!

 

זה יכול להישמע לכם מוזר, אבל זה עובד. מצד שני גם יש כאן בעיה. בגלל התרגום הבעייתי (המשחק נכתב ברוסית במקור), נתקלתי בחידה שעד עכשיו אין לי מושג במה היא עסקה. זה גם יכול לעצבן את אלו שפחות חובבי קריאה במשחקים שלהם, מאחר ולעיתים הקטעים האלו ארוכים מאוד ועשויים לקחת אפילו שעה, במהלכה השחקן לא יכול לעזוב את המיני-משחקון, מה שעלול להיות מייגע.

 

גם חיטוט בזבל זו קריירה

 

הנה עוד דוגמה לעד כמה המשחק רחב יריעה. אפשר לגשת לפלנטות לא מיושבות ולהשאיר עליהן לווינים שיסרקו את פני השטח ויחשפו זבל וציוד שנפל לשם מהחלל. הסריקה אורכת כמה שבועות, במהלכן אפשר לעבור הלאה ולבצע משימות, לסחור, ולבדוק את מצבם של לווינים שהשארת במקומות אחרים.

השלל בדרך כלל שווה לא מעט אם יודעים היכן למכור אותו, ולעיתים יש אפילו ציוד שימושי, כך שסייר ממוצע יכול להתקיים לא רע מכך.

 

עוד ז`אנר לרשימה

 

כאשר מחליטה הקואליציה להשיב מלחמה ל-Dominators במערכת שמש כלשהי, יוצאת הודעה שקוראת ללוחמים להתאסף בבסיס צבאי קרוב - ביחד עם ליווי יש לך סיכוי גבוה יותר לנצח, מאחר ואת ה-Dominators לא עשו באצבע.

 

כאשר צריך להגן על פלנטה מפני כוח פלישה, תגלו ש-Space Rangers 2 מוציא מהכובע עוד שפן - משחק אסטרטגיה! מדובר במשחקון RTS שלם לכל דבר, גם אם לא מאוד מורכב. ישנם ארבעה סוגי משאבים, איתם בונים רובוטים במגוון דגמים שניתן להתאים להם שילדות וכלי נשק לפי הצורך. הרובוטים כובשים מפעלים, שמספקים עמדות הגנה ומשאבים נוספים, וכן הלאה... אפשר להזמין תגבור כל 8 דקות, ואפילו לשלוט ישירות ברובוט מנקודת מבט מגוף ראשון, מה ששימושי מאחר והם לא בדיוק גאוני הדור.

 

מי שאינו רוצה להשתתף ישירות בקרבות יכול לוותר, אבל עדיין להשפיע על המערכה בעזרת כניסה למרכז עסקים חללי והשקעה כספית במאמץ הצבאי. ניתן לממן בניית בסיסים וספינות חלל, או אולי לתרום לקרן אלמנות הסיירים.

 

בחלל, אף אחד לא שומע כשאתה נורא נהנה

 

מעל הכל, Space Rangers הוא משחק דינמי, גם ברובד הגרפי שלו. חלליות טסות באנימציות יחודיות להן, אסטרואידים קטנים טסים ברקע, הציוד זז כשאתה מניח עליו את הסמן, והחייזרים שאתה מדבר איתם לא נותרים אטומי מבע. המשחק גם צבעוני, אבל לא באופן מוגזם, ובסך הכל מצליח היטב בתחום הגרפי. חבל רק על משחקוני הטקסט, שיכלו ליהנות ממרכיב גרפי, גם אם מינימליסטי, ועל האפקטים המיוחדים של כלי הנשק, שנכשלים בלהרשים. לפחות מפצים על כך מעל 20 קטעי מוזיקה, שדואגים שאף פעם לא יהיה משעמם באוזן, למרות זמן המשחק הארוך.

 

Space Rangers 2 הוא הפתעה לא צפויה, ומהסוג הנעים. הוא מרשים בגודלו ופירוטו, מגוון, ממכר, וקשה לעזוב אותו בלי סיבה ממש מוצלחת. ממש חבל שהוא לא הובא לארץ באופן מסחרי, וכדי להשיג עותק שלו תצטרכו לבקש מחנויות מתמחות, כדוגמת פריק וארקדיה, להביא אותו במיוחד, ובמחיר פרמיום. עם זאת ולמרות הכל - חובבי הז`אנר (הרפתקה-תפקידים-אסטרטגיה-הכל-כולל-הכיור מדע בדיונית) חייבים את Space Rangers 2 לעצמם.

 

הכתבה פורסמה במקור באתר vgames.co.il

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פיצוצים והפצצות. יש להשתלט על הגלקסיה
vgames.co.il
מומלצים