שתף קטע נבחר

 

דו"ח חדש מציין את אתרי הממשלה המובילים

אתרי הממשלה הטובים, על פי דו"ח הממשל הזמין הראשון, הם של הרשות לניירות ערך, רשות המסים, משרדי האוצר, התמ"ת ומשרד המשפטים. עוד בדו"ח: תמיכה חלקית בדפדפני "מוזילה". באופן כללי, יש מקום לשיפור

הרשות לניירות ערך, משרד האוצר, רשות המסים, משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה ומשרד המשפטים הם חמשת הגופים הממשלתיים שנבחרו לאתרי הממשל הטובים ביותר בדו"ח ממשל זמין לשנת 2005.

 

הדו"ח, המתפרסם זו השנה הראשונה, חובר במשרד האוצר במטרה לבחון את שירותי הממשלה המקוונים הניתנים לציבור, ולהביא לשיפור השירות לציבור ולחיסכון בהוצאות הממשלה. ממלא מקום ראש הממשלה ושר האוצר, אהוד אולמרט, העניק היום לנציגי המשרדים המצטיינים את אות הממשל הזמין לשנת 2005.

 

האתרים נבחרו על פי חמישה קריטריונים: היקף מידע באתר, כמות הפניות לאתר מרחבי

אתרי הממשל המובילים (דו"ח ממשל זמין, 2005)
המשרד/הרשות ניקוד משוקלל
1. הרשות לניירות ערך 72
2. משרד האוצר 48
3. רשות המסים 41
4. משרד התמ"ת 38
5. משרד המשפטים 36
6. משרד החינוך 31
7. משרד הקליטה 30
8. ביטוח לאומי 29
9. משרד התחבורה 29
10. משרד הבריאות 27

הרשת, מספר השפות הנתמכות, שיעור מאגרי המידע הציבוריים, שיעור הגולשים באתר, אינטראקטיביות, ערוצי מענה ונגישות והתאמה לדפדפנים. על פי הניקוד המשוקלל הנמוך (ראו טבלה) לו זכו רוב האתרים - יש הרבה מקום לשיפור.

 

מספר עמודים באתר

 

המשרדים נבחרו על פי היקף המידע שהם מציעים לציבור באתר האינטרנט שלהם. הנחת היסוד היא שככל שאתר גדול יותר ומכיל כמות רבה יותר של מידע, כך ניתנת לאזרח הזדמנות טובה יותר להיעזר בו. האתר המוביל בקטגוריה פעילות המשרד. במקום הראשון בקטגוריה זו ניצב משרד החינוך עם 550,000 עמודים באתר האינטרנט שלו.

 

כמות הפניות מהרשת

 

נבדק גם מספר ההפניות (referrals) מרחבי הרשת לאתר המשרד - כלומר, מספר הקישורים מאתרים שונים בעולם אשר מפנים אל אתר המשרד או הרשות, המצביעים על איכות התוכן, השימושיות ומידת הנגישות שלו. במקום הראשון בקטגוריה זו נמצא משרד החוץ עם 1,440 פניות מהעולם.

 

נבדקו מספר ההפניות לאתרים מפורטל הממשלה gov.il (המוסד לביטוח לאומי מוביל עם 1,394 הפניות) ומספר השפות הנתמכות באתר המשרד, מלבד עברית - המשרד לקליטת עלייה מוביל עם תשע שפות.

 

מאגרי מידע ציבוריים

 

נבדקה גם כמות מאגרי המידע הפתוחים לציבור באמצעות חיפוש ממוקד - כאן מוביל משרד הבריאות עם 36 מאגרי מידע שונים.

 

כמה גולשים לאתר?

 

הפופולריות של האתר נגזרת, בין השאר, מכמות הגולשים שמגיעים אליו. במקום הראשון בקטגוריה זו ניצב משרד החינוך, התרבות והספורט עם ממוצע חודשי של 550,000 מבקרים במהלך 2005.

 

אינטראקטיביות

 

כמות הטפסים המקוונים, המכרזים המקוונים, התשלומים המקוונים והתהליכים המקוונים - כמות הפעילות האינטראקטיבית מצביעה על יכולת האזרחים לבצע פעולות מול המשרדים באינטרנט, מבלי להגיע פיזית לסניף המשרד. במקום הראשון בקטגוריה זו נמצאת הרשות לניירות ערך עם 370 טפסים למילוי או להורדה ועם 357 טפסים מקוונים.

 

ערוצי מענה

 

האם האתר מפעיל מוקד טלפוני מאויש (call center) עם מערכת ממוחשבת המאפשרת לאזרחים לקבל מידע על פעילותם מול המשרד? האם יש באתר פורמים, רשימות דיוור, טופס לפניות או יכולת שיתוף מידע (RSS)? המוביל בקריטריון זה - המשרד לאיכות הסביבה, המציע את כל הערוצים ליצירת קשר, אך אין באתר RSS.

 

נגישות והתאמה לדפדפנים

 

במטרה להרחיב את הנגישות למידע, נבדקה ההתאמה לדפדפנים מבוססי "מוזילה", כמו פיירפוקס ונטסקייפ, כשלב מקדים לבדיקה מקיפה יותר, לצורך בחינת ההתאמה לתמיכה מלאה בתקני W3C המאפשרים גם נגישות למידע לבעלי מוגבלות ולשימוש בדפדפנים שונים.

 

בבדיקה התברר, כי על אף שאתרי ממשל רבים תומכים תמיכה מלאה ב"מוזילה", חלק מהאתרים הגדולים והחשובים מציעים תמיכה חלקית בלבד ויש עדיין אתרים שאינם תומכים כלל בדפדפנים אלה.

 

  • תמיכה מלאה: רשות העתיקות, שירות בתי הסוהר, משרד המדע והטכנולוגיה, משרד התקשורת, המשרד לביטחון הפנים, משרד התחבורה, משרד הבריאות, משרד החקלאות, משרד הבריאות, משרד רה"מ, משרד התיירות, המוסד לביטוח לאומי, בנק ישראל, בתי הדין הרבניים, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, המרכז למיפוי ישראל, רשום המסים, הרשות לניירות ערך, משטרת ישראל ונציבות שירות המדינה.

 

  • תמיכה חלקית: משרד האוצר, משרד החוץ, המשרד לאיכות הסביבה, משרד המשפטים , הנהלת בתי המשפט, משרד המסחר והתעשייה, משרד הביטחון, משרד הבינוי והשיכון, המשרד לקליטת עליה, משרד הרווחה, משרד התשתיות, משרד החינוך, משרד מבקר המדינה, מנהל מקרקעי ישראל.

 

  • לא תומכים ב"מוזילה": משרד הפנים, לשכת הפרסום הממשלתית

 

יש מקום לשיפור

 

דו"ח ממשל זמין מצביע על גידול של עשרות אחוזים בכניסה לפורטל הממשל הזמין gov.il לעומת 2004, הרבה בזכות הקמפיין הנרחב לעידוד המודעות שהושק בטלוויזיה, באינטרנט ובעיתונות. עם זאת, מחברי המחקר מציינים כי עדיין יש מקום לשיפור.

 

הדו"ח מצביע על עליה של כמעט פי שניים במספר המבקרים בשירות התשלומים הממשלתי, הכולל כ-110 שירותי תשלום שונים. במהלך 2005 ביקרו באתר 3,530,696 גולשים, ששילמו קרוב למיליון תשלומים בהיקף כספי של יותר מ-2.5 מיליארד שקלים.

 

יעדים ל-2006

 

הדו"ח מפרט את תוכנית העבודה של צוות ממשל זמין לשנת 2006, המבוססת על הוספת תכנים ושירותים, ושילוב התאמה אישית למשתמשים.

 

שירות הטפסים המקוונים, שהשקתו צפויה החודש, יאפשר לציבור הרחב, לעסקים ולאזרחים להגיש טפסים באמצעות הרשת (ולא רק להורידם, כפי שניתן עד כה), כולל אפשרות לחתום עליהם אלקטרונית ובכך לחסוך להם את הצורך לגשת למשרדי הממשלה השונים ולרשויותיה.

 

בדו"ח מצוין, שצוות העובדים שהוקם כולל נשים חרדיות מהעיר מודיעין עילית, המכינות עשרות טפסים מקוונים מדי חודש. היום הושקו 10 טפסים ראשון, ועד סוף החודש צפויים לעלות עוד 40 טפסים מקוונים. על פי הצפי, עד סוף השנה יהיו זמינים מאות טפסים, שניתן יהיה למלא ברשת.

 

עתיד פרויקט הכספת

 

פרויקט "הכספת", שמטרתו לאפשר לאזרחים לקבל דברי דואר מהממשלה באמצעות תיבת דואר מאובטחת, פועל בשלב פיילוט מאז השנה שעברה, הכולל עורכי דין שינהלו את התכתובות שלהם מול הנהלת בתי משפט ושאר משרדי הממשלה, באמצעות פרויקט הכספת ותיבות הדואר האלקטרוני המאובטחות.

 

הפיילוט על עורכי הדין נמצא בשלב מתקדם של בניית תשתית, ברבעון הראשון של שנת 2006 תיכנס המערכת לפעולה ובהתאם לתוצאות הפיילוט יוחלט על השלב הבא.

 

תעודת זהות חכמה - לא בקרוב

 

פרויקט הכרטיס החכם של הממשלה נחלק לפרויקטים משניים לפי אוכלוסיית היעד: תמו"ז - כרטיס חכם לעובדי המדינה, המאפשר גישה מזוהה למערכות המידע הממשלתיות; תדמו"ר - כרטיס חכם לאוכלוסיות עסקיות עם קשרי עבודה עם הממשל, למשל עורכי דין ורואי חשבון; תל"מ - תעודת זהות חכמה לכלל הציבור המחליפה את תעודת הזהות הרגילה.

 

במהלך שנת 2005 הושלמה הנפקה של כ-27,000 כרטיסים לעובדי מדינה, בכ-40 משרדים ופרויקטים. המכרז לתעודת הזהות החכמה, שנגרר כבר הרבה זמן עקב ביטול המכרז הקודם על ידי בית המשפט, אמור להסתיים בסוף רבעון שני 2006.

 

פורטל אישי ב-2006

 

בצוות ממשל זמין מתכוונים להשיק השנה את שירות my.gov.il, שיאפשר לכל אזרח להקים דף אישי בו יוכלו לשמור מידע ושירותים אישיים מפורטל gov.il ובעתיד גם מאתרים ממשלתיים אחרים, בדומה ל-my.yahoo.com, ו-start.com.האתר יכלול תשלומים שבוצעו, טפסים אחרונים שנשלחו, מנגנון התראות אישי ותיבת דוא"ל אישית ("הכספת").

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים