גוגל תשלם 90 מיליון דולר על "הונאות קליקים"
החברה הסכימה לפצות את כל המפרסמים שיוכיחו כי היו הקלקות סרק על קישורים ברשת הפרסום שלה. למרות שגוגל אינה מקור הרמאות, התובעים טענו כי החברה ניסתה להסתיר את היקף התופעה ממפרסמים, כדי שלא תצטרך לפצותם
גוגל הסכימה לשלם 90 מיליון דולר, כדי להגיע להסדר בתביעה המשפטית נגדה, לפיה החברה גבתה יותר מדי כסף מאלפי מפרסמים, ששילמו עבור הפניות שנוצרו בעזרת תחבולה שנקראת "הונאת קליקים" (click fraud) – לחיצות מכוונות על פרסומות שאינן של אנשים המתעניינים בפרסומת, במטרה "לנפח" את מספר הכניסות לפרסומת.
גוגל תפצה את כל המפרסמים ברשת של החברה, שימציאו חיובים מוטעים מאז שנת 2002, באמצעות קרדיט לחשבון בגוגל עבור חיובים עתידיים.
רוב הרווחים של גוגל נובעים מפרסומות המבוססות על קישורי טקסט המוצגים לצד תוצאות החיפוש בשירותי החברה ובדפים באתרי תוכן חיצוניים. החברה מקבלת עמלה בכל פעם שגולש לוחץ על הקישור. מודעות טקסט אלה נחשבות מוצלחות מאוד, ומלבד להעשיר את גוגל, הן מצליחות להביא לקוחות רבים לאתרי המפרסמים.
מה זה click fraud?
הונאות קליקים הן שם כללי להקלקות סרק על קישורים שמפנים לפרסומות, ללא כוונה לרכוש דבר. הסיבות לכך מגוונות - ניסיון לפגיעה מצד מתחרים, יריבים אידאולוגים ועוד, אך התוצאה הסופית היא שהן גורמות לכך שהמפרסמים ייאלצו לשלם לגוגל על התנועה הבלתי רצויה הזו.
פחות מאחוז אחד מההכנסות
למרות שגוגל אינה מקור הרמאות, התובעים טענו כי החברה ניסתה להסתיר את היקף התופעה ממפרסמים, כדי שלא תצטרך לפצותם.
אנליסטים הביעו חשש שחשיפת התופעה תפגע משמעותית ברווחי גוגל, משום שקשה לדעת מהו גודל הרמאויות. לעומת זאת, מנהלי גוגל טענו שמדובר בבעיה זניחה. טענה זו נתמכת על ידי הסכום הקטן יחסית של הצעת הפשרה. הסכום המוצע הוא פחות מאחוז אחד מההכנסות של גוגל בארבע השנים האחרונות, שהסתכמו ב-11.2 מיליארד דולר.
מפרסמים רבים תבעו גם את מנוע החיפוש יאהו!, אך זו, בניגוד לגוגל, לא מסכימה להתפשר ומתכוונת להילחם בתביעה.
גוגל תשלם 90 מיליון דולר למפרסמים
מומלצים