אל על מאמינה בטייסי הסימולטור של מיקרוסופט
חשבתם ש-Microsoft Flight Simulator הוא רק משחק מחשב? תחשבו שוב - הטייסים הווירטואליים של סימולטור הטיסה הזה הופכים עכשיו לחונכים של טייסי אל על הצעירים, בעולם האמיתי
חברת התעופה אל על משתמשת בתוכנות משחקי מחשב מתקדמים של מטוסים אזרחיים, כדי לאמן חניכי טייס. לפלא הזה אחראים קהילת שחקני מדמה הטיסה האזרחית Microsoft Flight Simulator 2004, חובבים המתייחסים לתחביב שלהם במקצוענות גמורה.
קהילה זו, הנקראת קהילת Vatil, מונה כ-400 טייסים וירטואליים מישראל שנהנים לדמות טיסות אזרחיות בזמנם החופשי, וטסים כולם ברשת אחת בשם Vatsim - רשת שיכולה להכיל יותר מ-1,000 טייסים
מכל העולם בכל רגע נתון (ראו מסגרת).
רבים מחברי הקהילה מעדיפים לא רק לטוס, אלא בוחרים להישאר בשדה התעופה ולספק שירות פיקוח טיסה מציאותי לחלוטין לעמיתיהם. השילוב בין העולם הענק והמפורט של המשחק, הטיסה במקביל למאות אנשים בכל העולם, ופיקוח הטיסה האמין שמבצעים חובבים אחרים, יוצר חוויה מספקת מאוד לכל חובב טיסה.
שיתוף פעולה עם אל על
אחת הפעילויות המסקרנות ביותר של הקהילה, עליה דיווחנו כבר בכתבה קודמת, הייתה שיתוף הפעולה עם מחלקת ההדרכה של חברת התעופה הלאומית (לשעבר), אל על.
בזמנו הרעיון עדיין היה בשלבי גיבוש ובדיקה, וכעת כבר מדובר בעובדה של ממש: קורס הדרכה של אל-על, ובו 23 חניכים בתחילת דרכם בחברה, התקיים בשיתוף פעולה עם קהילת VATIL שסייעה להדרכה עם תשתית הסימולציה, והסתיים לפני מספר שבועות בטקס חגיגי בנוכחות סגל בכיר בחברה.
שיתוף פעולה ראשון מסוגו
ככל הידוע, מדובר בשיתוף פעולה ראשון מסוגו בכל העולם, והתוצאה הייתה מוצלחת וללא דופי,
עם שני צדדים שיצאו מורווחים לחלוטין.
כיצד התקיימה ההדרכה? ראשית, החניכים, רובם בוגרי קורס טיס בצה"ל, חולקו לשלושה מערכי הדרכה - לדגמי המטוסים 737, 747-200 ו-757/767 - ולכל חניך הותאם חונך מטעם החברה שהוא טייס מוסמך.
הדרכה של טייס וירטואלי לטייס "אמיתי"
עד כאן עסקים כרגיל כבכל קורס אחר שהתקיים בעבר, אלא שנוסף על חונכים אלו מונה מטעם Vatil
גם חונך מתנדב אחד לכל חניך טייס, ומתנדב שיפעל כראש צי עבור כל אחד משלושת דגמי המטוסים. ההדרכה התבססה על מפגשים קבוצתיים במתחם אל-על בנתב"ג, בהם לימדו מדריכים מטעם אל-על את חומרי ההדרכה, ומפגשים אישיים בין החניך ושני חונכיו.
מובן שמשימתם של חונכי Vatil לא הייתה ללמד את החניכים את רזי הטיסה, אלא התקנה ותפעול של הסימולטורים, וחיבור לרשת Vatsim – שם חיכו מפקחים מתנדבים מטעם Vatil. ואולם, כאשר דימו הטייסים טיסות ברשת Vatsim – הם עשו זאת תחת פיקוחם של המתנדבים, כדי שיוכלו לתרגל "נהלי דיבור" – אופן התקשורת בין הטייס לפקח הטיסה.
פיקוח מציאותי לכל דבר
את רמת הפיקוח הגדיר אלון פרג, מדריך באל-על שהיה מבין יוזמי רעיון שיתוף הפעולה והאחראי על הפרויקט מטעם אל-על, כבקרה מציאותית לכל דבר: "לא דומה, לא כמעט, לא בערך – מציאותית". הסימולטורים עצמם סיפקו כל היבט של המטוס אותו רצו לתרגל.
לאחר עשרות שעות טיסה ולא מעט מפגשים בין החונכים לחניכים, הסתיים הקורס הבסיסי. החניכים סיימו רק שלב אחד בהדרכה שלהם, וכעת הם עתידים לטוס לחו"ל לקורס מתקדם – הפעם, על סימולטורים גדולים ומציאותיים, מהיקרים והמתוחכמים שיש. סמנכ"ל המבצעים של אל-על, ליאור יבור, ציין כי שיתוף הפעולה עם VATIL ייעל את מערך ההדרכה של החניכים. "השיטה משדרגת את רמת הטייסים, מקצרת את ימי הלימוד, ומאפשרת לטייסים המתלמדים לראות כיצד מכשירי ומערכות המטוס פועלים בזמן טיסה".
בני 17 מדריכים טייסים
שאלתי את אחד החונכים מטעם VATIL, יונתן פרלומטר, רק בן 17 מחיפה אך בעל וותק של מספר שנים בקהילת VATIL, מה הניע אותו לתרום שעות רבות על חשבון זמנו הפנוי להדרכת טייסים באל-על. "המניע
העיקרי הוא הרצון לתרום בכל נושא הקשור לתעופה בכלל ולסימולטור בפרט.
נוסף על כך, כחלק מהתחביב הזה אני כל הזמן לומד ורוכש ידע חדש ואין יותר טוב מאשר ללמוד מהמקצוענים - מדריכי הקורסים של אל-על. תוך כדי הקורס רכשתי ידע מקצועי רב החל מתדריכי צי דרך נהלים ודרכי פעולה. הפריבילגיה שניתנה לנו היא ייחודית ורציתי לנצלה עד תום, אפילו כשזה הגיע על חשבון זמני הפנוי, ועל כך אני חש סיפוק".
טקס הסיום
בפנייה אל המשתתפים בפרויקט, ראש הפרוייקט מטעם אל-על, אלון פרג, סיכם את שיתוף הפעולה כהצלחה: "הפרוייקט הזה עבורנו הוא עוד מדרגה בדרך לשיאים חדשים של מצוינות ומקצוענות. אתם, שמתעסקים במקצוע התעופה ברצינות רבה כל כך, מבינים יותר מרבים אחרים עד כמה חשובה כל התקדמות וכמה כל שיפור ביכולת האימון וההדרכה שלנו הוא בעל ערך.
"באמצעות הפרוייקט הזה אנחנו מצליחים להביא את החניכים, באותה רמת מאמץ, לרמה גבוהה יותר, כבר לפני יציאתם לסימולטור בחו"ל, ובכך להביאם לקו הגמר - היציאה לטיסות הקו - ברמה טובה מאשר בעבר. אתם בוודאי מבינים עד כמה זה חשוב לנו ועד כמה זה תורם לרמת הטיסה הכללית, לסיכויי הצלחת הטייסים בקורס ולבטיחות. אני בטוח ששיתוף הפעולה הזה לא הגיע לשיאו, ונמצא עוד דרכים יצירתיות להדק את הקשר לטובת כל המשתתפים".
ה"מוקאפ" החדש של אל על
הקורס הסתיים בטקס חגיגי, בו השתתפו כל החניכים והחונכים וגם כל הנהלת החברה (למעט המנכ"ל, שהיה אמור להגיע גם הוא) והוצגו תאי-הטייס המדומים – Mockup Cockpits באנגלית – שישרתו את החברה, ונבנו בידי המתנדבים.
אז מה הלאה, אתם שואלים? התשובה ברורה: חטיבת Vatil ואל-על כבר החלו בינתיים בפעילות של קורס נוסף, בהשתתפות חניכים חדשים ומתנדבים נוספים מטעם Vatil. שיתוף הפעולה רק צובר תאוצה, ואם עדיין תהיתם לגבי רצינותם ורמתם של מדמי הטיסה הביתיים, או של רמת הטייסים הורטואליים המשחקים בהם – הרי לכם התשובה.
גילוי נאות: הכותב הוא טייס סימולטורים גאה ברשת Vatsim.
הכתבה פורסמה במקור באתר vgames.co.il