כן, אזרח
שר ביטחון צריך לקבוע מדיניות הנגזרת מתוך תפיסת ביטחון כוללת ולהכריח את הצבא לעשות את מה שהחברה צריכה. ואם כך, מינויו של אזרח מובהק כמו עמיר פרץ לתפקיד הוא צעד בכיוון הנכון
במדינות שאינן ישראל אין שום צורך להסביר למה שר הביטחון צריך להיות בעל רקע אזרחי מובהק. בארצות הברית, מי שהיה בעל תפקיד בכיר בכוחות המזוינים יכול לשרת בכל תפקיד ממשלתי, אבל לא יכול להיות שר ההגנה בחמש השנים שלאחר שחרורו. אצלנו, שאול מופז הפך להיות שר ביטחון חמישה חודשים אחרי שפשט מדים ורוב הציבור הישראלי חשב שאין ראוי ממנו.
הסיבה העיקרית לכך היא שבכל העולם, שר הביטחון הוא ראש המערכת האזרחית המפקחת, מנתבת ומעצבת את הכוחות המזוינים. בישראל, שר הביטחון הוא הישות הלא ברורה שבין ראש הממשלה והרמטכ"ל. משהו שבין המ"כ העליון של הצבא לאיש שמרגיע את האזרחים המודאגים. ולזה, אין טוב ממישהו שהתרגלנו לראות אותו באותו תפקיד ממש.
אלא שלשר, שאין לו תובנות אזרחיות, אין שום סיכוי לעשות מה שצריך לעשות בתפקיד הזה: לקבוע מדיניות הנגזרת מתוך תפיסת ביטחון כוללת ולהכריח את הצבא לעשות לא מה שנגזר מטבעו, אלא מה שהחברה צריכה.
משה ארנס, שר הביטחון הטוב ביותר של ישראל ברבע המאה האחרונה - וזה שלא לבש מדים מימיו - כפה על הצבא שינויים מבניים, והטיל ספק בתפיסה הבסיסית של אנשי הצבא ביחס ללחימה בלבנון. לובשי המדים שלפניו ואחריו (למעט יצחק רבין) בדרך כלל בדקו בתצ"א (תצלום אוויר) אם נתיב ההגעה ליעד הוא כמו שצריך. שזה בסדר גמור, רק שבשביל זה, לא ממש צריך שר ביטחון.
אם לשאול שוב דוגמה מעבר לים, דונלד ראמספלד הוא בין אלה שהובילו את ארצות הברית למלחמה הכושלת בעיראק, אבל גם הוביל את הצבא האמריקני למהפכה מבנית ותפיסתית מרשימה, על אפם ועל חמם של הגנרלים. ובאמריקה לא מדובר על בעיית משאבים כמו זו שיש בישראל.
ואם כך, מינויו של אזרח מובהק כמו עמיר פרץ לשר הביטחון הוא צעד בכיוון הנכון. חייבים לחבר אליו את כינונה של מערכת קבלת החלטות אמיתית - מועצה חזקה לביטחון לאומי, שתשקלל את תשומות המערכות - בעיקר המודיעיניות - תעשה עבודת מטה עבור הממשלה ותציע לה חלופות אמיתיות, כדי שראיית העולם וההצעות לפעולה של אנשי הצבא לא יהיו הדבר היחיד שמונח על השולחן.
מועצה שכזו תידרש לבצע עבודה אמיתית לקביעת גודלו של תקציב הביטחון, לבחון מחדש את תפיסות הביטחון היסודיות, האיומים האמיתיים על ישראל והמענה להם, ולהגדיר מחדש את מערכת היחסים שבין החברה האזרחית והצבא, כולל גיוס החובה והשירות במערכות שאינן הצבא.
נשארה עוד שאלה אחת: פרץ עצמו. התנהלותו מאז הבחירות מעלה שאלות לגבי שיקול דעת, קור רוח וקריאת מציאות. לא שדרגות על הכתף הן תעודות ביטוח - וראו את התנהלותם הפוליטית של אנשים כמו מופז ואהוד ברק - אבל כדאי לפרץ להירגע, לחזור לחשוב בצלילות, ואז להיכנס בלי מורא בשערי משרד הביטחון.