שתף קטע נבחר
 

הגיע הזמן לחיסול רכבי השטח

לדרור עזרא, פעיל סביבתי ומוביל מאבקים לשימור החופים, נמאס מרכבי שטח מתפרעים. אם תשאלו אותו, צריך לאסור לאלתר שיווק טרקטורונים ואופנועי שטח בישראל. ומה דעתכם על כך?

ושוב זה קורה. כמו כמעט בכל סוף שבוע, גם בזה החולף התבשרנו על תאונות קטלניות בהן מעורבים רכבי שטח. לפעמים אלה תאונות עצמיות הנובעות מנהיגה פרועה של רכבי שטח בשטחים פתוחים, אך לא רק בהם. תאונות בין רכב שטח לכלי רכב פרטיים, תאונות בין רכב שטח לבין רכב שטח אחר, תאונות בין רכב שטח להולכי רגל או לרכבי אופניים. תאונות מכל סוג, חלקן קטלניות, אחרות מסתיימות "רק" עם פצועים בדרגות חומרה שונות.

 

ממש לא מפתיע

 

אבל לא צריך להיות מופתעים מכך. השכיחות הגדלה והולכת של תאונות מסוג זה, היא פועל יוצא של מדינה עם שטח קטן, שנותנת באופן ממסדי ואבסורדי, יד לטירוף רכבי השטח. מדינה שמאפשרות לילדים בני 16 לנהוג ללא בעיה על כלי משחית "עם תעודות" כמו טרקטורונים חזקים ומהירים. מדינה שבמשך שנים נתנה הנחות שערורייתיות במס, לחברות שקנו רכב שטח לעובדיהם. אלה הם האשמים במה שקורה. הם ולא אחרים.


רכב שטח. הקונים רוצים להפגין עליונות ומסכנים את שאר הנהגים. תמיד

 

קוראים יקרים, תרבות רכבי השטח אינה קוריוז חברתי. מדובר בבעיה חמורה וממשית, הדורשת טיפול מיידי וקשוח. אין מה לעשות, ומשרד התחבורה חייב לנסות ולהחזיר לבקבוק את השד שהוא עצמו שחרר. חייב לקחת על עצמו את המשימה להוריד את מספר רכבי השטח בישראל - כמשימה לאומית. כן, למרות לחצים אדירים שיפעילו כנראה יבואני הרכב.

 

איום על שטחים פתוחים

 

איך שלא תביטו בזה, רכבי שטח - ולא משנה אם מדובר בטרקטורונים, אופנועים, SUV מכל הסוגים - הם איום ממשי על השטחים הפתוחים המעטים בישראל. באזור המרכז שטחים רבים פשוט נגרסו, נרמסו ונדרסו תחת גלגליהם של עשרות אלפי כלי רכב שקיימים בגוש דן ואזור השרון, ואין להם מה לחפש שם.

 

והטירוף הזה גרם, גורם ויגרום אם לא נעצור אותו, לנזק אדיר. לנכסים שלי ושלכם, לערכי טבע ונוף, לחיות בר. טירוף שגורם לחובבי הטבע המעוניינים בקצת שלווה, סכנה מוחשית מדי סוף שבוע וחג. וכן, אני יודע שלא כל נהגי רכבי השטח סוטים מהשבילים, ושרבים מהם משתמשים ברכב בצורה לגיטימית. זה לא ממעיט מחומרת המצב.


טרקטורונים? לאסור שיווק בישראל, פרט לשימוש ביטחוני

 

שימו לב. אין לראות בטירוף הזה מעין אופנה חולפת. מדובר בסימפטום חברתי חמור של התקרנפות לאחר, של קידוש האני, של ציפוי עצמי בשיריונים וחומות. רכב שטח, ולא משנה מה יאמרו הנהגים, הוא בעצם ביטוי לרצון הנוהג בו לעליונות. עליונות על שאר משתמשי הדרך, עליונות על הטבע והאדמה, עליונות לדימוי עצמי ונפשי שלו. וגישה זו מוצאת לעצמה כמובן ביטוי גם בנהיגה עצמה. אדם שמרגיש עליונות, ואשר מחזיק בכלי רכב משוריין, ינהג בו בצורה פחות זהירה ויסכן בכך את עצמו ואת שאר משתמשי הדרך. תמיד.

 

למישהו יש תשובות?

 

האם מישהו במשרד התחבורה יכול להסביר מדוע נותנים לילדים בני 16 רישיון על כלי הרס כמו טרקטורונים? האם מישהו יכול להסביר מדוע תחרויות לא חוקיות של רכבי שטח זוכות לכיסוי נרחב? האם המשטרה יכולה להסביר מדוע היא מאשרת תחרויות לא חוקיות? האם השר לביטחון פנים, שהוא במקרה גם השר לאיכות הסביבה, יכול להסביר למה הוא נותן חסות לתחרות לא חוקית?

 

הזמן לחינוך והסברה בקרב נהגי השטח חלף. הגיעה השעה לחקיקה קשוחה ורצינית כנגד טירוף רכבי השטח. יש לחוקק חוק שיאסור החזקת טרקטורונים ואופנועי שטח בכלל בישראל, למעט למטרות ביטחון. יש לחוקק חוק שיאסור כליל ירידה של כלי רכב משבילים מסומנים, ורכב שיתועד כי הוא סוטה מהחוק שלוש פעמים, יוחרם לאלתר לטובת המדינה. יש לנהוג כמו במדינות שונות, ולהוסיף מס קניה מיוחד על רכבי שטח כדי להפוך את רכישתם ללא כדאית.

 

אם לא ננהג כך בהקדם, הנזק לשטחים הפתוחים ולטבע יהיה כמעט בלתי הפיך. וזה עוד לפני שמתייחסים לתאונות קטלניות. עצרו את הטירוף, עכשיו.

 

הכותב פעיל סביבתי ושותף למאבק לשיקום החופים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי פי
הטבע שלנו בסכנה
צילום: איי פי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים