שתף קטע נבחר

רוכבים למקורות: טיול אופניים בירקון המזרחי

יותר מדי חרוסת על המצה? הנה רעיון לשריפת קלוריות אביבית וידידותית, בלי פקקי תנועה ובלי תשלום בכניסה: טיול אופניים בחלקו המזרחי, המוכר פחות והטבעי יותר, של הירקון

נחל הירקון בחלקו המזרחי, מבני ברק מזרחה, הוא פיסת טבע של ממש הנמצאת בתוככי גוש דן. במהלך הרכיבה לאורכו תעברו במטעי הדרים, תפגשו בעלי חיים ואפילו שרידים של מבנים עתיקים. 

 

  • למסלול טיול בחלקו המערבי של הירקון לחצו כאן

 

כיום, לאחר השקעה רבה באפיק הנחל, מטיילים יכולים לנוע לכל אורכו בדרכים ושבילי עפר מסודרים שכבשה רשות נחל הירקון. השיפור המתמשך במצבו של נחל הירקון גרם לרשויות השונות לחפש דרכים להנגשתו לתושבים החיים מסביב. גם הרשויות המקומיות הגובלות בו - הוד השרון, פתח תקווה והמועצה האזורית דרום השרון - כבר החלו בתכנון והסדרת שבילים במקטעים שבתחומם.

 


צליחת הירקון (צילום: אייל הרשטיק)

 

במעלה הנחל, בסמוך לראש העין, זורמים בירקון מי נהר צלולים המאפשרים לבעלי חיים רבים לגדול בסביבתו. לאורך המסלול תמצאו לא פחות מחמש טחנות קמח שפעלו בירקון בתקופות שונות של התיישבות האדם באזור. המבנה הכי מעניין הוא "בית הבטון" - ככל הנראה מבנה הבטון הראשון שנבנה בארץ, עוד בשנת 1912. המבנה שימש בעבר כבית משאבות לחברת ההשקיה "פלשתינה" שסיפקה מים לפרדסים הסמוכים. הבית על שתי קומותיו נשתמר כמעט בשלמותו והוא בולט בייחודו על רקע שאר המבנים באזור.   

 

להתפתל עם השביל והנוף

 

רמת הקושי של המסלול היא קלה עד בינונית, ותתאים גם לרוכבים מתחילים שהתנסו כבר בכמה נסיעות. הרכיבה היא בדרך עפר, ללא עליות או ירידות משמעותיות, ומומלץ מאד, עקב בעיות בוץ, להמנע מרכיבה שם לאחר גשם. המסלול אינו מעגלי ובמלואו משתרע על פני כ-20 קילומטרים. המלצתנו היא להיעזר בתדפיס מפת מסלולי האופניים הנמצאת באתר רשות נחל הירקון.  

 

היציאה לדרך היא ממגרש החניה הסמוך לצומת הרחובות הברזל והנחושת בשכונת רמת החייל. בקצה הדרומי של מגרש החניה, בסמוך לערוץ נחל הירקון, יוצאת דרך עפר שמסומנת בסימון שביל ישראל (כתום לבן כחול). הסימון של שביל ישראל ילווה אותנו לאורך כל הדרך, עד למקורות הירקון בראש העין.

 


טבע מימין וטבע משמאל (צילום: שאולי קציר)

 

רוכבים בכיוון מזרח עד שמגיעים לנקודה בה כביש גהה עובר מעל הנחל. הדרך עוברת מתחת לגשר ומגיעה להצטלבות דרכים ליד גשר קטן המשמש את פרדסני האזור. כאן פונים צפונה (שמאלה) ומייד מזרחה (ימינה), וממשיכים עם הדרך לאורך הגדה הצפונית של הנחל. הנוף והדרך מתפתלים יחדיו. 

 

ככל שמתקדמים במעלה הנחל, המים הופכים נקיים יותר ובמיוחד בשעות הבוקר ניתן לראות בהם בעלי חיים כמו נוטריות, ציפורי מים ושפמנונים גדולים. השביל עובר מתחת לכביש 5 וממשיך לאורך הגדה הצפונית של הנחל כשלידו גדר מפעל התעשייה הצבאית.

 

לאחר כשמונה קילומטרים של רכיבה יסמן "הר הזבל" כי הגעתם להוד השרון. ה"הר" הוא מזבלה שאינה פעילה מזה מספר שנים ומשמשת כאחד מהאתרים הבודדים לאימוני עליות באזור השרון השטוח. בצומת דרכים זה עוזב שביל ישראל עוזב את הדרך הראשית שממשיכה צפונה. אנו נמשיך עם שביל ישראל, נחצה תעלה עמוקה (ברוב ימות השנה ניתן לחצות אותה ברכיבה) ונרכוב לאורך הנחל והשדות כאשר הוד השרון נמצאת מצפון לנו.

 

נקודת שכשוך

 

בסמוך לצומת ירקון מגיעים ל"אבו רבאח" - טחנת קמח משוחזרת ומקום טוב למנוחה. סימון השבילים יוביל אותנו עוד מזרחה, מתחת לכביש 40, עד למבנה אבן עתיק הסמוך לבניין המועצה האזורית דרום השרון. כאן, לראשונה, נחצה את הנחל. במקום יש מעין סכר שמאפשר חציה מסודרת של הנחל, בהליכה על גבי אבנים בצד הסכר או ברכיבה.

 

הסימון של שביל ישראל עובר מתחת לכביש 5 ומגיע לגן לאומי מקורות הירקון (כפר הבפטיסטים). מעט לפני הכניסה אל הגן ניצב לצד הדרך "בית הבטון" היפה. השביל עוקף את הגן מדרום ומגיע לגשר ברזל ירוק וצר שעובר מעל הנחל. הדרך הנוחה ביותר לעבור את הגשר היא לגלגל את האופניים קצת כמו מריצה - להפוך את האופניים כך שהכידון והגלגל הקדמי יפנו אליכם, לאחוז את הכידון, להרים את הגלגל הקדמי באוויר ולגלגל את האופניים בעזרת הגלגל האחורי שנמצא כעת מלפנים (רחוק מכם).

 

לאחר הגשר ממשיכים מזרחה לכיוון פארק אפק (אנטיפטרוס). מומלץ לבקר בבריכת הנופרים שנמצאת מימין לדרך. הכניסה לפארק אפק כרוכה בתשלום, ומי שמעוניין לדלג על הביקור בו יכול להמשיך עוד מזרחה בהתאם לסימון שביל ישראל, לנוח בסמוך לגדר של מתקן מקורות שם ניתן לטבול את הרגליים במים הצלולים ולחזור בחזרה.

 

אייל הרשטיק הוא רכז הפעילות העממית באיגוד האופניים בישראל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בירקון. שווה רכיבה
צילום: אייל הרשטיק
בית הבטון. שווה עצירה
צילום: שאולי קציר
בריכת הנופרים. שווה סטייה
צילום: שאולי קציר
צילום: גילי סופר
שביל ישראל. שווה לעקוב
צילום: גילי סופר
מומלצים