שתף קטע נבחר
 

ישראל 2005: יותר משני מיליון כלי רכב על הכביש

בשנת החולפת נסעו על כבישי ישראל לא פחות מ-2,107,000 מכוניות. הידעתם ש-37.7% מהן יוצרו ביפן, 17.3% מהן על-ידי מאזדה ו-0.1% מהן יוצרו בישראל? הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מסכמת את השנה החולפת, לקראת יום העצמאות, ובסימן רמת מינוע נמוכה יחסית למדינות מתקדמות

כמו בכל שנה, גם הפעם לקראת יום העצמאות מפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את נתוני מצבת כלי הרכב הישראלית לשנה החולפת - 2005. וראשית, כדאי לדעת שמספר כלי הרכב הנעים בישראל עומד על 2,107,000, צמיחה של כ-69,000 כלי רכב לעומת שנת 2004. מתוך כלל כלי הרכב, כ-1,626,000 נחשבים "רכב פרטי". למעלה משליש מהם, 37.7% אם לדייק, יוצרו ביפן.

 

הצמיחה במספר כלי הרכב בישראל במהלך 2005 (3.4%) גדולה לעומת שנת 2004 ו-2003, אז צמחה מצבת הרכב ב-2.8% ו-1.1% בלבד בהתאמה. חוץ מסך המכוניות הפרטיות, נעים על כבישי ישראל גם 81,000 אופנועים, 351,000 משאיות, 27,900 אוטובוסים ואוטובוסים זעירים, 17,400 מוניות ועוד 3,700 כלי רכב מיוחדים.

 

רמת המינוע עדיין נמוכה

 

למרות הצמיחה במספר כלי הרכב, רמת המינוע בישראל נחשבת עדיין לנמוכה משמעותית לעומת מדינות מתקדמות. עם כ-300 כלי רכב לכל 1,000 תושבים, מדובר בפיגור משמעותי לעומת ארצות הברית (כמעט 800 לכל 1,000 תושבים). אנחנו סובלים מרמת מינוע נמוכה יחסית גם מול מדינות אחרות, כמו נורווגיה, ספרד, אוסטריה, יפן ושוויץ, בהן רמת המינוע נעה בין 600 ל-700 כלי רכב ל-1,000 בני אדם.

 

בלמ"ס שבים ומזכירים גם את מה שידענו בעבר. כלי רכב בעלי נסועה גבוהה מעורבים בהרבה יותר תאונות. כך למשל משאיות במשקל מעל 34 טון (72 כלי רכב לכל 1,000), מוניות (65.3 לכל 1,000) ואוטובוסים (46.4). מעורבות אופנועים בתאונות דרכים - 30.5 דו-גלגליים לכל 1,000 הנעים על הכביש, גבוהה מהממוצע הכללי בישראל, שעומד על 14.7 כלי רכב לכל 1,000 הנעים בכביש. רק 13 מכוניות פרטיות מכל 1,000 מעורבות בתאונות.

 

אוהבים את יפן - ומאזדה

 

מבין כלל המכוניות הנעות בישראל, למעלה משליש (37.7%) יוצרו ביפן. מדובר בעליה קלה לעומת 37.4% ב-2004 ו-37.3% ב-2003, ובנתון גבוה פי יותר

ארץ המוצא של כלי הרכב בישראל
ארץ הייצור 2005 1999
יפן 37.7% 38.4%
צרפת 11.0% 11.8%
ד. קוריאה 10.1% 6.2%
ספרד 9.4% 8.0%
גרמניה 8.6% 11.2%
איטליה 5.5% 8.6%
ארה"ב 4.1% 5.4%
ישראל 0.1% -
כל השאר 13.5% 10.4%

משלושה מהמקום השני - צרפת. כלי הרכב הצרפתים מהווים 11% בלבד ממצבת המכוניות בישראל, והם מקדימים את דרום קוריאה (עם 10.1%), ספרד (9.4%) וגרמניה (8.6%). עם זאת יש לזכור שבעידן הגלובליזציה, יצרנים רבים מייצרים מכוניות במדינות זרות, ולאו דווקא בארץ המקור שלהם - למשל רנו הצרפתית בספרד, פיאט האיטלקית בפולין וטויוטה היפנית בבריטניה וטורקיה.

 

היכן שאין ספק בנוגע להעדפת הישראלי, הוא פילוח המותגים. כפי שמוכיחים גם נתוני איגוד היבואנים, המותג האהוב ביותר הוא מאזדה, עם 17.3% מהמכוניות החדשות שעלו לכבישים במהלך 2005. למקום השני הגיעה יונדאי (15.7%). יחד עם המקום השלישי (טויוטה, 12.1% מהשוק), מחזיקות שלוש הגדולות בכ-45% משוק הרכב הישראלי - ויתר עשרות המותגים מסתפקים ב-55% הנותרים.

 

ואיזה מנוע מעדיף מר ישראלי? עדיין בנזין, לפחות במכונית הפרטית. מבין המשאיות, האוטובוסים והמוניות, עומד שיעור מנועי הדיזל על יותר מ-97% (משאיות עד ארבע טון מסתפקות ב-73.5%). בכלי הרכב הפרטיים, לעומת זאת, שיעור מנועי הדיזל נמוך מאד, עם 2.6% בלבד. גם הממוצע הכללי - 16.5% - נמוך משמעותית מזה הקיים בשנים האחרונות באירופה המערבית, שם שיעור רכבי הדיזל חוצה בחלק מהמקרים את רף ה-50%.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הישראלי הממוצע: נוהג ביפנית, וסביר שמאזדה
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים