סאדו-מאזו: סטייה או דרך שונה ולגיטימית לביטוי מיני?
הם בדרך כלל נשואים ומנהלים חיי שגרה אפורים, אבל ההנאה המינית האמיתית שלהם כרוכה בחוויה של כאב • סאדו-מזוכיזם" הוא דרמה שפרקיה כוללים התמסרות וכניעה, אכזריות ודיכוי, שליטה טוטאלית באחר והסבת כאב עד קצה גבול הסיבולת", אומר המטפל המיני ד"ר דניאל וטלמן • האם זו סטייה, או דרך שונה ולגיטימית של ביטוי מיני
במילון המונחים של המכורים לפעילות מינית חריגה מכונים של השאר - הטרוסקסואלים, הומוסקסואלים ולסביות שמצויים בקשר מתמשך – 'ואנילה', כלומר 'נורמלים', 'מרובעים', 'פרווה', משעממים כאלה.
ד"ר דניאל וטלמן, מטפל מיני מוסמך שמלמד בחוג לקרימינולוגיה במכללת בית ברל, נחשב למומחה בנושא הפאראפיליות (סטיות מיניות). מתברר שיש לא פחות מ-750 סטיות כאלה, שחומרתן נעה בין אונס ופדופיליה (מעורבות מינית עם ילדים מתחת לגיל 12) לבין סטיות שנובעות מרצון לחוות סבל או כאב או לגרום סבל וכאב לאחר וסטיות שלא פוגעות באדם אחר ונובעות מפנטזיות שקשורות באובייקטים (פטישיזם).
בשבוע האחרון קיים המסלול האקדמי של המכללה למינהל בראשון לציון כנס שעסק בבטחון הקהילה מול רשע, פשע וסאדיזם. ד"ר וטלמן, איש המכללה שמלמד גם באוניברסיטה העברית בירושלים מניעת עבריינות מין וטיפול בה, דן בכנס בקשת ההתנהגויות המיניות שיש בהן סכנה לחברה.
בדבריו חוזר ד"ר וטלמן ומדגיש שחלק גדול ממה שאנחנו מכנים סטיות מיניות קשור ברצון לגוון את חיי המין ובפנטזיות מיניות של מבוגרים שיש ביניהם הסכמה לעשות סקס מסוג אחר. הסכנה היא כשמדובר בפאראפיליות שפוגעות קשות בבני המשפחה של הלוקים בסטייה או בחברה בכלל.
"כשהדרך היחידה של אדם להגיע לעוררות מינית ולסיפוק היא באמצעות מין שונה, לא מדובר בעבירה פלילית", אומר ד"ר וטלמן, אם" כי יש לי מטופלים שנתפסו בעת פריצה לבתים ואז התברר שהם גנבו משק הכביסה תחתונים משומשים או נטלו נעלי נשים. הם הודו בחקירה שגירוי וסיפוק מיני מושג אצלם רק על ידי לבישת תחתוניו של אחר (בעיקר של נשים) או נעילת נעלי עקב ואביזרים אישיים אחרים, שיש להם ריח ייחודי. פעמים רבות בני זוגם של האנשים האלה לא ידעו על הנטייה ונדהמו לשמוע שנישאו לפטישיסט".
- הכל נובע מסטיות נפשיות?
"אני סבור שלא. יש פשעי מין שמבוצעים מתוך נורמה תרבותית שגויה. מדובר באנשים שהחשיבה שלהם צרה ודוגמטית, ועיוותי פרשנות גורמים להם לבצע עבירות על רקע מיני. הם אומרים: 'היא עלתה לטרמפ בחצאית מיני, אז ברור שהיא מחפשת הרפתקה'. נתקלתי בלא מעט מקרי אונס שבוצעו על ידי אנשים מוכרים לקורבן. הם שתו יותר מדי, השתחררו מעכבות, והפרשנות האישית שלהם ש'גם היא רוצה בעצם' נגמרה באונס. כאן לא מדובר בסטייה".
- בכנס דיברת על רשע ועל התנהגות סאדו-מזוכיסטית. מה הקשר ביניהם?
"יש התנהגויות מיניות מעוותות, כמו גילוי עריות או גרימת סבל והשפלה לאחר, שמטרתן להשיג ריגוש והנאה מינית. סאדיזם מיני כולל בתוכו את הרשע הקיצוני, שמטרתו להרע. עם זאת, חשוב להבחין בין רשע שנמדד לפי ציר המוסריות של רע-טוב לבין סאדיזם ששייך יותר להתנהגות חולה".
ארגז הכלים של הסאדיסט
קשה להבין כיצד כאב וסבל יכולים להתבצע לשם השגת הנאה מינית, שנקשרת בתודעה עם נתינה, פינוק ואהבה. הנטייה לסאדו-מזוכיזם היא סוגיה מורכבת מאוד. לדברי ד"ר וטלמן, בישראל חיה קהילה גדולה של מכורים לפעילות סאדו-מזוכיסטית, שנחלקים לתת-קבוצות של עיסוק בבונדייג' (כבילה), במשחקי שליטה וכניעה ובפעילות שגובלת באלימות קשה.
לדברי ד"ר וטלמן, שהשתלם בטיפול מיני-זוגי בארה"ב ועבד במרכזים לבריאות הנפש בשיקגו, סאדו-מזוכיזם הוא פאראפיליה שניתן להתמודד עם חומרתה, לתהות על סיבותיה ולהפסיק או למתן אותה. לדבריו, אנשים באים לטיפול כשהם מרגישים שהגיעו להתמכרות יתר לפעילות סאדו-מזוכיסטית, או כשבן הזוג (ובדרך כלל בת הזוג) מאיים בנטישה.
"רבים ממטופליי שעוסקים בקביעות בפעילות סאדו-מזוכיסטית שייכים לשכבות סוציו-אקונומיות גבוהות", אומר ד"ר וטלמן. הם" עוסקים ברפואה, במשפטים ובארכיטקטורה, חלקם דמויות ידועות בסצינה הישראלית. רובם נשואים, חלקם מיישמים את נטייתם עם בני זוג קבועים, אחרים מחפשים פרטנרים במועדונים, באינטרנט ובמקומות נוספים. סקס סאדו-מזוכיסטי, לדעתם, הוא אליטיסטי ומתוחכם. הם המציאו את הכינוי 'ואני - לה' לכל מי שעושה סקס רגיל. בסקס סאדו-מזוכיסטי אין חיבה, אין נשיקות, אין ליטוף, אין רחמים. יש שולט ונשלט. יש נכבל וכובל. יש הרבה הכפפת משמעת, הצלפות, כוויות, שעווה חמה, סגירת הפה בכדור, כבילת ידיים ורגליים ותלייה. לעיתים נדירות זה מסתיים באלימות עד מוות. כשהסוף קטלני, לא מדובר בכוונה תחילה לרצח אלא ב'תאונת עבודה'".
- איך נראה ארגז הכלים של הסאדו-מזוכיסט?
"הם משתמשים באביזרים רבים שמאפשרים שליטה והגבלה, כמו חבלים, רשתות, אזיקים, שעווה חמה, חסמי פה, שוקר חשמלי, צבתות ואביזרי דילדו לחסימת פי הטבעת. הכובל, הקושר, המכאיב והמצליף הוא העליון. אבל יש גם חילופי תפקידים".
- יש מי שמועד רגשית להתנהגות מינית כזו?
"קיים היבט רגשי מובחן בסאדו-מזוכיזם. מדובר בדרמה שפרקיה כוללים התמסרות וכניעה, אכזריות ודיכוי, שליטה טוטאלית באחר, הסבת כאב עד קצה גבול הסיבולת. במעמדים האלה יש גם חוויה משחררת. אם אתה המכאיב, זה משחרר פן אגרסיבי שלך שאין לו מקום בהתנהלות היומיומית שלך. אם אתה המוכה, אתה מוותר אבסולוטית על גבולות. אתה מעמיד למבחן את מרחב הסבל וההשפלה שלך. לעיתים אתה גם חוזר אל משהו מוכר: מפליא לדעת בכמה 'משפחות טובות' התרחשו מצבי ניצול מיני, השפלה והתעללות. אנשים נמשכים לשחזר את הפגיעה והטראומה שאירעו להם בבית. אפילו כשילד בן תשע מאונן בחדר ואמו נכנסת ונוזפת בו 'תתבייש לך' – זה עשוי לגרום לו לקשר בין הנאה להשפלה, בעיקר אם הוא היה ברגע האורגזמה כשהאם הפתיעה אותו.
"עם זאת, יש לדעת שהתנהגות מינית סאדו-מזוכיסטית מושתתת על כללי משחק ברורים של מותר-אסור. יש חוקים לתסריט. בדרך כלל קובעים מראש מילת קוד שכשהיא מושמעת העינוי מופסק. מילים כמו 'פרח', 'צבע כחול' וכדומה קובעות 'קאט'".
- כמה ישראלים מכורים לסצינה?
"רבים. חלקם לא מעיזים לממש את זה בארץ, אלא באמסטרדם, ניו-יורק, תאילנד. הם מעידים שהחוויה מטריפה את חושיהם. ההשפלה, הקשירה
וההסתכנות משחררות אנדורפינים בגוף, שיוצרים רוממות רוח, בדומה לספורט ולשוקולד. בין המכורים יש גם כאלה שנמשכים לסאדו-מזוכיזם בגלל הפרעת אישיות, שמקורה בקיבעון באחד משלבי ההתפתחות המוקדמת, אבל הרבה מהם הם פשוט בעלי פתיחות מאוד גבוהה בנושא המיני. הם נחשפו פעם לסגנון הזה, והוא ריתק אותם אינטלקטואלית ומינית. הוציא אותם מהשגרה".