האם גוגל צריך להיות פורטל?
הנתונים המראים על פופולריות נמוכה של שירותי גוגל ביחס למנוע החיפוש מצביעים על כך שמתקרב היום בו גוגל תאלץ לזנוח את המראה הנקי של דף הבית ולהפוך לפורטל, כזה שאינו שונה בתכניו ושירותיו מהמתחרות
האם גוגל סובלת מתסמונת ליאונרד נימוי, השחקן שמוכר יותר בשם "ספוק" מסטאר טרק? מסתבר שכל השירותים הרבים שהשיקה החברה עומדים בצל ההצלחה הגדולה באמת של מנוע החיפוש.
חברת hitwise בדקה את התפלגות הגלישה בין 20 הדומיינים המובילים של גוגל ומצאה, שהשירות היחיד שגוגל יכולה באמת להתגאות בהצלחתו הוא מנוע החיפוש, הנהנה מנתח שוק ממוצע של כ-80 אחוזים. הבא אחריו הוא מנוע חיפוש התמונות עם כ-9.5 אחוזים, כאשר Gmail עומד על כ-5.5 אחוזים בלבד.
הבדיקה בוצעה על פי סטטיסטיקות של מספר המבקרים בדומיינים של גוגל והיא עלולה להטעות. למשל, אפשר להסביר את מספר הגולשים הנמוך לאתרים של Google Earth ו-Google Desktop Search בכך שאלה תוכנות - רוב הגולשים מורידים אותן פעם אחת ולא חוזרים לאתר.
הנתונים של hitwise, המבוססים על גולשים בארה"ב בלבד, בוודאי עושים עוול ל-Gmail שצבר הרבה מאוד לקוחות מחוץ לארה"ב (בישראל, למשל), מלקוחות שנטשו את מיקרוסופט בשל העיכוב הנמשך בשדרוג התיבות העלובות בנפח שני מגה בייט של הוטמייל. עם זאת, אף שירות של גוגל מלבד החיפוש אינו מוביל בתחומו, אפילו לא Gmail, כיום שירות הדוא"ל המקוון הנפוץ הרביעי בעולם.
לעומת זאת, הנתון הנמוך של מנוע השוואת המחירים Froogle מגובה בעובדות. נכון לסוף 2005, על פי נילסן נטרייטינגס, שיעור הגולשים באתר זה היה נמוך בכ-60 אחוז מהמתחרים, על אף שהושק כבר לפני ארבע שנים. קשה גם להשתחרר מהרושם שבעיקר גיקים משתמשים בתוכנת המסרים המידיים Google Talk. שירותים נוספים כמו Google Catalogs, Google Base או Google Maps נשארו נחלת משתמשים מתקדמים או מקצועיים.
גוגל הכחישה שהיא מתכוונת להפוך לפורטל בנוסח יאהו! או MSN, אך החברה חזרה בה מהצהרות חד משמעיות אחרות בתואנה שהנסיבות השתנו. נוסף על כך, מגוון השירותים החדשים שהושקו בשנה האחרונה ברוב רעש וצלצולים מסתירים את העובדה כי מלבד בתחום החיפוש והפרסום בחיפוש, גוגל בסך הכל מנסה ליישר קו עם מתחרות שכבר מפעילות שירותים דומים. כיצד אם כן מתכוונת החברה "להלחים" את כל שירותיה יחד ולגרום להם להיות "דביקים" עבור הגולשים?
האם לגוגל אין תוכנית?
האם צודק טרי סמל, יו"ר יאהו!, בהערכתו כי לגוגל אין תוכנית, והיא עשויה להפוך לפורטל מס' 4? כלל לא בטוח שהיא תסתפק במקום הרביעי, אך מתקרב היום בו גוגל תאלץ לזנוח את המראה הנקי של דף הבית ולהפוך לפורטל, במראה ובתחושה של גוגל, כמובן, אך כזה שאינו שונה בתכניו ושירותיו מהמתחרות. שירות דף הבית בהתאמה אישית של גוגל כבר מהווה תשתית מסוימת לפורטל עתידי כזה (ועם כל הכבוד לשירותים מבוססי RSS, רוב הגולשים עדיין לא משתמשים בהם). אם לא תנהג כך, ספק אם תצליח לעמוד בתחרות מול יאהו! ומיקרוסופט.
והנה עוד נתון המצביע על החולשה של Google.com לעומת המתחרים. דו"ח של נילסן נטרייטינגס המדרג את 10 החברות המובילות ברשת, על פי מבקרים ייחודיים ומשך זמן הביקור בחודש אפריל, מגלה כי גולשים מבלים בממוצע 54 דקות באתר גוגל מדי חודש, בהשוואה לשלוש שעות ו-10 דקות ביאהו! ושעתיים באתרי מיקרוסופט. אגב, משך זמן הביקור הממוצע באתרי טיים ורנר עומד על כארבע שעות וחצי - נתון מדהים, שיש לייחסו לתכניי פס רחב כמו תוכניות טלוויזיה ומוזיקה.
בעוד גוגל עושה מאמצים לתגבר את הצעותיה בתחום הפס הרחב (למשל, ב-Google Video), כלל לא ברור מהם היתרונות שלה מול המתחרים (חשוב לציין שגוגל מושקעת ב-AOL מבית טיים ורנר).