שתף קטע נבחר

עבודת גמר על הומואים? לא בבית ספרנו

תלמיד תיכון ביקש לחקור את הקשר שבין זהות מינית לתפישות עולם. המחנכת אישרה, אבל האחראית במשרד החינוך חשבה אחרת: "אסור להפגיש תלמידים עם הומוסקסואליות". תגובת המשרד: אין הנחייה כזאת, העבודה תיבדק מחדש. התלמיד: הגיע הזמן שנצא מתקופת האבן

רק לפני ימים אחדים ציינו ברחבי העולם ובישראל היום הבינלאומי נגד הומופביה. אבל מישהו במשרד החינוך, כך נדמה, יצא באותו יום לחופשה.

 

בימים האחרונים הודיע המשרד לתלמיד י"ב, כי הוא פוסל את עבודת גמר שלו בהיקף 5 יחידות בשל עיסוקה בתכנים הומוסקסואלים. התלמיד ים בלום, מבית-הספר הדמוקרטי "עיינות ירדן" בקיבוץ אמיר, ביקש, במסגרת העבודה במדעי החברה, לחקור את "הקשר בין הזהות המינית של הנבדק לבין זהותו הישראלית ותפישות עולמו בנושאים פוליטיים ומדיניים". אוכלוסיית המחקר שביקש לצורך העבודה היא 100 נבדקים בגיל הנעורים: 50 הומוסקסואלים, 50 הטרוסקסואלים.

 

הנושא אושר על-ידי מחנכת הכיתה, והעבודה הייתה מקיפה. אולם האחראית על עבודות הגמר מטעם משרד החינוך באזור הצפון, סוזי ליפין, פסלה אותה בשל תכניה. "לפי הנחיות משרד החינוך", נימקה, "אסור להפגיש תלמידים עם הומוסקסואליות".  


חוות הדעת: "לפי הוראת משרד החינוך, אסור להפגיש תלמידים עם הומוסקסואליות" 

 

"הופתעתי מאוד מהסיבה לדחיית העבודה", סיפר בלום. "חבל לי לשמוע שמשרד החינוך פוגע בצורה כה גזענית באוכלוסיה ספציפית, במיוחד לאור העובדה שבימים האחרונים צוין ברחבי העולם היום הבינלאומי נגד הומופוביה. אני מאמין שצריך לשנות את מדיניות משרד החינוך בנושאים שכאלה, לפתוח את העיניים ולצאת מתקופת האבן בכל הנוגע לאוכלוסיות כאלה ואחרות", הוסיף התלמיד. "נאה דורש נאה מקיים - משרד החינוך דורש מאיתנו לקיים חברה סובלנית אף על פי שאיננו סובלני בעצמו. קודם יבצע ואחר כך שיבוא בדרישות. בעיני זה נושא שמאוד ראוי למחקר. רציתי לחקור אם קבוצות שנראות מובדלות כביכול מהעם הן חלק מכולם ומהעם הזה. כנראה שגורמים במשרד החינוך לא רואים זאת כך וחבל שהם מונעים מחקרים בנושא בשל כך".

 

מנהל בית-הספר "עיינות ירדן", גדי רהב, הביע תמיכה בהגשת העבודה. "אנחנו מאוד מעודדים תלמידים לעסוק בתחומים שמעניינים

אותם ואני תומך בעבודה. חבל מאוד שלא מאשרים לו אותה. אני מודע לכך שיש גישות שונות והיבטים שונים של המערכת המונעים ממנו להגיש. תפקידי כמנהל הוא לעודד את התלמידים לחקור את מה שמעניין אותם ושמצאו בו עניין פנימי עמוק וסקרנות פנימית, אך לעיתים עומדות מולנו מערכות חזקות מאיתנו ואז אנו מנועים מלהגן על תלמיד כזה. למערכת יש חשש מנגיעה בנושאים שנויים במחלוקת חברתית, פוליטית ואידיאולוגית. אנחנו בבית הספר מעודדים דמוקרטיה ובנושא הומוסקסואליות, הליברליזם כבר מזמן לא חושש לעסוק בזה".

 

ממשרד החינוך נמסר בתגובה, כי לא "קיים איסור בחוזר מנכ"ל האוסר להפגיש תלמידים עם הומוסקסואליות, ומיותר להוסיף שהמשרד אינו נגד הומוסקסואליות. יתרה מכך, לתוכנית הלימודים בחינוך מיני ובחיי משפחה נוסף פרק העוסק בהומוסקסואליות ובקבלת משפחות שונות, שאינן מורכבות בהכרח מאבא, אמא וילדים. אין מניעה עקרונית שתלמידים יחקרו במסגרת לימודית גם את הנושא הזה, בכפוף לפיקוח הצוות החינוכי והטיפולי".

 

נושא עבודתו של התלמיד, נמסר, ייבחן מחדש, מאחר ש"במקרה הנדון, חלה אי-הבנה בין המפקחת לבין הוראות השירות הפסיכולוגי-ייעוצי במשרד החינוך".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מאיר פרטוש
העבודה נפסלה
צילום: מאיר פרטוש
צילום: רויטרס
קשר לתפישות עולם?
צילום: רויטרס
מומלצים