המלכודות של המכירות באינטרנט
חשבתם שזכיתם במוצר במחיר מציאה באינטרנט? ייתכן שהשמחה מוקדמת מדי. אתרים רבים ממהרים להתחמק מעסקאות שאינן כדאיות עבורם, ולפעמים אתם פשוט מגלים ששילמתם הרבה יותר מ"מחיר השוק". 10 דברים מעצבנים על מכירות באינטרנט
בשבועות האחרונים הגיעו אלינו תלונות רבות נגד אתרי המכירות השונים באינטרנט. המתלוננים סיפרו על התחמקויות שונות מביצוע עסקאות, על כך שהמוצר שהוזמן לא היה בדיוק לפי הפירוט שהיה באתר, על איחורים באספקה ותלונות רבות אחרות. מי שקונה באינטרנט מדי פעם כבר מכיר את הטריקים המעצבנים של האתרים. הנה רשימה של כל הדרכים של אתרי האינטרנט להפוך אתכם ללקוחות לא מרוצים.
1. טל"ח
האותיות ט.ל.ח עובדות שעות נוספות בכל מה שקשור לאתרי המכירות באינטרנט. טל"ח הוא הקיצור של "טעות לעולם חוזר", וככל שמדובר בספקים בישראל זוהי מילת הקסם שמאפשרת להם להתחמק מכל עסקה שפתאום הופכת ללא כדאית עבורם. "הייתה טעות,
אנחנו מצטערים, אבל המכירה בוטלה" – הוא משפט שמשתתפי המכרזים באינטרנט שמעו לא פעם.
אחרי שחשבו שהנה סוף סוף הם זכו במוצר במחיר מציאה הם גילו לאכזבתם שלא יקבלו את הסחורה שביקשו. זה מה שקרה לערן מפתח תקווה שראה באחד מאתרי האינטרנט מדפסת משולבת עם סורק ומכשיר פקס. המחיר שהוצע באתר היה כ-500 שקל, מחיר אטרקטיבי לכל הדעות.
במחיר כזה, חשב לעצמו, כדאי לקנות שתי מדפסות – אחת למשרד, אחת לבית. ערן נכנס למכירה הקבוצתית, זכה בשתי מדפסות וקיבל הודעה על כך במסך וגם בדואר האלקטרוני. אבל השמחה לא נמשכה זמן רב. למחרת בבוקר התקשרו אליו מאתר האינטרנט והודיעו לו כי הייתה תקלה. "המחיר שפורסם באתר היה שגוי והמכירה בוטלה".
2. התמונה להמחשה בלבד
ברוב אתרי המכירות באינטרנט נכתב ליד תמונות המוצרים כי התמונה" להמחשה בלבד", ואין דבר מרגיז מזה. למה להמחשה בלבד? האם במקום סובארו אפשר לשים סוזוקי ולכתוב "להמחשה בלבד", שהרי שתי התמונות מייצגות מכונית?
מדוע שמים תמונה של מחשב "להמחשה בלבד" כאשר ברור שהמחשב שתקבלו אינו נראה כך? למה לא מראים לנו את התמונה של המכשיר האמיתי?
אתרי האינטרנט יאמרו לכם שאתם יכולים ללכת לראות את המוצרים בחנות. הבעיה היא שמוצרים רבים אינם נמכרים בחנויות, אלא באתרי האינטרנט בלבד, ואין שום דרך לראות אותם. אז למה לא לפרסם תמונה אמיתית.
3. מחיר מחירון
ליד כל מוצר שמוצע למכירה באתרי המכירות באינטרנט מצוין גם "מחיר המחירון" או "מחיר מומלץ לצרכן". כשאתם מתחילים להמר על המוצר, אתם עשויים לחשוב שכל מחיר שתשלמו מתחת למחיר המחירון הוא זכייה טובה. אלא מה? "מחיר מחירון" הוא מחיר אבסורדי שאינו קיים בשום מקום מפני שאף אחד לא מוכר מוצרים במחיר מחירון.
כשכותבים לכם שמחיר המחירון של מסך פלזמה מסוים הוא 24 אלף שקל, אתם יכולים להיות בטוחים שמחיר השוק שלו, כלומר המחיר שבו הוא נמכר בחנויות, נמוך בעשרות אחוזים. כלומר, כדי לזכות במוצר הזה במחיר אטרקטיבי, סביר להניח שלא כדאי לכם להשקיע במכירה הפומבית יותר מ-12 אלף שקל ואפילו פחות.
תמיד כדאי לבדוק את הדגם עם המספר הקטלוגי ולהשוות, במיוחד כשמדובר במוצר יקר שאפשר לראותו גם בחנויות.
4. המחיר החל מ-9 שקלים
זהו הבלוף הגדול ביותר של אתרי האינטרנט וחבל שהממונה על הגנת הצרכן במשרד התעשייה והמסחר אינו שם לזה סוף. מעולם לא קרה שמישהו זכה במוצר כלשהו, זול ככל שיהיה, במחיר של 9 שקלים או 99 שקל.
המחיר הזה, שהוא מחיר פתיחה לרבים מהמוצרים הנמכרים במכירה פומבית, הוא מחיר בלוף. זהו שקר גם אם בתקנון של החברות המפעילות את אתרי האינטרנט כתובה האמת.
ומה אומרת האמת? הנה מה שכתוב בתקנון של חברת GETIT שנמצא בבעלות פרסומאית ידועה: "באפשרות המוכר להפעיל מכרז ובו מחיר מינימום. מחיר המינימום הינו מחיר בו המוכר, המציע את המוצר, מסכים לבצע את המכירה. במידה שהמכירה תסתיים ללא הצעות שוות או גבוהות ממחיר המינימום – תבוטל המכירה או תוארך על פי שיקול דעתו של המוכר.
"במידה שבמכירה כלשהי מונהג מחיר מינימום – הדבר יצויין באופן ברור בדף המכירה. במכרז ובו מחיר מינימום ההצעות הגבוהות ביותר בהתאם לכמות אינן בהכרח ההצעות הזוכות ולכן יש לשים לב לסטטוס ההצעה כפי שמופיע בטבלת המציעים. למען הסר ספק: מחיר הפתיחה אינו מחיר המינימום. מחיר המינימום יירשם בספריה של חברת גטאיט ולא יפורסם באתר".
מבולבלים? הנה הסבר: 99 שקל הוא מחיר פתיחה. מחיר המינימום הוא מחיר חסוי שאתם לא יודעים מהו ולעולם לא תדעו. כשאומרים לכם שמחיר הפתיחה של מכונת כביסה הוא 99 שקל או 9 שקלים ומחיר המחירון הוא 2,000 שקל, הרי מחיר המינימום המוסתר נמצא אי שם הרבה מעל 1,000 שקל.
המצאה זו של מחיר מינימום מופיעה גם באתרים אחרים ומכונה בשמות שונים. באתר I Buy , למשל, הוא מכונה "מחיר שמור" ובתקנון האתר נכתב כך: "במכירה פומבית המצוינת במחיר שמור קיים מחיר יעד מוסתר. מחיר זה הינו אטרקטיבי מאוד ביחס למחיר השוק. במידה וגובה ההצעות במכירה לא יגיע למחיר היעד, המכירה תתארך ב-24 שעות נוספות או תבוטל על פי שיקול דעת האתר".
בואו נעשה חשבון פשוט. אם משתלם לספק לתת לנו מוצר במחיר "אטרקטיבי", שמתוכו הוא צריך לשלם עמלה לאתר האינטרנט, כדאי לבדוק אם אפשר ללכת לספק ולנסות לקבל בחנות במחיר זול יותר. מניסיון, זה מצליח.
5. מי האחראי?
אתרי המכירות באינטרנט מתנערים מאחריות לכל דבר. כמעט בכל התקנונים של חברות המכירות הפומביות באינטרנט נכתב כי האתרים אינם אחראים לזמן האספקה, לטיב המוצר ולמידע המתפרסם באתר.
הם גם אינם אחראים לכך שהמוצר שמתפרסם באתר הוא בעל נתונים אמיתיים כפי שכתוב במפרט. למעשה, האתר מעמיד את עצמו (תמורת עמלה נאה) לרשות ספקים שונים, והאחריות מוטלת על הספקים בלבד.
6. מתי המוצר יגיע?
כשהאתרים כותבים כי מועד האספקה הוא 14 יום, הכוונה תמיד היא לימי עבודה נטו. במניין הימים לא סופרים את שישי ושבת ולא ערבי חג וחגים. אבל לעתים חולפים הימים המובטחים והמוצר לא מגיע. אתרי האינטרנט, וגם הספקים, אינם מפצים את הרוכשים כאשר יש איחור באספקה.
למעשה, במקרים לא מעטים הם מבצעים מכירות פומביות למוצרים שכלל אינם נמצאים במלאי, או מגדילים מכירה מסוימת כאשר ברור להם שאין ברשותם מספיק סחורה והם לא יוכלו לעמוד בלוח הזמנים שעליו הם מתחייבים.
7. איסוף עצמי
יש תקנונים שבהם מצוין במפורש כי החברות אינן מתחייבות על מועד אספקה לרוכשים המתגוררים ביישובים שקיימת בעיית גישה אליהם מטעמים בטחוניים. למי שמתגורר ביישובים כאלה ניתנת האפשרות לאסוף את המוצר ממקום מרכזי. אז אם אתם גרים מעבר לקו הירוק – אכלתם אותה.
8. ארץ הייצור
יש חובה לכתוב על כל מוצר את ארץ הייצור שלו. אבל החוק הזה לא מיושם במקרים רבים, ויש מוצרים שהמוכר מסתפק
ברישום שם המותג, שלעתים הוא מטעה לחלוטין. כך למשל מציעים באחד האתרים מזרנים הנקראים אירו" - פיאן קומפורט". האם זה אומר שהמזרנים מיוצרים במדינה באירופה או דווקא באחד המושבים בדרום הארץ?
מוצרים רבים נושאים שמות של מותגים אירופים או אמריקנים מפורסמים אבל למעשה מיוצרים במזרח הרחוק. זוכרים את המותג "שאוב לורנץ" שהיה מותג טלוויזיות מגרמניה? האם זה אומר שמכונת הכביסה "שאוב לורנץ" המוצעת למכירה באתרי האינטרנט היא מוצר גרמני? לא בהכרח.
9. מוצרים מחודשים
יש עדיין לא מעט ספקים בישראל שמוכרים מוצר מחודש כמוצר חדש. מוצר ממוחזר אינו בהכרח מוצר פגום. זה יכול להיות מוצר שמישהו קנה, פתח את האריזה, החליט שהמוצר לא מתאים לו והחזיר אותו לספק.
במדינות רבות מוצר כזה אינו יכול להימכר כחדש, ובארצות הברית גם אסור למכור אותו באריזה המקורית. אבל בישראל זה אחרת. במקרים רבים לא תוכלו לדעת אם המוצר שקיבלתם הוא חדש או לא. רק אתרים מעטים מקפידים לציין זאת.
10. מסע בין האתרים
רגע לפני שאתם מוציאים את כרטיס האשראי ויוצאים למסע קניות באינטרנט, כדאי לזכור שיש מספר לא מבוטל של אתרים שעוסקים במכירות פומביות.
חלק גדול מהם מוכרים אותם המוצרים בדיוק. בידקו היטב את תנאי המכירה של כל אחד מהאתרים והתייעצו עם חברים שמרבים לבצע קניות באינטרנט. לא כל האתרים נותנים אותה רמת שירות.