תקלה באוטו? אנחנו עוזרים
האם אנחנו חייבים לטפל במוסך מורשה? למה האוטו שלי עושה רעש מוזר? מה עושים אם הממיר הקטליטי הלך לעולמו ומדוע המכונית מדוממת מנוע לקראת עצירה? שאלות, ותשובות מומחי איגוד המוסכים
שוב קיבלה מערכת ערוץ הרכב פניות רבות מצד קוראים הסובלים מתקלות ברכב ומעוניינים בייעוץ, או רוצים לשאול שאלות עקרוניות בנושא מוסכים. כרגיל, כדי לסייע לכם העברנו את הפניות שהתקבלו למומחי איגוד המוסכים, כדי שיבחנו אותן ויעניקו תשובות הולמות.
התשובות נערכו על-ידי חברי הוועדות הטכניות של אגוד המוסכים יחד עם מומחי "פורום התיקון הבטוח", ומבוססות על התיאור הבסיסי שניתן מבעלי הרכב. חשוב לכן לציין כי ללא בדיקה פיזית. לכן אינן חסינות מטעויות, ולא מהוות תחליף לבדיקה במוסך מורשה מטעם משרד התחבורה וקבלת חוות דעת מקצועית הכוללת בדיקת הרכב.
ליאור - מיצובישי אאוטלנדר, מודל 2006 עם כ-4,200 ק"מ. הצמיגים נאכלים מהצדדים, אך בבדיקת פרונט שעשו לי במוסך מילר בחיפה, הסתבר שהכל תקין. יבואן הצמיגים שבדק אותם אומר שזה בעיה ברכב, יבואן הרכב מאשים את הצמיגים. מה אני יכול לעשות?
תשובת האיגוד - הצמיגים עלולים להישחק בצדדים מכמה סיבות: לחץ אויר לא נכון, פגיעות ומכות "יבשות" ששינו את זוויות ההיגוי ועוד הרבה סיבות נוספות. אם השימוש מבחינתך היה תקין, הרי שייתכן כי זוויות הגלגלים לא היו תקינות מראש. על פניו לא נראה לנו כי יש קשר ליבואן הצמיגים לבעיה מעין זו.
-----------------------------------------------------------------------------
פיליפ - אופל וקטרה, מודל 2004 עם 60,000 אלף ק"מ. בטיפול האחרון התברר שיש להחליף את צלחת הבילום מקדימה ואחורה. האם אלה חלקים השייכים לאחריות על הרכב?
תשובת האיגוד - צלחות הבלמים (דיסקים) נחשבות לחלקים מתבלים בשימוש, ולכן אינן כלולות - בדרך כלל - באחריות יצרן. עם זאת רצוי לקרוא את כתב השרות והאחריות של היצרן, שאינו זהה בכל סוג ודגם של רכב.
-----------------------------------------------------------------------------
בני - האם והיכן ניתן לבדוק ממיר קטליטי לפני טסט, כדי לוודא שהוא יכול לעבור את המבחן.
תשובת האיגוד - בכל מוסך מורשה מטעם משרד התחבורה בענף מכונאות הרכב.
-----------------------------------------------------------------------------
רונן - פיז'ו 206, שנת 2001, 1.4 ליטר ידני. בכל פעם שאני עוצר את הרכב ולוחץ על המצמד, המנוע או כבה לחלוטין, או הסל"ד צונח או "נתפס" על 3,000 סל"ד. במוסך מורשה לא הצליחו לפתור לי את הבעיה.
תגובת האיגוד - הבעיה שתיארת יכולה לנבוע ממייצב סל"ד לא תקין, מנתק חשמלי לחיישן, הארקה פגומה וכדומה. כדי להימנע מהוצאות מיותרות, בדוק היטב לפני כן מה בדיוק צריך להחליף-לתקן.
-----------------------------------------------------------------------------
מיכאל - פולקסוואגן גולף 1.6, שנת יצור 2000. לפני כשנה החלה בעיה במזגן של הרכב. לאחר בדיקה בכמה מקומות כולל מוסך מורשה, הוסבר לי כי היחידה של המזגן "הלכה" ויש צורך להחליף אותה בעלות של אלפי שקלים. הבנתי מהמוסך כי זו תופעה ברכבי גולף לאחר מספר שנים. מה אני יכול לעשות?
תגובת האיגוד - לנו לא מוכרים מקרים דומים. אבל תמיד ניתן לערוך בירורים במשרד התחבורה, מחלקת רכב חדש (רחוב המלאכה 8 ת"א).
-----------------------------------------------------------------------------
אבי - קרייזלר וויאג'ר אוטומטי, שנת 95. במהלך נסיעה הרכב הפסיק להעביר הילוכים. לאחר בדיקה של הרכב במחשב נאמר לי כי יש להחליף גיר, יחד עם חיישן חשמלי כלשהו, בעלות של כ-8,000 ש"ח. האם זה הגיוני?
תגובת האיגוד - עלות תיקון תיבות הילוכים אוטומטיות גבוהה למדי. לאור נתון זה, המחיר ריאלי. עדיין, כצרכן נבון ואחראי, חובה עליך לבדוק ולהשוות מחירים במספר מקומות. אל תתעצל.
-----------------------------------------------------------------------------
אריק - בבדיקה לקראת קניה שעשיתי למכונית מודל 98', נאמר לי במכון (השם שמור במערכת) כי הרכב במצב מצוין ללא כל בעיות למעט דברים שגרתיים. רכשתי את הרכב אך אחרי פחות משבוע כשבאתי להעביר את האוטו טסט - באותו מקום - הרכב נכשל בגלל שצריך להחליף בולמים אחוריים. בדקתי את העניין ואכן הבולמים האחוריים היו גמורים מזמן. במכון הסכימו איתי שזו רשלנות מצידם והבטיחו לסדר את זה תמורת 1,000 שקל. האם אני צריך לשלם?
תגובת האיגוד - לדעתנו עליך לפנות עם סיפור המקרה לאיגוד מכוני הרישוי, כדי שיטפלו בך ויסבירו מה זכויותיך. המייל: m_rishuy@netvision.net.il
-----------------------------------------------------------------------------
נשיא - רובר 75, שנת 2002. מאז הטיפול הראשון הרכב מתחמם. במהלך שנה וחצי נכנסתי 14 פעם למוסך. תוקנו כל הדברים האפשריים, אבל הבעיות המשיכו. עכשיו הלך מנוע והמכונית כבר לא באחריות. שמאי מוסמך אליו פניתי טוען כי המוסך "מרח" אותי והטיפול במכונית היה לקוי. האם תוכלו לעזור.
תגובת האיגוד - הסוגיה היא סוגיה משפטית-עובדתית, ולא מקצועית דווקא. מומלץ להשתמש בשירותי עו"ד לצורך הטיפול בזכויותייך הצרכניות.
-----------------------------------------------------------------------------
משה - לפני כשנה רכשתי מכונית חדשה, אך לאחר חודש התחילו בעיות. יש רעשים בהגה ורעידות בנסיעה לאחור, רעשים מהדלתות, הפלסטיקה של הרכב משוחררת ורועשת בזמן נסיעה ועוד. פניתי למוסך אך תשובתם אינה מספקת. איני יכול להפסיד ימי עבודה כל פעם שיש רעש, כדי להשאיר את המכונית אצלם יום שלם. מה עושים?
תגובת האיגוד - שלח אלינו את פרטי המקרה המלאים, וננסה לסייע לך ולברר את התלונה מול המוסך. פרטים על הגשת תלונה: http://www.iga.org.il/drivers/iga_for_drivers.asp
-----------------------------------------------------------------------------
רוני - קניתי ארבעה צמיגים חדשים מתוצרת סין, מרשת צמיגים ידועה (השם שמור במערכת). המוכר התפאר שהרשת נותנת עליהם תעודת אחריות לחמש שנים. אחרי כמה חודשים הופיעו סדקים בכל ארבעת הצמיגים. כשהתלוננתי, פגש אותי נציג היבואן ולאחר שבחן את הצמיגים, אמר שאינו רואה פגם ייצור אלא תחזוקה לא נכונה, בין היתר מכיוון שמרחתי עליהם חומרים מסוכנים. כאשר הראיתי לו כי הסדקים מופיעים גם בצד הפנימי של הצמיגים עליו לא מורחים כלום, משך בכתפיו. מה עושים?
תגובת האיגוד - בדוק את תאריך יצור הצמיגים, והשווה אותו לתאריך הנקוב בתעודת האחריות (אם אכן סופקה לך אחת כחוק). במידה ואין התאמה – ניתן ורצוי להתלונן על כך לאגף הרכב במשרד התחבורה. בכל מקרה, אם הצמיגים אינם תקינים, החלף אותם מיד והמשך לטפל באמצעים צרכניים.
-----------------------------------------------------------------------------
שלמה - טנדר מוסו, מודל 2004. כל 10,000 ק"מ אני צריך להחליף רפידות בלם וכל 15,000 ק"מ צריך להחליף דיסקים. מה עושים?
תגובת האיגוד - לבלאי המואץ הזה יש מספר סיבות אפשריות. העמסת משא גבוה מאד ומעל המותר, סוג דרך גרוע במיוחד או סגנון נהיגה. נסה גם להחליף את סוג הרפידות והדיסקים לכאלה שיחזיקו מעמד זמן רב יותר.
-----------------------------------------------------------------------------
רוני - לפני שנה רכשתי רכב משנת ייצור 96'. לפני חודש התגלה כי נעשה שינוי במד המרחק. נראה שרימו אותי בזמן הקניה, כי גם גיליתי שהרכב לא יד ראשונה אלא יד שלישית. מה עושים עכשיו?
בתלונה מסוג זה אנו ממליצים לפנות לכיוון המשפטי. יש גוף הנקרא "אמון הציבור", אשר מטפל בתלונות צרכניות מעין זה. שם ידריכו אותך.
-----------------------------------------------------------------------------
יונתן - מאזדה 3, בת שנה. מיד כשקיבלתי את הרכב שמעתי רעש בבלימה. המוסך תיקן את הבעיה. לפני כחודש נשמע רעש זה שוב. הפעם נאמר לי כי צריך להחליף את כל ארבעת הבלמים בעלות של 1,400 שקל. האם סביר שכל המערכת תישחק לאחר כ-35 אלף ק"מ בלבד?
תגובת האיגוד - הרפידות הקיימות היום במכוניות הן מחומר רך יחסית, עם תכונות חיכוך ובלימה טובים יותר. לכן הן נשחקות מהר יותר מבעבר, בוודאי יחסית לכלי רכב ישנים יותר. שים לב כי קיימת סבירות גבוהה שהשחיקה טבעית, ואל תשכח שסוג הנהיגה ותנאי הדרך משפיעים על שחיקת הרפידות.
-----------------------------------------------------------------------------
גיא - פורד פוקוס, שנת 2003. כשאני מגיע למהירות של 120 קמ"ש, ההגה מתחיל לרעוד. ביצעתי איזון גלגלים פעמיים, והצמיגים חדשים. מה יכולה להיות הבעיה?
תגובת האיגוד - לעיתים, גם צמיגים חדשים אינם מאוזנים. קיימים מכשירי בדיקה ואיזון בשוק, המסוגלים לבדוק את איזון הצמיג עצמו. עשה בהם שימוש.
-----------------------------------------------------------------------------
- מערכת ערוץ הרכב מודיעה כי לא יהיה באפשרותה לענות לכל אלפי הפניות המתקבלות מדי שבוע, עם הגולשים הסליחה.