שתף קטע נבחר

 

החטא ועונשו: 4 שנות מאסר על עבירות תנועה

תושב באר שבע נסע ללא רשיונות במהירות מופרזת בכביש עמוס בדרום וסירב להוראת השוטרים לעצור. אדם אחר ניהל מסע הימלטות מהמשטרה ברחובות העיר וגרם לנהגים לבלום בלימות חירום. שלישי דיבר בטלפון הנייד באשדוד, סירב לעצור ונהג תוך סיכון חיים. בית המשפט העליון החליט להחמיר בעונשם של שלושתם וגזר עונש חמור במיוחד. השופט, אדמונד לוי, כתב באחד מפסקי הדין: "כדי לתרום את תרומתנו למלחמה בנגע התאונות קבענו כי יש להחמיר בענישה"

אולי זה ירתיע. בית המשפט העליון קיבל היום (ד') את ערעורה של הפרקליטות על עונשם של שלושה נהגים שהורשעו בעבירות תנועה חמורות, והחמיר את עונשם לארבע שנות מאסר.

 

הנהג, יוסף אבוליקען, נהג בחודש אוקטובר 2004 סמוך לצומת קסטינה במהירות מופרזת ברכב ללא רשיונות בתוקף. כאשר הורו לו השוטרים לעצור התעלם מהם ובמקום זאת הגביר את מהירות נסיעתו תוך שהוא מבצע עבירות תנועה רבות ומסכן את הנוסעים בכביש שהיה עמוס באותה שעה, עד שנעצר סמוך לצומת יד בנימין. במהלך הנסיעה ישב לידו אדם נוסף.

 

 

אבוליקען, תושב באר שבע, נידון על ידי בית המשפט המחוזי בבאר שבע לשלושים חודשי מאסר בפועל ו-18 חודשים על תנאי ורשיונו נפסל למשך חמש שנים. הוא ערער על חומרת העונש ובמקביל ערערה המדינה על קולתו. בנוסף לעונש המאסר נשארה פסילת הרשיון בתוקף וכך גם 18 חודשי המאסר על תנאי. יש לציין כי בעבר הורשע אבוליקען בעבירות תנועה רבות והוא אף ריצה מספר חודשי מאסר בכלא.

 

השופטים איילה פרוקצ'יה, אדמונד לוי, וסלים ג'ובראן, ישבו בהרכב היום, במסגרת פסק הדין בו הוחלט להחמיר בעונשו, כתב השופט אדמונד לוי: "לא זאת ובלבד שלא מצאנו לנכון להקל עם המערער, אלא שנדמה כי התבקשה בעינינו החמרה יתרה".

 

השופט התייחס למציאות הקשה השוררת בכבישי הארץ: "מזה מספר שנים קנתה לה מציאות חדשה בכבישים בדרום הארץ, כאשר נהגים נוסעים במהירות מופרזת, לעתים קרובות בטבורה של עיר, ותוך זלזול מופגן ומתגרה באנשי החוק. על רקע אותה מציאות התריע בית משפט זה בעבר, על הסכנה הנשקפת לנוסעים תמימים שלרוע מזלם נקלעים לכבישים בהם מתנהלים מרדפים מסוג זה, במיוחד נוכח נגע התאונות הגובה, כמעט כמעשה של יום-יום, קורבנות בחיי אדם".

 

לדברי לוי, "כדי לתרום את תרומתנו למלחמה בנגע זה, קבענו כי יש להחמיר בענישה, אף שמטבע הדברים, לא התכוונו לפטור את בית המשפט בערכאה ראשונה מלבחון את עניינו ונסיבותיו המיוחדות של כל נאשם המובא לדין בפניו".

 

נאשם נוסף, אוסמה אבו עצא, נאשם כי נהג בחודש אוגוסט 2004 ברחובות באר שבע אך משביקשו שוטרים לעוצרו לבדיקה, האיץ את מהירות מכוניתו ופתח במנוסה. במהלך הנסיעה אילץ אוסמה נהגים אחרים לבלום בלימות חירום וסיכן את חייהם של נוסעים רבים. הוא הוסיף וביצע עבירות תנועה רבות, עד שנקלע לפקק תנועה, שם נעצר בידי השוטרים.

 

בעוד בית המשפט המחוזי בבאר שבע גזר עליו עונש של שתי שנות מאסר בפועל ועוד 12 חודשי מאסר על תנאי והוסיף פסילה מהחזקת רישיון למשך שלוש שנים, החליטו שופטי העליון לגזור גם עליו ארבע שנות מאסר. 

 

תורמים לביעור הנגע

 

השופט אדמונד לוי כתב בפסק הדין כי אין להסתפק במעצר נתון כפי שקבע בית המשפט המחוזי, מכיוון ש "חוששנו כי אין בו כדי לתת מענה הולם לתופעה, תופעה שכרוכה בה סכנה של ממש של אלה הנקלעים לרוע מזלם לזירות המרדפים". הוא הוסיף כי "שעת חירום היא בדרכים, הואיל וכמעט כל יום מצטרפות משפחות למעגל השכול שנגרם בעטיה של נהיגה רשלנית. בנסיבות אלו, כשבתוכנו מסתובבים לא מעטים המעלים את רף הסיכון בכבישים לשיאים שלא ידענו כמותם, מצווה בית המשפט להחמיר בענישה כדי לתרום את תרומתו לביעורו של נגע זה".

 

על הנאשם השלישי, יוסי לוי, נגזרו 30 חודשי מאסר בבית המשפט המחוזי בבאר שבע וכן נפסל ממנו לקבל או להחזיק רישיון נהיגה במשך שלוש שנים. בית המשפט החליט להחמיר גם את עונשו לארבע שנים.

 

בחודש מרס 2005 נהג יוסי באזור אשדוד. שוטרים שהבחינו בו משוחח בטלפון הסלולרי במהלך הנסיעה סימנו לו לעצור, אך זה התעלם והמשיך בנסיעה מהירה, תוך שהוא מבצע שורה של עבירות תנועה כש"הסיכון הכרוך בהן לחיי אדם אינו מוטל כלל בספק", כך בפסק הדין. לבסוף נעצר.

 

בפסק הדין נכתב כי "יוסי עשה עבירה קשה ולמרבה המזל ועקב תושייתם של אנשים שנקרו בדרכו, הנסיעה לא הסתיימה בנזק או בפציעה. יוסי חטא בנהיגה פרועה ומופקרת שיש בה להסביר מדוע פשה בקרבנו נגע תאונות הדרכים עד שכמעט ולא חולף יום מבלי שנגע זה גובה את מחירו בחיי אדם", כתב השופט אדמונד לוי בפסק הדין.

 

מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ולדימיר רובין, מסר בתגובה: "נהיגה ברכב ללא רישיון היא בבחינת כמעט רצח במודע ועלולה לגרום לפצועים והרוגים. פסק דין זה של בית המשפט העליון יהווה מורה דרך לערכאות נמוכות יותר להחמיר עם עברייני תנועה".

 

יו"ר שדולת הכנסת למאבק בתאונות הדרכים, ח"כ גלעד ארדן (ליכוד), בירך על ההחלטה. לדבריו, "זהו פסק דין מבורך אך לצערי זוהי הכרעה חריגה שכן לרוב מגמת הכרעות הדין בנושא תעבורה נוטה להקל בעונשם של עברייני התנועה ומשדרים למעשה מסר כי אין מאבק אמיתי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: זום 77
השופט לוי. "נדמה כי התבקשה החמרה יתרה"
צילום: זום 77
צילום ארכיון
מומלצים