שתף קטע נבחר
 

ביפן צורכים כ-30 מיליארד שקיות בשנה

ישנן חנויות פירות וירקות שעוטפות כל תפוח בשקית ניילון נפרדת, ומכניסות את כל התפוחים לשקית ניילון נוספת. ארגוני איכות סביבה לוחצים והפרלמנט העביר תיקון לחוק שעשוי לקטין את הצריכה

מי שקונה ארוחת צהרים ומגזין במכולת ביפן, צפוי לקבל את השתייה בשקית ניילון אחת, את הארוחה בשקית נוספת, ואת המגזין בשקית שלישית. צורת האריזה הזאת אולי שומרת על הארוחה חמה, על המשקה קר ועל המגזין נקי, אך פעילי איכות הסביבה טוענים שהיא יוצרת הר של זבל, שמזהם את האוויר ואת האוקיאנוסים ותורם להתחממות הגלובלית.

 

לפי האתר reusablebags.com, בעולם משתמשים ב-500 מיליארד עד טריליון שקיות ניילון בשנה. יפן היא שחקנית מרכזית בתחום, הצורכת כ-30 מיליארד שקיות כאלו בשנה, בערך 300 שקיות לכל מבוגר. הנתונים אינם כוללים טונות של עטיפות נוספות, ביניהן כיסויי ניילון לחולצות שנותנים במכבסות, אריזות קטנות לעוגיות וכדומה.

 

כעת, בעקבות ביקורת חריפה מצידם של ארגוני איכות סביבה, מנסה יפן לקצץ את השימוש בשקיות ניילון, באמצעות תיקון לחוק שאושר בפרלמנט בסוף השבוע. התיקון מאפשר לממשלה לשגר אזהרות לקמעונאים שאינם עושים מספיק כדי להפחית את השימוש, לעודד שימוש רב פעמי ולמחזר.

 

"העטיפה - חלק מהמוצר"

 

אך במדינה חובבת העטיפות, הדרך לקיצוץ עדיין ארוכה. "אנחנו מתייחסים לעטיפה כאל חלק מהמוצר", אמר שינג'י שימאמורה, דובר איגוד הזיכיונות היפני, שמייצג כ-125 רשתות במדינה. "כמובן שזה טוב לקצץ בשימוש בשקיות ניילון. אבל אנחנו לא יכולים לתת ללקוחות ארוחת צהרים חמה או גלידה קרה בלי שקית. זה יהיה מעשה לא הגייני וגס רוח".

 

מנהגי העטיפה ביפן גובלים בהגזמה. ישנן חנויות פירות וירקות שעוטפות כל תפוח בשקית ניילון נפרדת, ומכניסות את כל התפוחים לשקית ניילון נוספת. פרט לכך, שקיות הניילון הן כל כך זולות, שאין לחנויות תמריצים להפחית את השימוש בהן או למחזר.

 

רשת חנויות הנוחות היפנית לאוסון ניסתה לעודד את לקוחותיה להשתמש בפחות שקיות ניילון, והשיקה קמפיין שנמשך חודש, במסגרתו ביקשה מהלקוחות שקנו בקבוק שתיה או חבילת מסטיקים האם הם יכולים להסתדר בלי שקית. דובר החברה, שין נאקאמורה אמר כי רוב האנשים רצו את השקית.

 

פרופסור יושיטקה פוקואוקה מאוניברסיטת ריסוהו בטוקיו אומר כי התיקון החדש לחוק, שאינו מאפשר פעולה משפטית ביחד עם האזהרות, אינו מספיק. לדבריו, הדרך היחידה לשכנע את הלקוחות ביפן לוותר על שקיות הניילון היא לגבות עבורן כסף. בגרמניה, למשל, צריכת שקיות הניילון צנחה ב-70% לאחר שהממשלה הטילה מס קטן עליהן ב-2002. אסטרטגיות דומות יושמו בצורה מוצלחת גם באירלנד, דרום אפריקה, בנגלדש, אוסטרליה, שנחאי וטייוואן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי פי
שקיות ניילון - זיהום סביבתי
צילום: איי פי
מומלצים