מנכ"ל הרכבת מבטיח: תצפיתן בכל צומת, כל היום
בכל שעות פעילותה של הרכבת יאוישו המפגשים הרגישים - שלא אחת הופכים קטלניים - עם הכביש. מאז התאונה הקודמת נסגרו 24 מפגשים. והיום בבית יהושע: עדיין אין תצפיתן בצומת המסוכן
מנכ"ל הרכבת הודיע היום (ד') כי הוא נענה לבקשת יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ משה כחלון, והחל מעתה יוצבו משגיחים בסמוך למפגשי מסילה-כביש בכל שעות פעילות הרכבת. עופר לינצ'בסקי אמר את הדברים בדיון שיזם ח"כ גלעד ארדן בוועדת הכלכלה של הכנסת, בנושא הכשלים שגרמו שלשום לאסון הכבד, שגבה חיי חמישה נוסעים ופצע כ-90, ליד בית יהושע.
כבר בעקבות אסון רבדים לפני שנה הוחלט להעמיד תצפיתנים בכל מעבר מסוכן בו פוגשת מסילה בכביש. המעבר בבית יהושע, שם אירעה התאונה האחרונה, נחשב לאחד המסוכנים בארץ.
במסיבת העיתונאים שכינסה הרכבת מיד לאחר התאונה, הבהיר לינצ'בסקי כי פעולת התצפיתנים מסתכמת אך ורק בתיעוד כלי-רכב עבריינים שחוצים את המסילה למרות אזהרות, ולא כדי להזהיר מפני רכב מפריע. עוד אמר כי הנחה את מערך התצפיתנים לפעול רק במה שהוא מכנה "שעות הלחץ", ולא לאורך כל שעות היממה. מדובר, כך נראה, בחסכון משמעותי של כסף - כמה עשרות שקלים בכל משמרת. עם זאת, מנכ"ל הרכבת אמר בוועדת הכלכלה כי אין מדובר בבעיה של כסף.
גם נושא ההפרדות המפלסיות עלה לדיון. הטיפול בכך, שהוגדר כקריטי לא פעם, נדחה שוב ושוב, למרות שהתקציב מצוי. הסיבה
לכך, לדברי לינצ'בסקי, היא בעיות בקבלת היתרי בנייה לביצוע הפרדת מפלסים מעברים עיליים או תת-קרקעיים." בשנייה שנקבל היתר בניה יהיו טרקטורים בשטח", כך הבטיח המנכ"ל. בישיבה מיוחדת של ועדת ביקורת המדינה שנערכה בינואר השנה, הובעה תרעומת קשה על הסחבת בפעילות ההפרדה המפלסית. מדיוני הוועדה עולה כי במקרים מסוימים מדובר בעיכוב של עד 6 שנים בפעילות.
מנכ"ל הרכבת הוסיף כי מאז דצמבר 2005 הספיקה ההנהלה לסגור 24 מפגשים, כאשר עוד 38 מפגשים מטופלים במסגרת תוכניות הרכבת. לדבריו, "עוד 20 מפגשים ניתנים להערכתנו לסגירה". יו"ר הוועדה כחלון קבע כי היא תשוב ותתכנס לדיון אליו יוזמנו נציגי משרד הפנים ומינהל התכנון, כדי לזרז את הטיפול בהיתרי הבניה. עוד דרש כי הנהלת הרכבת תעביר לידי הוועדה מסמך מפורט המתייחס ל-154 מפגשים רכבת כביש תוך פירוט מקסימאלי של הבעייתיות בכל אחד מהמפגשים.
ארדן פנה למנכ"ל הרכבת בדרישה שיורה לרכבות להאט את מהירות נסיעתן בהתקרבות לנקודות מפגש שהוגדרו מסוכנות, "גם אם הדבר יפגע, כפי שאומר המנכ"ל, בלוח זמני הרכבת". בעקבות התאונה הוא הניח הצעת חוק המחייבת מאסר מינימום בשל חציה לא מורשה של מסילת רכבת. לדבריו, מטרת ההצעה היא "להניף דגל אדום מעל עבירה חמורה זו, העלולה להוביל להרוגים ונפגעים רבים".
נציג המשטרה, סגן-ניצב מאיר אור, מסר לוועדה כי בשנה האחרונה נרשמו 550 דו"חות תנועה לנהגים בגין עבירות של אי עצירת
רכב בסמוך למסילת רכבת, ורישיונם של 140 נפסל. ח"כ ארדן אמר בדיון כי המשטרה הוסמכה בחוק להגיש כתבי אישום ולבקש עונשי מאסר, ולא להסתפק רק בקנסות. הוא דרש להפסיק את נסיעת הרכבות בצמתים בהם לא קיימת הפרדה מפלסית עד להצבת מערכת מצלמות או משגיחים קבועים בכל שעות פעילות הרכבת.
היום, אגב, יומיים לאחר תאונת הרכבת הקטלנית, עדיין אין תצפיתן במפגש מסילת הברזל וצומת בית יהושע. עדי ראייה סיפרו ל-ynet כי במקום היה תצפיתן רק עד השעה עשר בבוקר, כפי שהיה נהוג לפני התאונה, אך מאז לא נמצא במקום תצפיתן שיתריע על סכנות במחסום הרכבת במקום.