עיתון גרמני: האם התמונות מחוף עזה אותנטיות?
כיצד יצאה הילדה הודא יבשה מן המים? מדוע באחת התמונות עומד אדם עם רובה סער בידו, ואילו בשניה הוא שוכב מכוסה ללא תנועה? מול סימני השאלה הקשים בבריטניה על התחקיר הצה"לי, עיתון גרמני מוביל בוחר להעלות תהיות דווקא על התמונות קורעות הלב
בעוד שבסוף השבוע האחרון פירסמו שלושה מהעיתונים הבריטים הגדולים תחקירים המביעים פקפוק רב במסקנות התחקיר הצה"לי על מות בני משפחת רלייה, מתברר שבעיני עיתון מוביל אחר באירופה - יש גם צד שני למטבע: ב"זודויטשה צייטונג" הגרמני מועלות תהיות בנוגע לאמינות התמונות קורעות הלב של הילדה הפלסטינית הודא, אשר איבדה לנגד עיניה את בני משפחתה - תמונות שזכו לתהודה בינלאומית.
את התמונות צילם זכרייה אבו-אירבד, צלם בן 36 העובד עבור
חברת ההפקה הטלוויזיונית "רמדאן", שבבעלותה משרדים ברמאללה ובעזה. בעת ההפצצה בעזה היה לאבו-אירבד מזל מקצועי - הוא היה הראשון בזירת האירוע. "רמדאן" מכרה את תמונות הזעקות והדמעות של הודא רלייה לתחנות טלוויזיה בכל רחבי העולם.
העיתון מעיר כי על פי צילומי מזל"ט של צה"ל, שחג בזמן ההפצצה מעל האזור, ניתן לראות בחוף חמישה מכתשי פגיעה של פגזים, אולם גם ניתן לראות כ-250 מטר דרומית משם אנשים. ראשית מעלה העיתון תהייה לפיה מוזר שעל אף נחיתת הפגזים במרחק לא רב מהחוף, איש לא ברח מהמקום והפעילות הנורמלית נמשכה.
נוכח הוויכוח על האירועים האמיתיים והגרסאות השונות בפרשה, ישנה חשיבות רבה לתמונות של אבו-אירבד. אך לפי "זודויטשה צייטונג", התמונות מעלות יותר סימני שאלה מתשובות:הילדה ליד גופת אביה. כיצד היא יבשה? (צילום: איי.אף.פי)
אבו-אירבד סיפר לעיתון כי נודע לו על הפיצוץ מפי אנשי ההצלה, ושהוא נסע בעקבות האמבולנסים. אלא שבתמונות אבו-אירבד מתעד את ההיסטריה של הודא כאילו הוא היה עד לפיצוץ, והוא מצלם את הגעת החובשים כאילו היה שם לפניהם. בנוסף, חלק מהמתים והפצועים מכוסים בסדינים - השאלה העולה היא, מי הספיק לבצע זאת?
העיתון מעלה תהייה נוספת על גירסתו של אבו-אירבד, שטען כי הילדה הודא בקושי נפצעה מכיוון שהיא התרחצה בים. אם כך, טוען העיתון, כיצד זה שבתמונות שצילם היא רצה באזור בבגדים יבשים?
שאלה נוספת העולה מתמונותיו נובעת מ"מצבו המשתנה" של אחד הפצועים: במשך דקות רץ אבו-אירבד אחרי הודא הזועקת, תוך שהוא מפנה את המצלמה אל המתים והפצועים. בשלב מסוים מזהים בתמונה איש שעומד ליד אביה המת של הודא, כשבידו רובה סער. אולם אותו איש שכב לפני שניות אחדות מכוסה וללא תנועה.
בתמונותיו של הצלם ניתן גם לזהות חובשים במדים ירוקים, וגם כתריסר גברים, רובם עם זקנים טיפוסיים לאנשי
חמאס, שככל הנראה אוספים ראיות. השאלה היא מדוע החובשים לא מטפלים בפצועים ומדוע אין שוטרים מאבטחים את האזור. האם אכן סילקו אנשי חמאס ראיות מהשטח, כפי שצוטטו עדים פלסטינים על ידי אמצעי תקשורת ישראליים?
ממערכת העיתון התקשרו לאבו-אירבד והעלו בפניו את השאלות האמורות, אולם לטענתם הוא התחמק ממתן תשובות. לעומת זאת על השאלה מדוע לא עלה בדעתו להרגיע את ההיסטריה של הודא במקום לעקוב אחריה במשך דקות עם המצלמה, ענה: "היא ביקשה ממני לצלם אותה. היא רצתה להיראות עם אביה ולהראות לעולם, איזה פשעים מבצעת ישראל". העיתון הגרמני אינו נמנע מלתהות "האם הילדה ההמומה בת העשר, שלפני רגע איבדה את אביה, חילקה לצלם הוראות בימוי?".