החוק התקבל, היוזמים מאוכזבים
חוק הרשות הלאומית החדש עבר היום (ד') בכנסת לאחר הסתייגויות של הממשלה, עם 68 בעד ו-0 מתנגדים או נמנעים. יוזמי החוק: מצער לגלות כי הממשלה בחרה לקצץ מסמכות הרשות ולהתעלם מהמלצות ועדת שיינין
חוק הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים הוא עניין מוגמר. היום התקבל החוק המבוסס ע להמלצות ועדת שיינים באופן סופי, אם כי רק לאחר קיצוץ סמכויות נוספות מהרשות. יו"ר ועדת הכלכלה ומיוזמי החוק, ח"כ גלעד ארדן: "זה יום חשוב למאבק בתאונות דרכים, אבל מצער לגלות שפקידים מסוגלים לקצץ את כנפי הרשות ולקחת ממנה סמכויות חשובות". חזי משיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "החוק שעבר הוא חוק חסר".
אחרי אין סוף השהיות, התחמקויות, ועדות, איומים, ביטולים, בחירות וחילופי שרים, הגיע הרגע - מהיום יש לנו חוק חדש לרשות לאומית לבטיחות בדרכים, הנשען על המלצות ועדת שיינין. בהצבעה שנערכה היום בכנסת בחרו 68 ח"כים להצביע בעד, ולא נרשמה אף התנגדות או המנעות. אלא שהחוק לא עבר באופן חלק, בוודאי לא כפי שהוצע במקור. הממשלה בחרה להסתייג ברגע האחרון מההצעה להעניק לרשות סמכות לסגור כבישים מסוכנים, ולהותיר סמכות זאת בידי פקידות משרד התחבורה.
הסתייגות זו מהצעות ועדת שיינין אינה ראשונה. בדרכו לאישור סופי, איבד החוק מספר הצעות נוספות. כולן על-ידי משרד התחבורה שבחר כצפוי להשאיר כמה שיותר כוח בידיו. וזו אותה בעיה שמנעה עד עתה את תפקודה של הרשות הלאומית במתכונתה הקיימת, ואותה ניסתה ועדת שיינין לנטרל בטענה כי המלחמה בתאונות דרכים חשובה מכל, בוודאי ממלחמות כוחניות בין רשויות.
- ועדת שיינין מציעה שהציבור ישלם עבור בטיחות
- שטרית מושך את החוק ממש לפני ההצבעה
- ח"כ אילן לייבוביץ כועס על שר התחבורה שמשך את החוק
- התפרסם ב-ynet: "הרשות תהיה גוף חסר שיניים, למרות ההמלצות"
- התפרסם ב-ynet: "הרשות תהיה גוף חסר שיניים, למרות ההמלצות"
יו"ר השדולה למאבק בתאונות הדרכים, ח"כ גלעד ארדן, אמר היום ל-ynet כי מדובר ביום חשוב למלחמה בתאונות דרכים, אך מצער לגלות כי פקידי משרד התחבורה הצליחו לקצץ את כנפי הרשות ולקחת ממנה סמכויות עליהן המליץ שיינין בדו"ח, ואותן היא צריכה כדי לתפקד כהלכה. "אני מקווה כי המדינה תזהה במהירות את הפוטנציאל האדיר שיש לרשות החדשה בתפקידה כמצילת חיים, ותוסיף את הסמכויות שקוצצו".
חזי משיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק, הגיב אף הוא ואמר כי הוא מברך את השר מופז, את ועדת הכלכלה ויו"ר ח"כ גלעד ארדן, "שניהל את המאבק למען החוק". אבל גם למשיטה יש ביקורת. "באמרי זאת, אנחנו לא מתעלמים מן העובדה שהחוק אינו כולל את כל המלצות ועדת שיינין, כפי שהופיעו בדו"ח המסכם של הוועדה ואשר אומץ על-ידי ממשלת ישראל לפני שנה".
עוד אמר משיטה כי "אור ירוק מאמינה שיש ביכולתו של השר ליישם את הדו"ח במלואו, ולהשלים את החסר עם הקמת הרשות החדשה. החוק שעבר הוא חוק חסר לטעמה של עמותת אור ירוק. אנו מקווים שהמחויבות לתקציב רב-שנתי, שלא מופיעה בחוק וקיימת רק בהסכמה בין ראש הממשלה לשר התחבורה, תוצג לציבור ולוועדת הכלכלה בשקיפות מלאה".