מצלמות אבטחה? עדיף לשים עין
מחקר חדש העלה כי אנשים נוטים להתנהג ביושר כאשר הם מרגישים שמסתכלים עליהם • צילום של זוג עיניים מעל "קופת יושר" הפחית את רמת ההונאה של סטודנטים בריטים כמעט פי שלושה לעומת צילומים אחרים
תשכחו ממצלמות אבטחה משוכללות – אפשר למנוע גניבות ומעשי ונדליזם בצורה פשוטה הרבה יותר. במחקר שהתפרסם אתמול בכתב העת הבריטי "ביולוג'י לטרס" נמצא כי התחושה שמסתכלים עליך גורמת לאנשים להתנהג בהגינות גדולה יותר – גם אם העיניים אינן אמיתיות. המחקר נערך במחלקה לביולוגיה התנהגותית באוניברסיטת ניוקאסל.
החוקרים התקינו בפינת המשקאות החמים של הקפטריה באוניברסיטה "קופת יושר," ותלו מעליה – בגובה העיניים – פוסטר שעליו רשימת מחירי המשקאות. בכל שבוע הציג הפוסטר תמונות שונות: בחלק מהשבועות היו תמונות של פרחים ובחלק תמונות של זוג עיניים שמביטות ישר אל הצופה. בסוף כל שבוע חישב צוות החוקרים את סכום הכסף שנאסף בקופה ואת כמות המשקאות שנצרכו.
הניסוי נערך במשך עשרה שבועות, ומממצאיו עולה כי הסטודנטים שילמו כמעט פי שלושה יותר כשמעל לקופת היושר נתלה פוסטר של זוג עיניים, לעומת השבועות שבהם הוצגו תמונות פרחים. החוקרים מסבירים כי המוח מגיב לתמונה של עיניים ושל פנים, והפוסטר עורר בסטודנטים ככל הנראה את התחושה שמסתכלים עליהם.
"למרות שזה היה רק צילום שחור-לבן, מצאנו כי האנשים שילמו פי 2.76 פעמים יותר כסף כשתלינו את הצילום של העיניים לעומת כשתלינו צילום של כמה פרחים," אמרה ראש צוות המחקר, ד"ר מליסה בייטסון, ל-BBC. "אנחנו יודעים שמוח האדם מעבד פנים ועיניים באופן שונה מעצמים אחרים, וזה ככל הנראה מפני שחשוב לנו מאוד לדעת אם אנשים אחרים מסתכלים עלינו."
צוות החוקרים מאמין כי ממצאי הניסוי עשויים להשתלב בעתיד בנסיונות להילחם בתופעות אנטי-חברתיות או באכיפת החוק. "יש סיכוי שנצליח לגרום לאנשים להתנהג בצורה יותר חברתית ומשתפת פעולה על-ידי שימוש בצילומי עיניים," אמרה ד"ר בייטסון, והסבירה כי ההשפעה של הצילומים יכולה לבוא לידי ביטוי במקרים שבהם אדם צריך להחליט האם להתנהג בצורה הגונה או לא.