שתף קטע נבחר

סוני בפרשת דרכים: איפה השוני?

סוני, שהמציאה את ה-Walkman וקטפה את הפירות המסחריים שלו בהצלחה רבה, מדשדשת בעקבות המתחרות, וכבר לא כל כך קולעת לטעם לקוחותיה. האם סוני הפסיקה להוביל את השוק? בגיל 60, חברת סוני מנסה לבנות למתג את עצמה מחדש

לפני כשלוש שנים השיקה חברת סוני סדרת גאדג'טים יוקרתית בשם Qualia, שכללה מצלמה דיגיטלית קטנה בימיוחד, במחיר "מציאה" של

 3,300 דולרים, וקונסולת מוזיקה שידעה, לבד, לשים במרכז CD שנזרק לתוכה בכל צורה שהיא, ולנגן אותו. בשביל הנגן התבקשו הצרכנים להיפרד מ-13,000 דולרים.

 

הבעיה היתה, כי המהנדסים של סוני התלהבו מהמכשירים היוקרתיים האלה - יותר מאשר הקונים. המכשירים שהיו אמורים להדגיש את התעוזה של סוני - לא התקבלו בהתלהבות גדולה בשוק, לאחר ה"באז" הראשוני.

 

סדרת הגאדג'טים החדשה היו אחד הסימנים לַהתרחקות של סוני מהלקוחות שלה. מדובר בחברה שהביאה לעולם את ה-Walkman – נגן המוזיקה הנייד הראשון. החברה, אשר תציין את שנת ה-60 להיווסדה בקרוב – הולכת ומאבדת מגע עם הלקוחות, כך נראה.

 

אקיהיקו ג'ויג'ימה, מחבר הספר "Sony’s Sickness" ("מחלת סוני"), סבור כי סוני היתה חברה שהיטיבה להמציא טכנולוגיות מתקדמות, וליישם עיצוב נהדר וחדשנות – אך ברבות השנים איבדה את דרכה.

 

בפיגור אחרי אפל

 

סוני מכרה רק כחמישית מכמות נגני המוזיקה ששיווקה אפל באמצעות ה-iPod שלה. מכירות הנגן של אפל הסתכמו בכ-58 מיליון יחידות. בספר "סוני כנגד סוני" נטען כי סוני פחדה להפסיד רווחים ממכירות דיסקים של מוזיקה, ולכן נכנסה לתחום נגני המדיה מאוחר מדי.

 

טעות נוספת של החברה הייתה להיצמד בהתחלה לפורמט קבצי המוזיקה המגן על זכויות יוצרים - ATRAC3, ורק לאחרונה החלה לתמוך באופן מלא בקבצי MP3. לעומת זאת, אפל השכילה לתמוך ב-MP3 מההתחלה.

 

סימן השאלה של PlayStation 3

 

שתי הקונסולות הקודמות של סוני, ה-PlayStation 1 ו-2, היו הצלחה אדירה ונמכרו בעשרות מיליוני יחידות. נכון להיום לא ברור מה יעלה בגורל הקונסולה החדשה, ה-PlayStation 3, שאמורה לצאת בנובמבר השנה. מדובר, אמנם,

 בקונסולה מאוד מתקדמת, אך המחיר הגבוה מאוד הצפוי לה, עלול להביא לריסוקה, במיוחד לאור התחרות מצד מיקרוסופט (ה-Xbox 360) ונינטנדו (Wii).

 

הקונסולה החדשה של סוני אמורה לעלות כ-600 דולרים. מדובר במחיר יקר מאוד, בעיקר אם לוקחים בחשבון שקונסולת ה-Xbox 360 של מיקרוסופט, נמכרת כיום (בארה"ב) בגירסה היקרה ביותר שלה ב-400 דולרים.

 

ה-PS3 נראית יקרה עוד יותר מול הקונסולה החדשה של נינטנו, ה-Wii , שצפויה לעלות לכ-250 דולרים בלבד. על ההבדלים בין שלושת הקונסולות ניתן לקרוא כאן.

 

האם צפוי שינוי?

 

הווארד סטרינגר, הנשיא החדש של סוני, הוא ראש החברה הראשון שאיננו יפני. הוא החל את תפקידו לפני כשנה, ומוביל מהלך של צמצום ומיקוד באזורי צמיחה. סטרינגר מציין כי החברה לא יכולה להרשות לעצמה להתיישן. "עלינו להסתגל או למות", הוא הוסיף.

 

אחד הצעדים הראשונים שהוביל סטרינג היה לבטל את סדרת ה–Qualia. הוא מתכוון לקצץ 10,000 משרות מבין 160,000 עובדי החברה ברחבי העולם עד מרץ 2008 - רוב בעלי המשרות פוטרו לאחרונה.

 

הצלחת מסכי הטלוויזיה

 

נקודות האור: סוני זכתה להצלחה רבה עם מסכי הטלוויזיה הדקים שלה, והיא שולטת בנתחי שוק גדולים בעולם בתחום זה. סוני משתפת פעולה עם סמסונג אלקטרוניקה

 (בדרום קוריאה) ביצור מסכי LCD משנת 2004, שיתוף פעולה שסייע לסוני להתעדכן בטכנולוגיה ולהרוויח.

 

מצד שני, מהלך כזה מצביע על הפיגור הטכנולוגי של סוני, שנזקקה לשם כך לעזרתה של סמסונג.

 

ראש מחלקת אלקטרוניקה בסוני, ריוג'י צ'ובצ'י, מאמין כי נגני מוזיקה ניידים וטלוויזיות הם שני התחומים בהם סוני חייבת להוביל. 

 

הוא הודה כי בעבר סוני פיתחה תלות רבה מדי בטכנולוגיית ה-CRT שלה, ולא צפתה כראוי את המעבר למסכים דקים.

 

צ'ובצ'י מודה כי סוני תכננה מוצרים שצפתה שהלקוחות שלה ירצו, במקום לבדוק מהם הרצונות והצרכים של הלקוחות. בהתאם לתרבות הארגונית בחברה, היו כאלה שלא רוו נחת מניסיונו של צ'ובצ'י לקדם את נושא שביעות רצון הלקוחות בסוני.

 

הייתה מובילה

 

בעבר הכוחות היצירתיים בחברה גברו על הקבעון המחשבתי וחוסר התעוזה. כאשר סוני החלה לשווק את ה-Walkman המקורי, בשנת 1979, היו רבים – גם בתוך סוני – שחשבו כי המכשיר לא יימכר ושהלקוחות לא ירצו להיראות ברחוב עם אוזניות על ראשיהם. כמובן שהם טעו. ה-Walkman זכתה להצלחה אדירה. האם סוני תצליח לשנס מותניים ולחזור ולהוביל את השוק? רק הזמן יגיד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים