שתף קטע נבחר

 

הגולשים הנכונים: כל מה שבוער ברשת

עכברי הרשת מעלים תמונות לפליקר, צופים בווידאו ב-YouTube, מאזינים לשירים בפנדורה, קוראים חדשות ב-Digg ומשוחחים עם העולם ב-JAJAH. הצטרפו לגיקים והכירו טרנדים נוספים ברשת

הטרנדים ברשת מתחלפים מהר מאוד. עכברי הרשת "המיושנים" קוראים חדשות ב-Digg, חולקים תמונות ב-Flickr וצופים בווידאו ב-YouTube. הגיקים הכבדים יותר כבר מזהים פרצופים בתמונות ב-Riya, מחכים לצ'קים של eefoof, והתוכנות שלהם מבוססות רשת בלבד. כך תהיו מעודכנים ותרשימו חברים.

 

חדשות מעניינות

 

בגלל המקום הבלתי מוגבל, לא יהיה אירוע בעולם שלא יתועד ברשת, בין אם מדובר בנפילה של 150 קטיושות בצפון, ובין אם ידיעה על (אמיתית או בדיונית) חתול עם שני ראשים שאבד.

 

אתרים המרכזים כותרות חדשות, כמו Google News מסתמכים על אלגוריתם סודי ולא כל כך יעיל שהנסה להביא לנו את הדברים החשובים והחמים, ומציעים למשתמשים גמישות רק בסדר וכמות האייטמים.

 

Technorati, לעומת זאת, מביא את "קול העם", ומראה מה הדברים החשובים שהבלוגרים בעולם מדברים עליהם.

 

כל אתרי החדשות יספרו לכם מה חם, אבל לא בהכרח מה שמעניין. דרך אחת לגלות את הדברים המעניינים, היא להשתמש ב-Digg, Shoutwire, או שווה קריאה הישראלי, אתרים בהם הכותרות מתפרסמות ומדורגות על ידי גולשים.

 

אתר Spotback משלב רכיבים קהילתיים והתאמה אישית בצריכת החדשות. הסיפורים מחולקים בעמוד לפי קטגוריות מותאמות אישית וניתנים לסידור מחדש - בכל קטגוריה ניתן להוסיף ולהוריד כותרות, לדרגן (דירוג גבוה לכתבה מסוימת יציג באופן דינמי כותרות נוספות בנושאים דומים), להגיב, לשמור לקריאה מאוחרת יותר ולשלוח לחברים. ניתן גם לעיין בחדשות בנושאים ספציפיים על ידי שימוש בתגיות (tags).

 

האתר מאפשר לקבל ב-RSS את הסיפורים שדירגתם, אלה שהגבתם עליהם, ואלה ששמרתם. אפשר לשתף את עדכוני ה-RSS האלה עם חברים. ניתן להירשם לאתר כדי שתוכלו לגשת להגדרות האישיות שלכם מכל מחשב.

 

מקור חדשות משעשע וידוע בקרב גיקים הוא Fark

 

. אתר זה מפנה לאייטמים מעט ביזאריים באתרי החדשות הרגילים. למשל, "מכירה פומבית של מזכרות מסטאר טרק. עדיין לא נמסרה הערכה על הפיאה של וויליאם שטנר".

 

בלוגים 

 

לשמחתנו, גולשים כבר מפסיקים לשאול בתגובות לכתבות ובדואר אלקטרוני "מה זה בלוג?". כדי לפתוח יומן רשת, אפשר כמובן להשתמש במערכות בלוגים קיימות בעברית ובאנגלית, אבל מי אתם רוצים גמישות גבוהה יותר, ודומיין משלכם, עדיף להתקין מערכת בלוגים עצמאית.

 

אחת מהמערכות הפופולריות לבלוגים היא Wordpress, הזמינה בעברית ובאנגלית. למרות שהיא די מפחידה, נדרשים מספר צעדים בלבד בשביל להתקין אותה, ללא צורך ברקע בתכנות. אם לא תסתדרו עם ההוראות המדויקות, אנשי תמיכה אדיבים בספק האחסון שלכם ודאי ישמחו לעזור לכם, לפחות בצעדים הראשונים. בעזרת ערכות עיצוב מתאימות, Wordpress לא יהיה רק תשתית לבלוג, אלא אתר תוכן לכל דבר.

 

מערכת Wordpress כתובה בקוד פתוח וניתנת חינם לגמרי, אך דומיין ושטח אחסון יעלו לכם מספר דולרים בכל חודש. אם פעם יזמי אינטרנט חשבו שנשלם על צריכת תוכן ברשת, האתרים האישיים והבלוגים הוכיחו שאנחנו משלמים דווקא בשביל ליצור תוכן ברשת.

 

תמונות ברשת

 

בעלי מצלמות דיגיטליות מעלים את התמונות שצילמו לבלוג, או לאלבומי רשת כמו Flickr או Yahoo Photos (רחמנא לצלן). אין לנו, ולו מילה רעה אחת, על Flickr, רשת חברתית מצויינת לצלמים. 

 

עם זאת, מי שזקוק ליכולות החורגות מתמונות, גלריות ותגובות עשוי להתעניין ב-Zooomr, אתר שיסייע לצלמים למצוא חברים באזור מגוריהם, או לצפות בתמונות דומות שצולמו במקומות דומים. אתר Riya, המאיים הרבה זמן להפוך לדבר החם הבא, וכנראה בסוף יקיים (אחרי שיעבור את כל שלבי הבטא) יזהה פרצופים ויגיד לכם מי מצולם, מיד כשתעלו את התמונה. על שניהם תוכלו לקרוא בהרחבה כאן.

 

סרטונים ברשת 

 

כולנו מכירים את YouTube, MetaCafe, וגוגל וידאו. האתרים האלה פטרו אותנו מהצורך לשלוח ולקבל קובצי וידאו גדולים בתיבות הדוא"ל, ושלחו אותנו לרשת לצפות בפרסומות מצחיקות ומטופשות, קטעים שלא התקבלו לפספוסים, ואנשים מניעים את שפתותיהם ורוקדים לצלילי להיט זה או אחר (ליפ סינק). סרטונים מצליחים במיוחד זוכים למיליוני חשיפות תוך שבועות בודדים בלבד.

 

כל האתרים האלה מכניסים כסף מפרסומות. אתר eefoof, שהושק לאחרונה מתחרה בכל האתרים הגדולים, ומציע לגולשים המצלמים להשתתף איתו באחוז קטן מהרווחים. מי שבטוח שיש לו את להיט הרשת הבא, יוכל לא רק להביך את עצמו בפני צופים בכל העולם, ולזכות לחקיינים, אלא גם לעשות כמה גרושים בדרך.

 

המשרד הביתי

 

משתמשי המשרד הביתי שלא רוצים להוציא הרבה כסף על Office של מיקרוסופט, באמת ובתמים לא מבינים למה לשלם כל כך הרבה ומטיפים לנו לעבור לחלופיות חינמיות כמו OpenOffice ובתחליפי קוד פתוח שונים. הדור החדש של המשרד הביתי, שעדיין מתפתח וסובל מבעיות עובר לרשת. תכננו אירועים ופגישות בעזרת גוגלוח שנה, או ILCU, כתבו מסמכים ב-Zoho, וערכו גיליונות אלקטרוניים בעזרת Spreadsheets של גוגל, או iRows הישראלית. 

 

תקשורת VoIP

 

מדי כמה חודשים, פורצת לשוק תוכנה חדשה שמאפשרת לנו לדבר עם קרובי משפחתנו בארץ וחו"ל בעלות מצחיקה עד חינמית. טכנולוגית ה-VoIP לא חדשה, אבל כל תוכנה חדשה מבטיחה לנו שהיא באמת עובדת, בלי השהיות, ניתוקים, ובעיות להתחבר לרשת, פשוט חברו אוזניות, מיקרופון, ודברו. סקייפ הביאה את הבשורה עם הסיסמה המבטיחה: Internet Telephony that Just Works.

 

סקייפ באמת עובדת, חוץ מהפעמים בהם יש השהיות, ניתוקים, ובעיות להתחבר לרשת. JAJAH Web, שהוצג לראשונה בבטא באפריל וכיום זמין בגירסה 1.0, הוא סיפור אחר לגמרי.

 

יש לו שני יתרונות שהופכים אותו ליישום מחץ: ראשית, השיחות נעשות באמצעות טלפון רגיל, בלי מתאמים או חומרה מיוחדת - או אפילו מיקרופון ורמקולים; שנית, איכות הצליל לא נופלת במאום משיחת טלפון רגילה - אדרבא, היא אפילו עולה עליה. למרות שהוא שירות יקר יותר, שוקי גלילי בדק ויצא מרוצה.

 

מוזיקה ברשת

 

חנויות מוזיקה מקוונות כמו iTunes ו-Napster עדיין לא פתוחות בפני ישראלים מטעמים שיווקיים שונים. מכיוון שלהוריד מוזיקה בשיתוף קבצים זה לא חוקי ודי לא מנומס, אפשר לצרוך את המוזיקה הלועזית שלנו דרך תחנות רדיו לגיטימיות. פנדורה, שמתהדרת בפרוייקט הגנום המוזיקלי ובכל פעם שבוחרים שיר או להקה, פנדורה מנסה למצוא שירים בעלי אלמנטים מוזיקליים דומים. פנדורה כבר מספיקה לאכזב גולשים רבים, ולמחזר את המוזיקה.

 

הרדיו האינטרנטי Last.fm יומרני לא פחות ומנסה גם לקלוע לטעם המוזיקלי של גולשיו. בניגוד לפנדורה המבוססת על הדפדפן, את Last.fm צריך להוריד למחשב, שם בונים פרופיל מוזיקלי לפי שמות אומנים, ולפי תוויות שגולשים אחרים נתנו לשירים (לפי ז'אנר המוזיקה, מצב הרוח, או כל מילה אחרת המתאימה לתיאור השיר).

 

תוכלו לסמן את השירים שאתם אוהבים, ו-Last.fm ינסה לנתח את הטעם המוזיקלי המשותף של כל המאזינים ולהמליץ לכם על שירים נוספים. עוד על Last.fm.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מה חם ברשת?
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים