ארה"ב: נאסר על יצרני הסיגריות השימוש במלה "לייט"
שופטת פדרלית הרשיעה את יצרני הסיגריות בארה"ב בהונאת הציבור אך נמנעה מלהטיל עליהם קנסות כספיים. השופטת הסתפקה בהחמרת הפיקוח על החברות, באילוצן לפרסם את האמת על הסכנות שבעישון ובהסרת השמות המטעים של סיגריות כמו "לייט" ו"אולטרה לייט"
בית המשפט הפדרלי בוושינגטון פסק בסוף השבוע שעבר כי על יצרני הסיגריות לחדול מן השימוש במלים "לייט", "אולטרה לייט", "טבעי", "mild" ו"low tar".
למרות ששהשופטת, גלדיס קסלר, הרשיעה את יצרני הסיגריות האמריקניים בהונאת הציבור, היא נמנעה מלהטיל עליהם קנסות כספיים. התביעה דרשה להטיל על יצרני הסיגריות קנס כספי של 10 מיליארד דולר כדי לממן באמצעותו תוכניות להפסקת עישון בקרב הציבור האמריקני. השופטת הסבירה כי אין לה סמכות להטיל קנסות כספיים על חברות הסיגריות, בגלל פסיקה מוקדמת של בית הדין הגבוה לערעורים.
השופטת פסקה עם זאת כי יצרני הסיגריות פעלו במכוון כדי להמעיט מחשיבות המימצאים על סכנות העישון. "במשך יותר מ-50 שנה חברות הסיגריות רימו והונו את הציבור האמריקני, בכל הנוגע להשפעות ההרסניות שיש לסיגריות על הבריאות". הונאת הציבור, קבעה השופטת, לא חלה רק על המעשנים, והיא כללה גם את בני הנוער בהם ראו יצרני הסיגריות את המעשנים העתידיים.
השופטת לא פסקה עונש כספי על יצרני הסיגריות, אך הטילה עליהם הגבלות קשות בכל הנוגע לשיווק הסיגריות. כך, אסרה על היצרנים לתת לסיגריות שמות מטעים כמו "לייט" או אולטרה לייט", כדי לתת למעשן את התחושה, הלא נכונה, כי יש סיגריות שהן בריאות יותר מאחרות.
על החברות לפרסם הודעות מתוקנות ומדוייקות על השפעת העישון על הבריאות, על סכנת ההתמכרות לעישון, ועל הסכנה שבעישון פאסיבי. כל חברה צריכה להגיש את ההצהרות החדשות לאישור בית המשפט, ולפרסם אותן באתריה אינטרנט שלהן כול על מודעות עמוד בעיתונים הגדולים, בשלוש רשתות טלוויחזיה ועל קופסאות הסיגריות עצמן.
עוד נאסר על חברות הסיגריות למכור מותג שלהן לגורם מסחרי חדש שאינו אחד היצרנים שנכלל בפסיקה. ולבסוף - על כל החברות להגיש לממשלה את כל המידע והפעולות השיווקיות שהן מבצעות. מידע זה יישמר בסודיות ע"י הממשלה, למשך 10 שנים.