שתף קטע נבחר
 

ישראליות 2.0: הנציגות שלנו בדור הבא של הרשת

בדור הבא של האינטרנט, ה-Web 2.0, הגולשים תורמים את התוכן, והתרומה המשותפת יוצרת אינטרנט עשיר בידע, אבל האם ניתן גם לעשות מזה כסף? מבט על חברות סטארט-אפ ישראליות שמנסות את מזלן בתחום. חלק ראשון

Web 2.0 הוא ללא ספק אחד המושגים החמים היום ברשת - כולם מדברים על זה, אך לא מצליחים להסכים על הגדרה אחידה.

 

למען האמת, Web 2.0 זו הגדרה מאוד רחבה המתייחסת לשורה של טכנולוגיות ועקרונות עיצוב. בעבר גולשים הקדישו את זמנם ברשת לצורך קריאה, חיפוש מידע או קבלה ומשלוח של דואר אלקטרוני. רוב הזמן הם היו פאסיביים. 

 

כך תזהו אתרי Web 2.0

כיום, יותר מתמיד, האינטרנט מאפשר לכם לא רק לצרוך מידע אלא גם לספק אותו. אתרי Web 2.0 הם לרוב אתרים חברתיים המספקים לכם כלים לצורך שיתוף מידע בדרכים שונות.

 

רוב האתרים האלה מאפשרים לכם להירשם, לעדכן את הפרופיל שלכם, לספק לאחרים מידע חינמי ברמת היכולת שלכם ולקבל מידע בחזרה, לתייג, לשתף דרך המייל, לכתוב בלוג, להיחשף וכו'.

 

הרבה אתרי Web 2.0 טובים לא יכולים להתקיים בלי פעילות אינטנסיבית של המשתמשים בהם. התוצאה: הרגשה שבעצם אנחנו, הגולשים, לוקחים חלק פעיל בהנעת האינטרנט. תרומה זו מניבה סיפוק מסוים, ותוצאות מדויקות יותר בחיפוש מידע, כפועל יוצא מהמעורבות האנושית בקטלוג המידע.

 

החברות הישראליות המבטיחות

לא פשוט להשתלב בתעשיית האינטרנט בעידן ה-Web 2.0, אך מספר חברות ישראליות הצליחו לתקוע יתד בהייפ, ולהציע שירותים מקוונים מעוררי עניין. בכתבות הבאות נסקור 10 חברות סטארט-אפ ישראליות מבטיחות כאלה. בכתבה זו נסקור שלוש חברות שראוי לשים לב אליהן.

 

SpotBack - חדשות מותאמות אישית

נוסדה: 2005

 

תחום עיסוק: אתר חדשות אוטומטי בהתאמה אישית

 

הרעיון המקורי של Spotback נולד לאחר שהיזמים זיהו מצוקה של גולשים המבקשים להתעדכן במידע חדש בתחומי העניין  שלהם.

 

כמות המידע החדש ברשת כל כך גדולה וקצב העדכונים כה רב, עד כי גולשים - גם מתוחכמים ומנוסים - מתקשים לאתר את מקורות המידע האיכותיים ביותר, לעבור על כמויות מידע עצומות ולסנן מידע בלתי רלוונטי ממידע רלוונטי. כך נכנסת לתמונה Spotback ואתר החדשות הקהילתי שלה.

 

אתרי חדשות אוטומטיים נחלקים בדרך לרוב לשני סוגים: אגרוגטורים של חדשות כמו Google News, האוספים עבורכם כותרות חדשות מהמון מקורות תוכן ברשת. הסוג השני הוא קורא RSS כמו Google Reader שבו המשתמש הוא זה שמזין את מקורות התוכן שמהם הוא מעוניין לקבל כותרות חדשות. 

 

יתרון בולט באתרים מהסוג הראשון הוא שהמידע תמיד זמין והמשתמש לא צריך להוסיף מקורות בעצמו אך מצד שני החיסרון הוא בכך שהגולש עלול לקבל הרבה כותרות שלא מעניינות אותו. חלק מהאתרים אף משלבים בין היכולת האלה - הם מספקים עדכונים ממספר מקורות, והגולש יכול להוסיף ערוצי RSS משלו.

 

למה צריך את זה?

 

Spotback שואף לספק לגולש אתר חדשות המותאם בדיוק לצרכיו. החברה פיתחה טכנולוגיה שמאפשרת להציג לכל משתמש רק את המידע הרלוונטי ביותר לו.

 

עם הכניסה הראשונה לאתר, תדרשו להקליד טקסט חופשי או לבחור תגיות (מילות מפתח) מתוך רשימה המתארת את הנושאים שמעניינים אתכם לקריאה. המערכת תזהה ותשמור אותם במסד נתונים ובכניסה הבאה לאתר, דף הבית יהיה מותאם לפי הבחירות שלכם.

 

Spotback מספק למשתמשים כלי ליצירת דף חדשות העוסק רק בנושאים המעניינים אותם. כמובן שניתן לשנות, למחוק או להוסיף קטגוריות בכל זמן נתון. הערך המוסף של האתר הוא בכך שברגע שמשתמש מדרג כתבה מסוימת, מיד תצוץ בדף כתבה נוספת המותאמת לפי הדירוג שבחר. תכונה זו מאפשרת למערכת ללמוד את המשתמש בצורה טובה יותר ולבנות לו פרופיל נכון שיבטיח תוצאות מדויקות בכל פעם שייכנס לאתר.

 

נוסף על כך, ניתן לדרג, להגיב, לשתף אחרים ואף לקבל עדכונים במייל בכל נושא שתבחרו לקרוא עליו. את כל הסיפורים תוכלו לשמור בלחיצת כפתור אחת כך שהאתר משמש גם כמעיין מעודפים לכתבות שמצאו חן בעינכם ותמיד תוכלו לחזור ולקרוא אותן.

 

החברה התמקדה בפיתוח פיתרון טכנולוגי המתאים באופיו גם לתחומים אחרים מלבד חדשות, לרבות בתחום המסחר האלקטרוני. עוד על Spotback, בבלוג של החברה.  

 

לאחרונה שודרג האתר ונוספו לו כמה מאפיינים מעניינים כגון דף פתיחה חדש וייחודי, אפשרות לקבל התראות למייל ממש באותו הרגע שמופיע סיפור בנושא שמעניין אותך ועוד.

 

הישגים בולטים עד כה

 

Spotback היא חברה פרטית של האחים עמית ומיכה קאופמן, שמומנה עד כה באופן עצמאי. בימים אלה החברה מצויה בתהליך של גיוס הון ראשוני ממשקיעים אסטרטגיים. מייקל ארינגטון, הבעלים והעורך הראשי של TechCrunch הצטרף לאחרונה כיועץ לחברה.

 

עיצוב האתר

 

עיצוב האתר חדשני, צעיר וקל לשימוש וניתן לראות את הדגש ששמו בחברה על חווית הקריאה מהרגע הראשון שמגיעים לאתר. צבעים רכים, נוחות המשתמש ועוד, יוצרים אתר שנעים וכדאי לחזור אליו. האתר בנוי בטכנולוגיית Ajax המבטיח שימוש אינטראקטיבי ומהיר ומתן תחושת היענות טובה יותר בזמן הגלישה.

 

מתחרים בשוק

 

  • Netvibes. חברה שנוסדה ב-2005 ומקורה בפריז, לפני שבועיים קיבלה החברה מימון של 15 מיליון דולר להמשך הפיתוח. בשירות משתמשים היום כמעל לחמישה מיליון גולשים.

 

  • PageFlakes. חברה גרמנית שזכתה לפני שבוע כסטארטאפ הטוב ביותר שקיים. באתר שלהם תוכלו למצוא כ-100 ווידג'טים (עזרים לשולחן העבודה) איתם תוכלו לבנות דף בית המותאם לכם אישית.

esnips – שיתוף תכנים ו-eBay לכל גולש

נוסדה: 2005

 

תחום עיסוק: קהילה חברתית שנבנתה על מנת לספק למשתמשים במה לשתף אחרים בכל העולה על רוחם.

 

למה צריך את זה?

 

ב-esnips מקצים לכל משתמש שטח פרטי וחינמי בנפח של ג'יגה, בו הוא יכול להעלות קובצי תמונה, אודיו, וידאו וכדו'. העלאת הקבצים נעשית דרך האתר או דרך כלי מיוחד ומהיר יותר להעלאת קבצים. לאחר ההעלאה, ניתן לתייג, לשתף אחרים דרך המייל או אפילו לפרסם את אותם קבצים כווידג'טים מדליקים באתר/בלוג שלכם.

 

לאחרונה נוספה תכונה חדשה המאפשרת למשתמשים למכור דברי אמנות באיזור האישי באתר. אם אתם אמנים, זה המקום לקבל חשיפה, הכרה ופרגון בין משתמשי האתר ואולי אפילו תמורה כספית ליצירתכם.

 

לאחרונה אף התקיימה באתר תחרות קריוקי שלא הייתה מביישת את "American Idol". ניתן לקרוא על התחרות בבלוג של החברה ולהתרשם מהתוצאות.

 

הישגים בולטים עד כה

 

על פי נתוני אלקסה, ניתן לראות עליה חדה ביותר בכמות המשתמשים בשירות בחצי שנה האחרונה.

 

חיפוש מהיר בתגיות בטכנוראטי מגלה כי נרשמת התעניינות יציבה באתר ברחבי הרשת.

 

עיצוב האתר

 

ממשק נוח וניווט פשוט לתפעול, אפשרות לצפייה בקבצים המועלים בדיוק כפי שאתם צופים בהם בתיקיות על המחשב שלכם. (גם כשאתם גולשים לשטח של משתמש אחר). תוכלו לשתף כל קובץ שתעלו או פשוט להשאירם על צפייה פרטית בלבד.

 

מתחרים בשוק

 

לא איתרנו מתחרים המספקים נפח אחסון של ג'יגה להעלאת קבצים, וגם מאפשרים מכירה של יצירות אומנות מכל סוג דרך האתר, וכל זאת חינם.

 

יש אתרים כמו Amateurillustrator או Deviantart המאפשרים לכם למכור את היצירות שלכם ללא עמלה, אך אלה אינם מקצים לכם שטח אחסון פרטי. בספטמבר הקרוב עתידה לצאת לשוק גירסה חדשה ומשופרת של השירות. לעדכונים נוספים קראו בבלוג של החברה.

 

Zlango - שפת SMS חדשה

 

נוסדה: 2003

 

תחום עיסוק

 

אולי החברה המוכרת ביותר בסקירה זו. Zlango ממוקמת ברמת השרון וכוללת צוות של מעצבים, מהנדסים, אנשי שיווק וכותבים. החברה פיתחה פלטפורמה ייחודית ומעניינת לטלפונים ניידים. יותר מ-200 אייקונים יתרגמו כל מה שתרצו להגיד בהודעות טקסט ויוסיפו עניין וצבע לשימוש בטלפון הנייד.

 


 

למה צריך את זה?

 

שפת האייקונים של Zlango הופכת את שליחת הטקסטים בנייד (SMS) למעניינת, צבעונית ומסקרנת יותר. השימוש באייקונים לא זר לגולש הממוצע ועל אותו בסיס פועלת גם השפה של Zlango. אדם שאליו תישלח הודעה יוכל לנחש את הכתוב בה על ידי האייקונים ולרוב העניין יעורר סקרנות ויהפוך את שליחת הטקסטים לחוויה נעימה ומשעשעת.

 

למשל, ההודעה הבאה:

 


 

בחברה טוענים כי רוב האייקונים בשפת ה-Zlango קלים לזיהוי. במקרים בהם ההודעה בלתי ניתנת להבנה, מקבל ההודעה תמיד יכול ללחוץ על מקש ה-# ומתחת לכל אייקון תופיע המילה שמתרגמת אותו.

 

השימוש ב-Zlango חוסך זמן והמיוחד בו שההתקשרות שנעשית על ידי אייקונים בלבד יכולה להיעשות גם בין שני אנשים שלא דוברים אותה שפה. כך מתפקדת Zlango כמעין מילון אוניברסלי.

 

הישגים בולטים עד כה

 

אחד ההישגים הבולטים הוא שיתוף הפעולה עם פלאפון שיישמה את הטכנולוגיה ברשת ESC ואף יצאה בקמפיין לעידוד השימוש בשירות. בוועידת The Next Web שהתקיימה לפני כחודשיים באמסטרדם, דורגה זלאנגו בין עשרת החברות המבטיחות כיום בעולם יחדיו עם שמות כמו Digg ,YouTube ו- Netvibes

 

עיצוב

 

Zlango פועלת באמצעות יישום ג'אווה או Brew קטן, המותאם לרוב המכשירים הסלולריים הפועלים ברשתות GSM ו-CDMA.

 

הודעות ה-ZMS (הודעות Zlango) מועברות על גבי תשתית ה-SMS או האינטרנט הסלולרי, בעזרת שרת ייעודי. התוכנה ניתנת להורדה באתר החברה, לפי חברת הסלולר אליה אתם שייכים ולפי דרישות תאימות הנייד.

 

ניתן לשלוח הודעות לחברים גם דרך האתר ובתנאי שלצד השני יש את התוכנה מותקנת בנייד. (שליחת הודעה מהאתר תחויב בהתאם לתעריפי המפעיל הסלולרי שלך). אתר הבית מתורגם גם לאנגלית, הממשק יפהפה מבוסס פלאש ובנוי להפליא והניווט בו קליל וברור למשתמש.

 

מתחרים בשוק: אין

 

לבלוג החברה

 

אורלי יקואל היא כותבת הבלוג go2web2.net , העוסק בנושא Web 2.0

 

בכתבה הבאה: על העברת קבצים גדולים ב-Pando, שאלות ותשובות ב-Yedda ושיתוף וידאו ב-Metacafe

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים