מהפכה בתחום לימוד הנהיגה
תוכנית לימוד נהיגה חדשה תצא לדרך בקרוב ותכלול הכשרה גם למצבי קיצון ונהיגה בחושך, בעקבות הקמת מרכז למורי נהיגה ובוחני משרד התחבורה. האם הנהגים החדשים ינהגו טוב יותר?
בכירי משרד התחבורה אירחו בסוף השבוע עשרות מורי נהיגה, להצגת עקרי תכנית המל"ן - מרכז לימודי נהיגה. למל"ן חברו שתי זרועות אופרטיביות בתחום הרגולציה על התחבורה היבשתית - מינהל התנועה ואגף הרישוי.
בטקס רב משתתפים שנערך במיכללת בית ברל הוצגו עקרי התכנית, שמטרתה לתת מענה לנושאים שעד כה לא טופלו על ידי בוחני משרד התחבורה ("טסטרים") ומורי הנהיגה. בין היתר ייערכו שעורי נהיגה בשעות החשיכה, ויתורגלו מצבי קיצון.
מתכוננים ל"טסט" (צילום ארכיון: סבסטיאן שיינר)
מעורבות נהגים חדשים בתאונות גבוהה פי כמה משעורם באוכלוסיה, ונמצא כי האשמה נעוצה גם בהכשרה - ולא רק בפזיזות הנהגים ובלקויי התשתית. "לא האמנתי שאגיע לרגע זה של יציאת המל"ן לדרך", אמר ראש אגף הרישוי שוקי שדה. לדבריו החלו אנשיו לשכור משרדים שיאכלסו את מנהלות התפעול, עם סיום הפיילוט.
המצב היום | תוכנית חדשה |
לימוד תיאוריה עצמי (תוכן מיושן) | לימוד תיאוריה בכיתה משותפת, בשיטה משודרגת ותוך הנהגת "כרטיס תלמיד" מלווה |
בתי ספר לנהיגה - קטנים וחסרי אמצעים | התאגדות מורים לנהיגה עם מרכזי הדרכה גדולים ומודרניים |
אין מעקב אחר התלמידים | מעקב והצבת יעדים לשיפור |
אין פיקוח על ההוראה | פיקוח לפי תקן ISO, רשות הרישוי והמל"ן |
"בית ספר" הפועל 4 שעות | 12 שעות פתיחה - לפחות |
מיקומים בעייתיים | מיקום יקבע במכרז |
באפריל 2007 יגובשו הנתונים לכלל דבר חקיקה, ובינואר 2008 תעבור כל שיטת לימוד הנהיגה בישראל, לתכנית החדשה.
הרקע למל"ן מתחיל בסוף 2004, עת מנכ"ל משרד התחבורה דאז, בנציון סלמן, מינה ועדת היגוי שתפקידה לקדם וללוות את הקמת מרכזי הלימוד במתכונתם החדשה. הוועדה הצטוותה להתחיל בפיילוט ב-2006, ועתה הוא יוצא לדרך בתחום הרשויות המקומיות כפר סבא (עיר מגוריו של סלמן) ורעננה (אותה עזב זאב ביילסקי - אביר הבטיחות בדרכים).
כשהוא מתקשה להסתיר את התרגשותו, מסר מנהל הרשות הלאומית (הישנה) לבטיחות בדרכים, ולדימיר רובין, כי לתוכנית תהיה השפעה מיידית על 120,000 תלמידי נהיגה בישראל. בכל שנה מצטרפת שכבת הגיל של בני ה-17, אשר מספרם נע סביב 70,000 איש, ולהם מצטרפים עוד כ-50,000 מבקשי רשיון נהיגה מגילאים מבוגרים יותר.
יועץ שר התחבורה לבטיחות בדרכים, ליאור כרמל, אמר כי נוכח לדעת ששאול מופז רואה בחינוך לדרך ארץ, את מפתח הקסם שעשוי לשנות את פני תאונות דרכים במדינה. "שילוב של הדרכה מנטלית נכונה עם הקניית מיומנויות טכניות, ישנו מיד את התמונה, באם יתלווה לכך חינוך לדרך ארץ", אמר כרמל. זאת בדומה לססמה "לשינוי תרבות הנהיגה", שנכתבה על ניידות עמותת אור ירוק. ספק אם מטרה זו אכן מושגת באמצעות אותן ניידות.