שתף קטע נבחר

מתקשר עם הצרכנים

חברות התקשורת לא ציפו ששר התקשורת החדש וחסר הנסיון מש"ס יעשה להן שרירים. שורה של החלטות פרו-צרכניות שלו מאז נכנס לתפקיד, הפתיעו אותן. ועכשיו הוא גם מתכוון לפגוע להן בכיס אם הן ימשיכו לצפצף עליו

בתחילת החודש נכנסה לתוקף רפורמת ניידות המספרים. אם חברות הסלולר, בזק והוט היו לוקחות את משרד התקשורת ברצינות, היינו יכולים כבר שבועיים לעבור מחברה לחברה ולהישאר עם מספר הטלפון האישי שלנו. אבל מכיוון שהן לא לוקחות את המשרד ברצינות, הרפורמה היא לפרוטוקול בלבד - כי בפועל אין עדיין אפשרות טכנית לעבור מחברה לחברה ולהישאר עם אותו מספר. ובמלים אחרות: אי אפשר להיות לקוח פלאפון עם קידומת 052.

 

חברות התקשורת החזקות התרגלו למשרד שמבין אותן, ולשרים שלא ממש ששים להתכתש איתן ולחלק להן הוראות. אבל שר התקשורת החדש, אריאל אטיאס, לא אוהב שעושים ממנו צחוק. הוא אמנם רק ארבעה חודשים בתפקיד, אבל הוא כנראה תלמיד טוב והבין מהר מאוד למה חברות התקשורת לא ממש סופרות את המשרד שהוא עומד בראשו ואמור לפקח עליהן – הוא פשוט לא מרתיע אותן.

 

למה לא מרתיע? כי אם הן פועלות בניגוד להוראות שלו, והקנס המקסימלי שהוא יכול להטיל עליהן הוא כ-320 אלף שקל. מדובר בסכום שלא מדגדג (טוב, אולי קצת) חברות שמגלגלות מיליארדים כמו סלקום, פרטנר ובזק.

 

ומכיוון שאטיאס הבין איפה הבעיה, הוא קם ועשה מעשה, והגיש הצעת חוק לוועדת השרים לענייני חברה וכלכלה בה ביקש להגדיל משמעותית את הקנסות שיוכל להטיל משרד התקשורת על חברות שיפרו את הוראות המשרד. ההצעה התקבלה, וצפויה לקבל אישור גם בממשלה ובכנסת.

 

על פי ההצעה, הקנס שיוכל משרד התקשורת להטיל על חברה שמצפצפת על הוראה יכול להגיע ל-12.7 מיליון שקל, תלוי במחזור שהיא מגלגלת. מדובר בסכומים שיכאבו לכיסן של החברות האלו, והן מן הסתם יחשבו פעמיים ואולי אפילו שלוש  לפני שיחליטו אם לקיים או לא הוראה של משרד התקשורת. 

 

לכן, מדובר בצעד חשוב של הרגולטור למען צרכני התקשורת בישראל, שהם בעצם כל אחד ואחת מאיתנו. משרד התקשורת הוא זה שאמור להגן עלינו, וקנסות מרתיעים באמת כנגד חברות שמחליטות על דעת עצמן אם לקיים הוראה כזו או אחרת, הם התחלה טובה.

 

אז אטיאס צובר נקודות זכות בקרב הצרכנים: הוא מתכוון למנוע מחברות הסלולר לקשר בין התשלום על המכשיר לבין התשלום עבור זמן אוויר; הוא הורה לבזק לשנות את מתכונת משיכת ההודעות מהתא הקולי; הוא גיבש תקנות שיחייבו את ספקיות שירותי טלפון להציע ללקוחות לפחות דגם אחד של ציוד קצה שיהיה נגיש לאנשים עם מוגבלויות; והוא הורה לחברות הסלולר לפרסם את תעריפי שירותי הנדידה בשקלים, ולא במטבע זר.

 

בדירקטוריונים של חברות התקשורת לא מקבלים מן הסתם את כל ההנחתות האלו בברכה. ציפו שם לשר חסר ניסיון ולפודל שיכשכש בזנב בכל פעם שיצייצו, ובמקום זאת הם קיבלו דוברמן תוקפני שלא נבהל מאף אחד. צריך לקוות שאטיאס ימשיך לעשות למען הצרכנים, בלי להרפות, ובלי להיבהל מחשיפת השיניים של החברות כנגדו. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים