מגרש הדרכת הנהיגה הגדול בישראל נסגר
סכסוכים עסקיים בין המדינה לזכייני אתר הדרכת הנהיגה באשדוד, הביאו לסגירתו של המרכז החשוב והגדול ביותר בארץ לשיפור מיומנות ובטיחות בנהיגה
כך נלחמת ישראל בתאונות הדרכים. מרכז הדרכת הנהיגה המתקדמת והבטיחותית באשדוד, נסגר עקב הצטברות חובות כספיים. סכסוך עסקי מתמשך בין זכייני האתר למוסדות המדינה, וקשיים כלכליים אליהם נקלעה מכללת תל אביב, שהתמחתה בהדרכת מקצועות תעבורה, הביאו לשיתוק מוחלט של מרכז ההדרכה הגדול, החשוב והמוכר בארץ. המשמעות הישירה היא כי במדינת ישראל נותרו עתה רק מגרשי אימונים קטנים יחסית הפועלים במידה מצומצמת.
המדינה החליטה, אך לא יישמה
האתר, המוכר גם כ"מגרש ההחלקה באשדוד", ימשיך בשלב זה לאמן רק את המחויבים להתגייס לשרותי מל"ח (משק לשעת חרום). זה המקום להזכיר כי תקנות תעבורה קובעות כי בארץ יוקמו לפחות ששה מגרשי הדרכה בפריסה ארצית, בהם יחויבו נהגים מקצועיים ונהגים חדשים להשתלם. תקנות אלה - שנתמכו על-ידי מומחי תעבורה הטובים בארץ - נכנסו לתוקף לפני שנים, וקבעו כבר אז כי עד אשר תסתיים פריסה ארצית זו, "תדחה אכיפת החוק בחודשיים". מכאן והלאה נדחה רעיון ההדרכה התעבורתית שוב ושוב, וכעת הוא סופג כאמור מכה אנושה.
אותן תקנות תעבורה תיאורטיות, קבעו למשל כי כל נהג מקצועי יחויב - מטעמי בטיחות ושמירה על שלום הציבור - בהשתלמות נהיגה אחת לחמש שנים, לקראת מועד חידוש רישיון הנהיגה. מדובר בהשתלמות והדרכת נהגים מקצועיים, כולל נהגי אוטובוסים, נהגי משאיות כבדות, נהגי רכב חרום וכמובן נהגים חדשים. זה לא קרה, ולא ברור מתי זה יקרה. בינתיים, כזכור, נקבע גם כי חידוש רישיון יבוצע כל 10 שנים. למותר לציין כי לא מוכר לנו אפילו מקרה אחד של אי חידוש רישיון נהיגה בארץ, עקב אי השתלמות מעשית...
וגם אין מסלולים
לפני כתריסר שנים הפריט משרד העבודה את הפעלת מגרש ההחלקה באשדוד, וקריסת הזכיין הנוכחי סגרה עתה את כל האפשרויות הניצבות (כאמצעי מושכר) בפני חברות וגופים שונים, המבקשים לתרגל את עובדיהם באימוני נהיגה מכל סוג, או כאלה המעוניינים להציג יכולת ומיומנות מיוחדים. זאת מכיוון שאי התשלום מצדו של הזכיין במקום, אילץ גם את "דייר המשנה", בית הספר להדרכת נהיגה "מסלולים", להפסיק לאלתר את פעילותו במקום.
- מרצדס מלמדת לנהוג באשדוד
מסלול ההדרכה הייעודי שבנה בית הספר, הפך לאחד הבולטים בארץ, ואפשר בין היתר לארח אירועי תמיכה בספורט המוטורי, הדגמות נהיגה, ותחרויות שונות באישור המשטרה ובנוכחותה - לראשונה בישראל. המסלול הזה הפסיק לאחרונה את פעילותו לחלוטין, ומסלולים נאלצה למצוא לעצמה מגרש הדרכה חליפי. ראם סמואל, בעלי מסלולים, אמר ל-ynet כי המעבר הוא זמני, עד הקמתו של מרכז מוטורי אחר, שבינתיים נמצא בשלבי תכנון בלבד.
און יעקבסון, מבעלי בית הספר להדרכת נהיגה דרייב-ארט, אומר כי סגירת המגרש באשדוד מצערת מאד. "אין בארץ משטחי אימון גדולים שכאלה, והאלטרנטיבות הקיימות בארץ להדרכת נהיגה באתר סגור - בעיקר מגרשי חנייה גדולים - בפירוש פחות טובות. עקב גודלם הפיזי הקטן של המגרשים, אין אפשרות אמיתית לדמות מצבי נהיגה אמיתיים באופן בטוח ונוח. העובדה כי אין כיום במדינת ישראל אפילו מגרש החלקה פעיל אחד, בו מחויבים נהגי רכב כבד להתנסות, היא לא פחות משערורייה".
גילוי נאות: און יעקבסון כותב עבור ynet בנושא הדרכת נהיגה