בעד ונגד: שירותי אינטרנט ביום כיפור
אהוד קינן בעד זכות הציבור לגלוש דווקא ביום כיפור וחושב שלשם כך דרוש להפעיל את מערך התמיכה כרגיל. שוקי גלילי לא מתנגד לגלישה ביום זה, אך חושב שלא צריך לספק לגולשים שירותי תמיכה. במקרה של תקלה, אז לא תגלשו יום אחד. מה קרה?
בעד חופש הבחירה / אהוד קינן | אפשר לוותר יום אחד בשנה / שוקי גלילי |
בעד חופש הבחירה / אהוד קינן חזור למעלה
אני אדם חילוני. אתאיסט, אם תרצו. אני לא שומר שבת, לא מקפיד על כשרות, ולא צם בחמשת הצומות, כולל יום כיפור.
ישנו סטטוס קוו, לפיו יום כיפור חמור משבתות, ונעשית הקפדה יתרה על שמירת קדושתו. כמעט ואין מכוניות על הכבישים, כל מקומות הבילוי והעסקים סגורים, ומלבד כמה ערוצים זרים, רוב אמצעי השידור בארץ מושבתים, כולל ערוצי הווידאו בתשלום (דווקא ביום בו אנשים רבים פונים לספריות הוידאו). האינטרנט, לשמחתי, עדיין פתוח ומתפקד.
האינטרנט הוא לא מקום בילוי בלבד. ביום כיפור, כמו כל יום בשנה, משמשת אותי הרשת ככלי לצריכת חדשות ומידע, כלי תקשורת זול עד חינמי וחלופי לסלולר ולטלפון קווי כדי לשמור על קשר עם חברים ומשפחה ובחמש השנים האחרונות, האינטרנט משמשת אותי ככלי עבודה ומקור פרנסה.
נוסף על כל אלה, האינטרנט היא גם כלי בידורי, שסתם שורף לי את הזמן. כל זאת, כמובן בדל"ת אמותי בלי שאעשה זאת בנוכחות מי שנפגע מכך.
שירות חיוני למדי
נכון שהאינטרנט הוא עדיין לא שירות חיוני כמו מים, חשמל, או טלפון שהשבתה של אחד מהם, אפילו למספר שעות, לא מתקבלת על הדעת, אבל עבור רבים המתפרנסים ממנו, או שמשתמשים בו ככלי תקשורת מרכזי, הוא לא רחוק מחיוני.ובשביל ששירות ימשיך לעבוד, יש צורך להחזיק את המערך הטכני, שיוכל להתמודד עם תקלות. כאשר מתרחשות תקלות שגרתיות שמאטות או גורמות לניתוקים באינטרנט אפילו לחצי שעה (מה שאנו מכנים "דיווחי תנועה"), המערכת מוצפת בתלונות של צרכנים זועמים.
תקלות כאלה חולפות בסופו של דבר, אבל אני יכול להבין בקלות לקוחות שבחרו לגלוש ביום כיפור, אם יכעסו בגלל תקלה פשוטה, ומסחור בכוח אדם שיטפל בה, שישביתו את שירות האינטרנט שלהם לשעות ארוכות.
כמובן שיש שיאמרו שלא נורא אם אתנתק יום אחד בשנה, ושאפשר להסתדר בלי. וזה נכון לחלוטין, אפשר להסתדר בלי, וישנם מקרים בהם אני מתנתק מהרשת אפילו ליותר מיום אחד, במחשבה של "כמה מיילים הולכים להיות לי כשאחזור".
אך אם נניח בצד את העובדה ש"זה רק יום אחד", הוא טיעון שנשמע על הרבה הגבלות בחיים שלנו שמצטברים בסופו של דבר להרבה ימים אחדים, ישנו הבדל בין יום אחד בו אני בוחר לא לגלוש, ובין יום בו לא אוכל לגלוש. ביום כיפור, אני בוחר לגלוש.
אפשר לוותר יום אחד בשנה / שוקי גלילי
חזור למעלה
לפני שאסביר מדוע אני "נגד", תחילה גילוי נאות: אני צם ביום-הכיפורים. צם, ואפילו הולך לבית-הכנסת, שני דברים שאני לא עושה הרבה בשאר ימות השנה.
בין האנשים הקרובים לי, ישנם כאלה שמבלים את החג כמוני, וישנם אחרים שמבלים אותו בבליסת שרצים, גמיעת יין נסך וצפייה בסרטים גרועים. אני אוהב גם את אלה וגם את אלה. מבחינתי, שינהג כל אדם על-פי אמונתו.
לכן, אם תשאלו אותי האם אני בעד או נגד שתגלשו - אענה לכם שזה עניינכם הפרטי. אבל אם תשאלו אותי, למשל, האם לדעתי על ספקי האינטרנט לספק שירותי תמיכה כרגיל ביום-הכיפורים, אז אני נגד.
אהוד קינן סבור כי שירותי האינטרנט הם "שירותים חיוניים" רמעט כמו שירותי הטלפון, הזמינים ונתמכים לגמרי ביום-הכיפורים. אבל הרי אם תרצו להתקשר למשטרה או למד"א ביום כיפור אתם תעשו את זה בטלפון ולא באימייל, נכון? זה קצת טיפשי לצפות שאנשים יעבדו בחג הזה כדי שאהוד יוכל להוריד סרטים (ראבק, תוריד לפני).
כבוד לחג
יום-הכיפורים הוא לא שבת, ולא חג ולא יום השואה. זהו היום היחיד בו "מדינת היהודים", מושבתת מתוך כבוד לחג הקדוש ביותר ליהודים. אני מכיר גם אנשים לא דתיים ולא מאמינים, שצמים ביום הזה "בשביל הדיאטה", "לזכר אבא", או מתוך שאיפה מודעת ומפורשת, להיות חלק מהקולקטיב היהודי, בעשיית מעשה שאבות אבותיהם ב-3500 השנים האחרונות נהגו לעשות. פעם בשנה.לא במקרה החוק במדינת ישראל מעניק ליום-הכיפורים מעמד מיוחד. החוק אמור לשקף את הערכים של ציבור אזרחי המדינה, ובמדינת ישראל יש רוב מוצק של אנשים שעבורם ליום הזה יש משמעות מיוחדת. הם לא כופים על אהוד לעטות רעלה במשך כל חייו. הם בסך-הכל מפריעים לו קצת לעבוד ולבלות במהלך יום אחד.
אז כן, קינן צודק בתפיסתו שיש כאן הגבלה של חופש הפרט. אבל זו הגבלה מידתית, שרוב תושבי המדינה מאמינים שהוא לתכלית ראויה. הרי בדמוקרטיה, הרוב לא תמיד צודק - אבל הרוב קובע. אז אהוד, תחזיק מעמד יום אחד, טוב?
מסכימים עם אהוד? הוסיפו את תגובתכם לטור "בעד". תומכים בדעתו של שוקי? הגיבו ולחצו "נגד" מתן שירותי תמיכה ביום כיפור
אפשר יום אחד לוותר?
צילום: סי די בנק
מומלצים