גוגל רכשה את YouTube עבור 1.65 מיליארד דולרים
ענקית החיפוש מכריזה הלילה על רכישת אתר הווידאו השיתופי המוביל, על מנת להפוך לגורם המשמעותי ביותר בתחום הווידאו המקוון
עכשיו זה רשמי: גוגל הכריזה על רכישת אתר הווידאו השיתופי YouTube עבור 1.65 מיליארד דולרים, במסגרת עסקה לחילופי מניות. העסקה, שעשויה להפוך את ענקית החיפוש למובילה בתחום הווידאו באינטרנט, הוכרזה עם סיום המסחר במניות הלילה (ב').
הדיווח הראשוני על העסקה פורסם בוול סטריט ג'ורנל. העיתון התבסס על מקור אנונימי המעורב במשא ומתן בין הצדדים בשבוע האחרון. ידיעה ראשונית על העסקה המתגבשת פורסמה כבר בשבוע שעבר.
זיווג משמעותי
מדובר בזיווג משמעותי בין אתר הווידאו השיתופי המוביל לבין אחת משלוש החברות המתמודדות על הובלה באינטרנט. מדובר גם בחיבור בין קהילת הגולשים של YouTube עם רשת הפרסום הגדולה של גוגל, Adsense.
גוגל מסרה כי היא מחויבת לספק למשתמשי האתר חוויית שימוש עשירה יותר לכל מי שמעוניין להעלות סרטים, לצפות בהם ולשתפם, ותפתח מודלים חדשים עבור בעלי תכנים המעוניינים להפיץ את היצירות שלהם באמצעות האתר ולהגיע לקהלים רחבים.
"אנשי YouTube פיתחו פלטפורמת מדיה עוצמתית, התואמת את המשימה של גוגל, לארגן את המידע בעולם ולהופכו לנגיש ויעיל", מסר אריק שמידט", מנכ"ל גוגל, "שתי החברות שותפות באותם ערכים. אנחנו מציבים את הגולשים שלנו במקום הראשון ומחויבים לחדשנות ולשיפור חוויית המשתמש. אנחנו שותפים טבעיים ליצירת שירות מדיה בידורי למשתמשים, לבעלי התכנים ולמפרסמים".
"הקהילה שלנו מילאה תפקיד מפתח בשינוי האופן בו אנשים צורכים מדיה, ויצרה תרבות חדשה של צפייה בקליפים באינטרנט", מסר צ'אד הארלי, אחד ממייסדי YouTube, "באמצעות החבירה עם גוגל, נוכל ליהנות מהמובילות הטכנולוגית שלה ולספק חוויה בידורית עשירה יותר עבור המשתמשים שלנו וליצור הזדמנויות חדשות עבור השותפים
שלנו. אני בטוח שכעת יהיו בידינו המשאבים הדרושים כדי לבנות את פלטפורמת הדור הבא של המדיה ברשת".
הרכישה היקרה ביותר
סביר להניח כי זו הרכישה היקרה ביותר של גוגל במהלך שמונה שנות פעילותה של החברה. הסכום הגבוה מדגיש את החשיבות הרבה שמייחסת גוגל לתחום הווידאו באינטרנט בעוד צופים ומפרסמים עוברים מהטלוויזיה לרשת.
בעוד מנוע החיפוש של גוגל מוביל בהפרש ניכר על פני מתחריו, החברה לא הצליחה להגיע לעליונות בכל תחום אחר ברשת, כולל וידאו.
לפי מדדי הרייטינג של נילסן, בחודש יולי ביקרו באתר YouTube כ-30.5 מיליון גולשים, לעומת 9.3 בגוגל וידאו ו-5.3 מיליון באתר הווידאו של Yahoo .על פי חברת המחקר Hitwise, נתח השוק של YouTube בתחום הווידאו המקוון עומד על כ-46 אחוזים.
"מדובר ברכישה התואמת את האסטרטגיה של גוגל", אמר רוג'ר אגווינלדו, יועץ השקעות, "הם לא יכולים לפתח אתר ווידאו מצליח תוך פרק זמן סביר". הרכישה תאפשר ל-YouTube ליהנות מתנופה טכנולוגית משמעותית יותר. 67 אנשים עובדים בחברה, שעד לפני 20 חודשים הייתה נתונה בחובות.
גוגל הצהירה כי גם לאחר השלמת הרכישה, YouTube תשמור על שם המותג הנפרד, ותחזק ותשלים
את אתר הווידאו של גוגל.
השוק הגיב היטב לידיעות על הרכישה. מניית גוגל טיפסה ב-2.3 אחוזים ל-430.27 דולרים במהלך יום המסחר היום.
גורמים נוספים, בהם מיקרוסופט, יאהו ו-News Corp של רופרט מרדוך, ניהלו מגעים לרכישת אתר הווידאו בשבועות האחרונים, על פי הדיווחים.
מה זה YouTube?
YouTube הוקם על ידי שני חברים, צ'אד הארלי וסטיב צ'ן, בפברואר, 2005, כפתרון לבעיה שהטרידה את שניהם – איך להעביר קטעי וידאו גדולים ברשת בקלות.
למי שלא מכיר, מדובר באתר המאפשר לגולשים להעלות סרטי וידאו ולהציגם בחינם לכל דורש. גולשים אחרים יכולים להגיב על הסרטונים, לדרג אותם ולתייג אותם על פי מילות נושא (תגיות). האתר צמח במהרה וכיום נרשמים בו יותר מ-100 מיליון צפיות של סרטונים מדי יום ובחודש אוגוסט ביקרו בו כ-40 מיליון גולשים. מאגר הווידאו באתר מגוון למדי, וכולל הרבה בני נוער משתטים, קטעים מתוכניות טלוויזיה ישנות.
כל הקטעים מועלים לאתר על ידי הגולשים, והצופים יכולים לדרג, להגיב. רוב הסרטים באתר הופקו על ידי הגולשים, אם כי יש בו גם תכנים המוגנים בזכויות יוצרים – בעיה בעטיה חלק מהמבקרים צפו כי החברה תפשוט את הרגל.