הסרט של כל הזמנים: הסנדק
סרטו של קופולה הוא הסרט שגולשי ynet הכי אוהבים מתוך הרשימה של גורו התסריטאות רוברט מקי. אחריו: "שתיקת הכבשים" ו"שבעה חטאים". קבלו את הדירוג המלא, פלוס ניתוח מלומד של שמוליק דובדבני
"הסנדק" (1 ו-2), סרטו של פרנסיס פורד קופולה, הוא הסרט של כל הזמנים - כך קבעו יותר מ-15 אלף גולשי ynet שבחרו את הסרטים האהובים עליהם ביותר מתוך הרשימה שהכין במיוחד ל-ynet רוברט מקי, שנחשב לגורו של תסריטאי הקולנוע ויגיע לארץ בחודש הבא. ההישג של "הסנדק" בולט במיוחד על רקע העובדה שהעשור השולט בצמרת הטבלה הוא של שנות התשעים. בהפרש לא גדול ממנו מדורג במקום השני "שתיקת הכבשים" של ג'ונתן דמי מ-1991 ואחריו - הפעם בהפרש ניכר - עוד נציג של הניינטיז, "שבעה חטאים" של דיוויד פינצ'ר מ-1995. בין הוותיקים "קזבלנקה" (1942) הוא המוביל. גולשי ynet דרגו אותו במקום השמיני. לפניו אגב נמצא "שודדי התיבה האבודה" של סטיבן שפילברג.
במהלך השבוע הגיעו אלינו פניות רבות של גולשים שהביעו תרעומת על העדרותם של סרטים שונים מהרשימה המוצעת, "חלף עם הרוח" למשל. חשוב להבהיר: את 50 הסרטים ברשימה בחר רוברט מקי והיא משקפת את טעמו האישי בלבד.
כך או כך, היה נעים לגלות שעולם הקולנוע עדיין מצליח להסעיר.
"הסנדק". מקום ראשון
ועכשיו, מבקר הקולנוע שלנו, שמוליק דובדבני, מנתח את התוצאות, מביע תמיהות וגם נוזף:
אם לשפוט על פי הרשימה שדרגו גולשי ynet, בהסתמך על זו שהתקין רוברט מקי – רגעיו היפים ביותר של הקולנוע האמריקאי היו בעשור הקודם. לא פחות משישה סרטים שהופקו במהלך שנות התשעים מאכלסים את עשרים המקומות הראשונים, יותר מנציגי הסבנטיז (חמישה סרטים), או העשורים שנודעו בכינוי "תור הזהב" של הוליווד (שלושה סרטים בלבד). ממצא בולט נוסף – אף לא סרט זר אחד ממוקם בעשירייה הפותחת. כמו לא ראויים יצירות פליני, טריפו, בונואל וברגמן לכבוד בו עוטרו סם מנדס או דיוויד פינצ'ר. רק "גונבי האופניים" במקום ה-13 מציל במשהו את עלבונו החריף של הקולנוע האירופאי.
קשה להתווכח עם טעם אישי – מדוע, למשל, מעדיף מקי את "שיין" על "המחפשים" של ג'ון פורד, או את "הקוסם מארץ עוץ" על פני "חלף עם הרוח", שניהם מאותה שנה וחתומים בידי אותו במאי (אף שביצירתם היו שותפים, כידוע, במאים נוספים) – אבל אפשר לנתח אותו. אף לא סרט אחד מאת אורסון וולס או צ'פלין – הנחשבים בעיני רבים כשני במאי הקולנוע הגדולים ביותר – מופיע ברשימה שלו, ומאידך היא כוללת את "שייקספיר מאוהב", שהצבתו בה היא בגדר מעשה מפוקפק לכל הדעות. לעומת זאת, רבים מהסרטים שכן מופיעים בה – בעיקר אלה האמריקאים – מתבססים, בראש ובראשונה, על תסריטים רהוטים ומדויקים, חלקם מופתיים ממש, ובכך כמו מצביע מקי על הגורם היצירתי הדומיננטי, לתפיסתו, בהפיכתו של סרט למה שניתן לכנות אותו "מושלם”.
כאלה הם, למשל, “אמריקן ביוטי" עם התסריט זוכה האוסקר של אלן בול, או "פארגו", שגם הוא זיכה את יוצריו, האחים ג'ואל ואיתן כהן, בפסלון המוזהב. כזו היא גם דרמת בית המשפט "פסק דין" – עם פול ניומן כעורך דין הנאבק במקרה של רשלנות רפואית – שאת התסריט שלה רקח דיוויד מאמט, ואפילו "דג ושמו וונדה", “רגעים קטנים של חסד" ו"נשיקת אשת העכביש", סרטים ראויים, יש להודות, אך כאלה שקשה לומר כי הם מופיעים פה בשל הישגי מצוינות בכל תחום אחר, למעט הכתיבה.
שמרנות מבורכת
ככלל, זוהי רשימה המשלבת שמרנות מבורכת – “הסנדק" על שני חלקיו הראשונים, או "שמונה וחצי" ו"האשליה הגדולה" – עם הפתעות שהן מביכות בעיקר (ע"ע הפסקה הקודמת). קצת מוזר, למשל, שאת הקולנוע היפני במיטבו מייצג כאן דווקא סרטו הנכון-לזמנו של הירושי טשיגהארה, ולא אחת מיצירות המופת של קוראסווה, אוזו או מיזוגושי.
עיון ברשימה הזו אינו מלווה בתחושה אמיתית של גילוי. אין בה יוצרי קולנוע או סרטים שלא היכרנו או ציפינו למצוא בה. כאן, אגב, ראוי לסייג – יש סרט מפתיע אחד ברשימה, מן "אאוט אוף דה בלו" שכזה, וזהו "חדר המוזיקה" של בכיר במאי הודו, סטיאז'יט ריי. דווקא "חדר המוזיקה" מ-58' – על בעל אדמות מרושש שכל שנותר לו הוא תשוקה אחת למוזיקה – המוכר פחות מהטרילוגיה של אפו, שהסרט הראשון בה, "פאתר פאנצ'אלי" ("קינת הדרך"), נמנה ברשימות רבות כאחד מעשרת הגדולים של כל הזמנים (ריי ביים את "חדר המוזיקה" בהפוגה בין החלק השני והשלישי בטרילוגיה שלו). תשואות מגיעות לאותם 22 גולשים ששמעו בכלל על הסרט, ואשר חותם את הדירוג שלכם.
הגולשים כאמור בחרו למקם את "הסנדק 1+2" במקום הראשון. לפחות בזה אין הם שונים מעמיתיהם ב-imdb, שגם הם סבורים כי הפרק הפותח את טרילוגיית המאפיה של קופולה הוא הטוב שבסרטי כל הזמנים ("הסנדק 2" נמצא במקום השלישי, מיד אחרי "חומות של תקווה" האהוד, שמשום מה נעדר מהרשימה של מקי). בעשירייה המובילה של ה-imdb מופיע, כמו אצלכם, "קזבלנקה", אלא ששם הוא מוצב במקום החמישי. והנה, הפתעה-הפתעה: "ספרות זולה" המוערך-יתר, שחותם כמעט את רשימת עשרת הסרטים הטובים של כל הזמנים, על פי בחירת גולשי ה-imdb, כלל אינו מופיע ברשימה המיוחדת שהתקין מקי. סתם שכחה רגעית, או הפגנה של טעם טוב וכושר שיפוט נכון?
מקום | הסרט | מס' הצבעות |
1 | הסנדק 1,2 (פרנסיס פורד קופולה, 1972, 1974) | 5465 |
2 | שתיקת הכבשים (ג'ונתן דמי, 1991) | 5137 |
3 | שבעה חטאים (דיוויד פינצ'ר, 1995) | 3799 |
4 | קן הקוקייה (מילוש פורמן, 1975) | 3547 |
5 | התפוז המכני (סטנלי קובריק, 1971) | 3026 |
6 | אמריקן ביוטי (סם מנדס, 1999) | 2393 |
7 | שודדי התיבה האבודה (סטיבן שפילברג, 1981) | 2388 |
8 | קזבלנקה (מייקל קורטיז, 1942) | 2299 |
9 | הקוסם מארץ עוץ (ויקטור פלמינג, 1939) | 1790 |
10 | הגשר על נהר קווי (דיוויד לין, 1957) | 1518 |
11 | בלתי נסלח (קלינט אינסטווד, 1992) | 1320 |
12 | הנוסע השמיני (רידלי סקוט, 1979) | 1125 |
13 | גונבי האופניים (ויטוריו דה סיקה, 1948) | 1012 |
14 | שייקספיר מאוהב (ג'ון מאדן, 1998) | 854 |
15 | דג ושמו וונדה (צ'רלס קריצ'טון, 1988) | 843 |
16 | פארגו (האחים כהן, 1996) | 786 |
17 | אמדאוס (מילוש פורמן, 1984) | 762 |
18 | ורטיגו (אלפרד היצ'קוק, 1958) | 740 |
19 | ד"ר סטריינג'לב (סטנלי קובריק, 1964) | 701 |
20 | הרומן שלי עם אנני (וודי אלן, 1977) | 673 |
21 | צ'יינה טאון (רומן פולנסקי, 1974) | 658 |
22 | 1/2 8 (פדריקו פליני, 1963) | 610 |
23 | הטנגו האחרון בפריז (ברנרדו ברטולוצ'י, 1972) | 569 |
24 | קאובוי של חצות (ג'ון שלזינגר, 1969) | 528 |
25 | אביב, קיץ, סתיו, חורף... ואביב (קים קי-דוק, 2003) | 497 |
26 | אנשים פשוטים (רוברט רדפורד, 1980) | 395 |
27 | נשיקת אשת העכביש (הקטור בבנקו, 1985) | 316 |
28 | קיד וקסידי (ג'ורג' רוי היל, 1969) | 315 |
29 | 400 המלקות (פרנסואה טריפו, 1959) | 279 |
30 | פרנקנשטיין הצעיר (מל ברוקס, 1974) | 255 |
31 | שדרות סנסט (בילי ווילדר, 1950) | 248 |
32 | לה סטרדה (פדריקו פליני, 1954) | 188 |
33 | שיין (ג'ורג' סטיבנס, 1953) | 147 |
34 | הדייר (רומן פולנסקי, 1976) | 141 |
35 | מלכה אפריקנית (ג'ון יוסטון, 1951) | 110 |
36 | פרסונה (אינגמר ברגמן, 1966) | 100 |
37 | רשת שידור (סידני לומט, 1976) | 97 |
38 | רגעים קטנים של חסד (ברוס ברספורד, 1983) | 90 |
39 | אשה בחולות (הירושי טשיגארה, 1964) | 68 |
40 | אדי פלסון (רוברט רוזן, 1961) | 61 |
41 | רוח החופש (לואיס בונואל, 1974) | 59 |
42 | האשליה הגדולה (ז'אן רנואר, 1937) | 54 |
43 | לני (בוב פוסי, 1974) | 50 |
44 | ז'ודו (יימו זאנג, 1990) | 49 |
45 | מבעד לזכוכית האפלה (אינגמר ברגמן, 1961) | 45 |
46 | פסק דין (סידני לומט, 1982) | 42 |
47 | ידע הבשרים (מייק ניקולס, 1971) | 39 |
48 | המדבר האדום (מיכלאנג'לו אנטוניוני, 1964) | 36 |
49 | וויקאנד (ז'אן לוק גודאר, 1967) | 24 |
50 | חדר המוזיקה (סטיאז'יט ריי, 1958) | 22 |