הוועדה הארצית לתכנון ובנייה צפוייה להכריע מחר (יום ג') בעתידה של "תוכנית ספדיה", המסדירה בניית כ-20 אלף יחידות דיור ממערב לירושלים. על פי התוכנית, צפויה הבנייה להתבצע בשני מוקדים עיקריים: הר חרת, שמדרום למבשרת ציון, וברכס לבן, שממערב לשכונת גבעת משואה. נפרדים מהאופק? שלל תמונות למזכרת לקראת קבלת ההחלטה, ניצלו הגופים הירוקים את הימים הספורים שנותרו, ופעלו בכל מישור אפשרי לטרפוד התוכנית. חברי הקואליציה למען שימור הרי ירושלים הגישו אתמול לשר הפנים, רוני בר-און, עצומה נגד לתוכנית. על העצומה חתמו, בין היתר, 50 חברי כנסת ממרבית הסיעות. חברי הקואליציה מקווים שהגשת העצומה תביא ללחץ ציבורי, שישפיע על החלטת חברי הוועדה. במקביל, הציגו חברי תא הסטודנטים "מגמה ירוקה" מייצג תיאטרלי בהר חרת, בו הביעו את מה שהם מאמינים שיקרה לירושלים וסביבתה אם תאושר התוכנית. במסגרת המייצג, תלו ארבעה סטודנטים את עצמם על עצים בהר, תוך שהם נושאים שלטים. כמו כן, קראו הסטודנטים את מגילת איכה ותלו שלטים על העצים, עליהם נכתב "מיועד לכריתה" ו"ספדיה=עונש מוות לירושלים". לדברי יו"ר "מגמה ירוקה", מיה אילוז, המייצג עלול להתפרש כצעד קיצוני, אך מדובר במצב קשה ובשעה קשה. "הגענו לנקודה שאנחנו חייבים להטות את הכף לטובתנו. זו הדרך שלנו לקרוא לחברי הוועדה להסתכל על הנוף, להיזכר בשכונות ירושלים, בחשיבות הכלכלה בעיר ולהבין שכל אלה עומדים להשתנות אם התוכנית תאושר", הוסיפה אילוז. חברי הקואליציה והגופים הירוקים טוענים כי תוכנית ספדיה מסתמכת על שיקולים פוליטיים ולא על שיקולי תכנון עירוני. לדבריהם, התוכנית תביא לכרסום בנוף הייחודי של הרי ירושלים ועשויה להחליש את מרכז העיר, עקב מעבר של אוכלוסיה אמידה לשכונות החדשות. בנוסף, טוענים הארגונים כי התוכנית תדרוש השקעות גדולות שיבואו על חשבון השקעה בשכונות הוותיקות, ותביא להגדלת התלות ברכב פרטי, דבר שיוביל להגברת עומסי התנועה, הרעש וזיהום האוויר בעיר. במסגרת מאמציהם, חיברו הארגונים הירוקים דו"ח עתודות קרקע, בו נקבע כי בתחומי ירושלים קיימת קרקע המספיקה ל-58 אלף יחידות דיור, וכי עתודות אלה יכולות לספק את כל צרכי גידול האוכלוסיה בבירה בשני העשורים הקרובים. בנוסף, הגישה בשבוע שעבר עמותת "אדם טבע ודין" עתירה לבג"ץ בדרישה שלא לקיים את הדיון בוועדה הארצית לתכנון ובנייה, עד שלא יאוישו מקומותיהם של שני נציגי ציבור בוועדה. לדברי העמותה, השניים החסרים הם נציג בעל הכשרה סוציולוגית ונציג "הדור הצעיר". לא אומרים 'לא' לירושלים תוכנית פיתוח מערב ירושלים זכתה לכינוי "תוכנית ספדיה", על שם האדריכל שתיכנן אותה, משה ספדיה. בשיחה ל-ynet אמר ספדיה כי הוא "מקווה שחברי הוועדה יחליטו בחוכמה" וציין כי מדובר "בהחלטה כבדה". "אם הייתי מאמין שהתוכנית לוקחת את השטח הירוק בעיר ומקלקלת אותו, לא הייתי נרתם אליה", אמר ספדיה והוסיף כי אלמלא התוכנית "היינו חוזרים למצב בו קיימות עשרות תוכניות פרטיזניות". מפגינים בהר חרת (צילום: גיל יוחנן) לדעת ספדיה התוכנית תאושר כיוון שהוא "אינו מאמין שיש גוף בישראל, כולל ממשלת ישראל, שמסוגל לומר 'לא' להגדלת ירושלים". לדבריו, הכיוון היחיד בו יכולה ירושלים להתרחב הוא מערב. כשנשאל לגבי תוכניות הבנייה בשטח E1 שממזרח לבירה, אמר ספדיה כי בתוכנית E1, מדובר על 3,000 יחידות דיור בלבד וכי מזכירת המדינה האמריקנית, קונדוליזה רייס, "כבר אמרה מה היא חושבת לגבי התוכנית הזאת". המתכננים, ביניהם עיריית ירושלים והרשות לפיתוח ירושלים, טוענים כי ביצוע תוכנית ספדיה יגדיל את היצע הדירות בעיר, דבר שיגרום לירידה במחירים. בנוסף, תביא התוכנית לשמירה על המאזן הדמוגרפי, כך שיהיה רוב יהודי יציב של60% לפחות בירושלים. הסבר נוסף שמציגים מצדדי התוכנית, הוא שתוכניות הבנייה בירושלים, ובכללן תוכנית ספדיה, נועדו לספק פתרונות דיור להערכות לפיהן תעמוד אוכלוסיית הבירה בשנת 2020 על 950 אלף תושבים. זאת, לעומת 720 אלף כיום. בקואליציה למען שימור הרי ירושלים משתדלים לשמור על אופטימיות בנוגע להצלחת המאבק, לקראת הדיון. חבר הקואליציה, יוסי קמחי, אמר כי לא היה רוצה "שישכפלו בהרי ירושלים את גוש דן" וכי הוא "מקווה לטוב". דוברת החברה להגנת הטבע, ענת אסל, הוסיפה שחברי הקואליציה "עובדים מתוך אופטימיות", והוסיפה שהיא "מקווה שחברי הוועדה יבינו שהחלטתם גורלית לעתידה של ירושלים".