שתף קטע נבחר
 

קאיה מג'נטיס - בשם הסולר

אחרי דחיות אין ספור נוחתת בארץ קאיה מג'נטיס, ומשחררת דווקא גרסת דיזל כראש חץ. האם גילו שם את סוד ההצלחה האפשרית?

אין ספור כתבות והרי מילים קראתם אצלנו, ובכל מקום אחר העוסק ברכב, על מהפיכת הדיזל העולמית בשנים האחרונות. בניגוד למצב ששרר אצלנו עד לפני זמן לא רב, בו מחיר מאד נמוך (ולא ריאלי) הפך את הנוזל השמנוני לאטרקטיבי כל-כך, בעולם התייחסו בעיקר לחיסכון בדלק ונוחות תפעול. ההבדלים בינינו לאירופה מבחינה זו, היו גדולים עוד יותר. שם תופס שוק רכבי הדיזל נתח גדל והולך בשוק הרכב הפרטי-משפחתי, אצלנו נותר חלקו זניח.

 

ולכך יש סיבה עיקרית - תיבת הילוכים. במרבית המותגים משודך הדיזל לתיבה ידנית ולא פופולארית אצלנו, וכאשר יש גרסה אוטומטית, היא בדרך כלל יקרה יחסית. אצלנו, "יקרה" משגר אותה החוצה מקבוצת חישוב שווי ערך רכב הרלוונטית, נטרול מציי רכב חשובים ו... סוף הסיפור.


קאיה מג'נטיס (צילומים: רועי צוקרמן)

 

אבל אולי יש פתרון, כמו שמעוניינת קאיה להציג. היצרנית הקוריאנית שעושה חיל בכל העולם, אינה מצליחה להמריא בארץ. מחירים בעייתיים, נחיתה מאוחרת של דגמים, תזמון כולל לא מוצלח וקרב קשה במיוחד מול חברת האם יונדאי. עד היום, הניסיונות להשתחרר מהבעיות לא צלח. עם המג'נטיס, אפרופו דיזל, היא עשויה להפתיע ולהצליח.

 

בזכות יתרון - המשפחתית הגדולה של קאיה מציעה גרסת דיזל-אוטומטי מעניינת שמשרתת בחברות מוניות, ומצליחה לשמור עליה בתוך גבולות קבוצה 4 לחישוב שווי ערך. אז איך היא על הכביש? 

 

המשפחה

 

המשפחתית הגדולה של קאיה ממוצבת למעשה מול הסונטה של החברה האם, והגיעה בעבר מדי פעם (בדורות קודמים) ארצה. אלא שהפעם העסק שונה. בסיס הגלגלים שלה מעט קצר מזה של יונדאי, מפסק הסרנים גדול יותר, מערך מתלים שונה והכי חשוב: בעוד הסונטה "נתקעה" כאן בגרסאות יקרות ופחות רלוונטיות (2.2 ו-3.0 ליטר), וחסרה את החשובות, קאיה מביאה עמה גרסאות "מקומיות".

 

המג'נטיס נראית אנונימית למדי על הכביש, עם שפע של השפעות משלל דגמים אחרים, החל בהונדה אקורד אמריקנית, כלה בפורד מונדיאו. ואם המראה הזה - שמכוון לארה"ב - אינו נרשם בצד הזכות, הרושם הגדול שהיא מותירה בהחלט חיובי עבור הקהל המקומי.


 

גם בתא הנוסעים לא נרשמות הפתעות. אין חדשנות, אין מקוריות, אבל יש איכות גבוהה ממה שאי פעם הכרתם בקאיה. אתם פשוט צריכים לקפוץ לסוכנות הקרובה למקום מגוריכם, כדי לחזות בקפיצת המדרגה האדירה שביצעו הקוריאנים מבחינה זו. הפלסטיק נעים, הנדסת האנוש ברורה, וגם אם רמת האבזור אינה עשירה (לא חישוקים קלים, לא בקרת אקלים), יש פרטים קטנים שנותנים הרגשה מושקעת, כמו תאורת מראות איפור נאה, או תמיכת בולם זעזועים למכסה המנוע, או שש כריות אוויר תקניות.

 

המחוונים, עם תצוגה קריסטלית בתחתית, מנסים ליצור מראה מודרני עם גוונים כחלחלים במרכז. זה נחמד, אבל סובל מסביבת מתגים מיושנים למראה. ציון לשבח ליבואן מגיע על התאמה נאה של מערכת שמע מקומית, שנראית כמעט כמו "מקורית".

 

הלאה. המושבים סובלים מאמריקניזציה מוגזמת, עם רכות מיותרת וחסרון בתמיכה הולמת לגב התחתון. מצד שני, מרחב הפנים מאחור מרשים מאד, וגם שם האווירה נעימה למדי. עוד יותר מאחור ממוקם תא מטען ענק בנפח 620 ליטר (עם מפתח צר מדי) בעל פתיחה חשמלית מבפנים. זה נחמד, אבל אין אפשרות לעשות זאת מבחוץ ללא מפתח. חבל.

 

לגימות בין לאומיות

 

כאמור, היבואן המקומי מעריך כי היתרון היחסי של המג'נטיס נמצא בגרסת דיזל. מדובר במנוע מסילה משותפת מוגדש בנפח 2.0 ליטר, שפותח בשיתוף VM האיטלקית ומוצע גם בדגמים של יונדאי ובשברולט קפטיבה. המידות זהות, ההספק המרבי שונה, המומנט דומה. הקלף החזק כמובן - שידוך לתיבה אוטומטית.


 

140 הכ"ס שמייצרת היחידה הקוריאנית-איטלקית, דומה למקובל ביחידות מודרניות מאירופה, ונמוך בארבעה כ"ס בלבד מה-2.0 ליטר בנזין שיגיע בקרוב. אלא שעם 31.1 קג"מ (ב-1,800 סל"ד), המומנט המרבי כמעט כפול. התנעה קרה משמיעה רעשי דיזל מוכרים, אך בהמשך הופך הצליל נעים יותר. עד 2,000 סל"ד יש רק כוח סביר, מעל יש את כל מה שתדרשו לו. חטיבת הכוח עושה רושם אפקטיבי מאד, עם זרימת כוח נכונה ויכולת טובה כמעט בכל מצב.

 

יחסי ההעברה של תיבת ההילוכים אמנם ארוכים יחסית, אבל שפע המומנט מאפשר לנטרל בעיות זמינות-כוח שעלולות לצוץ. למעשה, היכולת טובה מכפי שרומז דף הנתונים - 11.7 שניות ל-100 קמ"ש, 200 קמ"ש מרביים. היא מפתיעה לטובה בכבישים הרריים ומצטיינת בתחושת רוגע. התיבה אינה חדה או זריזה במיוחד, וגם בתפעול ידני מעלה עצמאית הילוך (אך לא מורידה), אבל היא משלבת פעולה רכה ונינוחה.

 

צריכת הדלק, נקודה חשובה במיוחד, אינה מאכזבת. תנאי מבחן מאומצים הביאו לתוצאה של 10.7 ק"מ לליטר, ונהיגה יומיומית תביא אותה לאיזור ה-13 ק"מ לליטר לכל הפחות.

 

נימוסים קוריאנים

 

הפער הגדול בין המג'נטיס למיטב האירופי, באופן היסטורי, בולט בעיקר כאשר עוסקים בהתנהגות. האם המצב שונה כאן? התשובה היא לא. המג'נטיס מרגישה קלילה אמנם, מדויקת אפילו מהסונטה ובוודאי ממרבית הקוריאניות, אבל מול תוצרת אירופה-יפן התחושה מעט כבדה מדי, "אמריקנית" יחסית, עם כיול מתלים רך מדי וריסון תנודות מרכב לא מספק. לא מדובר כאן בדרישות ליכולת ספורטיבית חלילה, אלא דווקא כאלה המתייחסות לתחום הנוחות ונינוחות הנהיגה עם נוסעים.


 

לא רק שכבישים גליים מוציאים אותה משיווי משקל מוקדם מדי, הגה הכוח קל שלא לצורך וחסר תקשורת. מערכת הבלמים לא מרשימה אף היא. פעולתה סבירה מרבית הזמן, אך תחת עומס מתמשך היא מאבדת יכולת באופן מדאיג. אגב, עם כל כך הרבה מומנט לגלגלים הקדמיים, בקרת היציבות צריכה להיות סטנדרטית ולא רק אופציה בתשלום.

 

הסולר שעל הקיר

 

כמו שלל דגמים לפניה, גם המג'נטיס מייצגת התקדמות נוספת עבור קאיה. מצד שני, היכולת הדינמית עדיין מנטרלת אפשרות להצלחה גדולה עוד יותר. וכיצד יגיב השוק הישראלי? שאלה טובה מאד. ליתרונות הקוריאנים המוכרים של גודל ומרחב, מוסיפה כאן קאיה קלף יחודי ומעניין: דיזל אוטומטי, במחיר תחרותי בתוך קבוצה 4. למעשה, במצב שכזה המג'נטיס נהנית מחסרון מבורך (עבורה) במתחרות. כן, פולקסווגן פאסאט TDI טובה ממנה משמעותית. היא גם יקרה ב-50,000 שקל לפחות.

 

במחיר של 159,000 שקל חודרת קאיה לשוק הפרטי עם יתרון גדול שהיא חייבת לנצל: סוף סוף יש לה קלפים טובים בשוק שלנו, סוף סוף יש לה יתרון על יונדאי. סוף סוף יש למותג הקוריאני קלף מעניין במשחק המקומי. עכשיו נותר רק לראות כיצד יגיב הציבור לשינוי.
קאיה מגנטיס

קאיה מג'נטיס
שם יצרן ודגם קאיה מג'נטיס CRDI
מנוע טורבו-דיזל, 4 צילינדרים, 16 שס'
נפח 1,991 סמ"ק
הספק מרבי 140 כ"ס ב-4,000 סל"ד
מומנט מרבי 31.1 קג"מ ב-1,800 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים קדמית / אוטומטית, ארבעה הילוכים
מרכב 4 דלתות, סדאן
אורך 473.5 ס"מ
רוחב 180.5 ס"מ
גובה 148 ס"מ
בסיס גלגלים 272 ס"מ
משקל 1,632 ק"ג
נפח תא מטען 620 ליטר
0-100 קמ"ש 11.7 שניות
מהירות מרבית 200 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 13 ק"מ לליטר
מחיר 159,000 שקל
אחריות 36 חודשים
דירוג בטיחות לא נבחן

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קאיה מג'נטיס
צילום: רועי צוקרמן
מרווח נאה
צילום: רועי צוקרמן
עיצוב אנונימי
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים