מיתוג מחודש לליקר "סברה" ותערוכת יין מקצועית
זוכרים את ליקר סברה? זה בטעם שוקולד-תפוז? אז עכשיו יש לו אחים. שגיא קופר מספר על המיתוג המחודש של הליקר הישראלי ועל תערוכת יין מקצועית שתיפת בקרוב
בשבוע הבא תיפתח תערוכת יין גדולה בתל אביב: "Sommelier 2006", שמיועדת לקהל המקצועי, ומאורגנת, זאת השנה השניה, על ידי סטודיו בן עמי. בשנה שעברה השתתפו בתערוכה פחות או יותר כל השחקנים המשמעותיים בענף, והיא זכתה להצלחה רבה. השנה, הרבה בגלל תערוכת היין שהיתה בגני התערוכה, הבנתי שיהיו חסרים כמה מציגים, אבל למרות זאת, צפויה השתתפות של רבים וטובים. לצד המציגים הגדולים, כמו חברת הכרם, שקד ואחרים, יהיו השנה גם היבואנים הקטנים כמו רמי ברבי (בסט וויינס) ו"הדוש".
הדוש - עודד כהן - נשלח בשעתו לפיימונטה לענייני עבודה. שש שנים בטורינו והאזור חיבבו עליו את היינות של פיימונטה, עד שלבסוף הוא החליט לייבא לארץ כמה מהיינות שאהב, ולהפוך את התחביב למקצוע. כהן משווק לא מעט באמצעות אתר האינטרנט שלו, דרך מועדון לקוחות ובדרכים "ישירות" אחרות. בדומה לשמעון לסרי, רמי ברבי ואחרים, גם הוא פונה לפלח שוק מאוד מצומצם, ועיקר הפרסום שלו נעשה מפה לאוזן. כמו במקרים האחרים של יבואנים קטנים וממוקדים, גם כאן חשובים יכולתו של היבואן לבחור מבין היינות שמציעים לו, יכולת ההבחנה שלו וה"אף".
עודד שלח ארבעה יינות חדשים שהוא מייבא, כולם פיימונטזים. הבחירות שלו טובות, וכל ארבעת היינות, מהפשוט ביותר ועד למורכב והיקר שבהם, מצוינים. אהבתי מאוד את הברברסקו, והוא המצטיין מארבעתם, לטעמי.
Degiorgis Moscato D'asti - (התווית בעברית מציינת 2005). כמתבקש, 100% מוסקטו ביאנקו. יין מאוד חמוד, ארומתי, עשוי היטב. די כבד וארוך לסוגו. זה יין סתיו נעים, אבל יצטיין גם בערבי חורף מוסקים יתר על המידה. המוסקטו הם יינות קינוח קלים - 5% אלכוהול בערך - וזה בהחלט משתלב בהגדרה. ליין הזה יש בהחלט מקום על המדף, ובמקרר הביתי. להגיש מקורר היטב. 65 שקל. יקר.
Degiorgis Passito Moscato Essenza - יין קינוח משובח, שבא בבקבוק של 375 מ"ל. את הפסיטו מייצרים מענבים מצומקים למחצה. היין הזה מיוצר מגפנים ותיקות, מענבים שחלקם הצטמק בכרם וחלקם יובש ביקב. זהו בציר 2003, והיין משוחרר לשוק לאחר שנתיים בחביות. זהו יין מלא, בעל גוון צהוב עמוק, עתיר טעמים וארומות של אפרסק ופירות צהובים מרוכזים. מאוד מוצלח, לא "דביק" ובהחלט יין קינוח מהנה. להגיש בסיומה של ארוחה טובה ולא לקרר יותר מדי. צריך לציין שיינות קינוח "Passito" מוכרים יותר מסיציליה, אבל עודד מספר שיש לא מעט יינות קינוח מהסוג הזה גם בצפון איטליה, ושווה להכיר. 12.5% אלכוהול. 138 שקל. לא זול, אבל שווה.
Villa Fiorita Il Giorgione 1999 - ברברה ד'אסטי סופריור, DOC. היקב הוא חלק ממלון משפחתי באחוזה מהמאה ה- 19, ששוחזרה במשך חמש שנים. 100% ברברה, שנה בחביות ועוד שנה בבקבוק. מאוד מורכב ומהנה: צבע אדום לא אטום, צעיר. אף: נקי וטוב. ארומות של פרי בשל, עור, וניל ועוד פרי מתוק שמשתלבים היטב ליין מאוד מודרני. טאנינים טובים ולא קשים. 14% אלכוהול. 140 שקל.
Piero Busso Barbaresco Gallina 2001 - היין מצוין. אין מה לאמר. עד שנה זאת היין היה מבוקבק רק במגנום. מיוצר מענבי נביולו שבאים מכרם יחיד בכפר Nieve. 18 חודשים בחביות אלון השאירו כאן את רישומן, והברברסקו החלק הזה, שיש לו עוד כמה וכמה שנים לפניו, עתיר ארומות של עץ. הרבה מאוד פרי ואף רעננות של פרחים, על משהו מעט מינרלי. טאנינים עדינים בסיום. היקב עצמו הוא יקב משפחתי קטן, יקב בוטיק, אפילו במונחים ישראליים. אלכוהול: 14.5%, ולא מורגש. 290 שקל. עוד יין לאי בודד.
ליקר סברה - מיתוג מחודש
בשנות השישים, למעשה בשנת 1963, היה זה אדגר ברונפמן שבא עם הצורך לייצר ליקר ישראלי שיהיה מזוהה עם ישראל, אך יתמודד בהצלחה עם ליקרים ומשקאות חריפים בחו"ל. ברונפמן שלטה אז באחת מחברות המשקאות החריפים הגדולה - סיגראם - שייצרה לא מעט מותגי אלכוהול בינלאומיים מוכרים וחשובים.
לא רבים עוד זוכרים, אבל הסברה הראשונים שיוצרו היו אכן מפרי הצבר. למרות הבקבוק היחודי, שהתבסס על צורתו של בקבוק פיניקי עתיק, לא נחל ליקר הסברס הצלחה גדולה. למרבה המזל, מצד שני השם וצורת הבקבוק לא היו מאוד מוכרים, ולכן ניתן היה לשנות בלי קושי רב את טעמו של המוצר לטעם של ליקר תפוזים בתוספת שוקולד.
הליקר מיוצר על ידי מיצוי והשריה של פולי קקאו קלויים ותפוזי קומקוואט באלכוהול. הטעם מאוד ברור ומוכר, ולמעשה הפך לליקר מוכר בעולם, והוא בהחלט אחד המוצלחים בסגנון זה. ליקר הסברה השני שהושק, בשנת 1985, היה בטעם קפה. ההכנה נעשית על ידי מיצוי של פולי קפה קלויים באלכוהול. התוצאה היא ליקר קפה די מוצלח, שמתמודד לא רע מול ליקרים אחרים מסוגו – קהלואה וטיה מריה.
לאחר מכן, נעשה נסיון לייצר גם וודקה וג'ין תחת המותג המצליח, נסיון שלא צלח, אולי דווקא למזלו של המותג, שנשאר מזוהה עם טעמי תפוזים, קפה וקקאו.
סיגראם העבירה את הייצור לכרמל בשנת 1990. כמה שנים אחר כך, ב- 2003, נמכרה החברה (סיגראם), ופורקה. חלק מהחברה נמכר לפרנו ריקאר וחלק שני לדיאג'ו. כרמל נצלה את ההזדמנות וקנתה את הזכויות למתכון ולשם "סברה". כיום נמצא המותג בבעלות משותפת של כרמל ושל Royal Wine Corp. האמריקאית.
היום מיצרת כרמל את שני מוצרי הסברה הותיקים, ולצידם היא מיצרת ליקר תפוזים "רגיל", שמבוסס על הברנדי 777 של כרמל, שמיושן שלוש שנים בחביות יין משומשות. זהו למעשה ליקר "תפוזונים", כיון שגם כאן, כמו בליקר השוקולד-תפוזים, הבסיס הארומתי הוא קומקוואט. למה לא תפוזים? אני מניח שזה בגלל שלתפוזונים יש ארומות מרוכזות יותר, פחות מרירות בקליפה ומתיקות שמשולבת היטב בארומות התפוזים והחומציות הטבעית של הפרי. במצב הזה אין צורך להפריד בין קליפה לציפה, והדבר חוסך זמן ומשאבים. את הליקר הזה, בעצם על הבסיס המוכר של ה- 777 תפוזים, כרמל ממתגת עכשיו מחדש, תחת השם "גראנד סברה". המוצר הזה אמור להתחרות מול גראנד מרנייה ודומיו – משימה לא קלה. נוסף על כל אלה, אריזות כל המוצרים עברו שידרוג והן הרבה יותר מודרניות ואטרקטיביות.
סברה שוקולד תפוזים - ליקר עם 30% אלכוהול, שמיוצר על ידי מיצוי בפרקולציה של קקאו טחון באלכוהול. טעמי התפוזים מוספים על ידי השריה של תפוזוני קומקוואט באלכוהול. הליקר הוא בעל צבע תה עמוק. בארומות מבחינים היטב בארומות של תפוזים ואחר כך שוקולד. האחרון בא לכדי ביטוי היטב בפה, והסיומת היא סיומת מתוקה עם מעט מרירות מהתפוזים והשוקולד. מומלץ לשתות מקורר היטב או על קרח או בשילוב עם מיץ תפוזים. כמו הרבה ליקרים אחרים, גם הסברה יהיה תוספת מצוינת לקינוחים מבוססי גלידה, השריה של עוגות ועוגיות ועוד.
סברה קפה - גם הליקר הזה מבוסס על אלכוהול טבעי ולא על ברנדי. יש בו 30% אלכוהול והוא מיוצר על ידי פרקולציה – העברה של נוזל רותח – של אלכוהול דרך פולי קפה קלויים וטחונים. הצבע הוא צבע מהגוני כהה, יפה. בפה הליקר חלק ושמנתי. הוא מאוד עמוס בטעמים וארומות של קפה, וקפה מאוד קלוי. הוא יהיה מוצלח מקורר ועל קרח, בקוקטיילים של קפה וכרמל ממליצים לשתות אות וגם עם קולה. אני אנסה בפעם הבאה שיש לי בבית... מתוך שלושת הליקרים, זה הפחות מוצלח לטעמי.
גראנד סברה - ליקר תפוזים עם 40% אלכוהול, מבוסס על ברנדי 777. מענבי קולומבר ומיושן שלוש שנים לפחות. כרמל בחרו בשם "גראנד" סברה, ולא בכדי: הליקר אמור להתחרות בגראנד מרנייה, אחד ממותגי ליקר התפוזים הידועים ביותר בעולם. הצבע הוא צבע תפוזים עמוק. השילוב של תפוזים וברנדי מוצלח מאוד, גם באף וגם בפה. זהו משקה קלאסי לערב חורף חם. ילך מצוין עם קינוחים שונים, במיוחד קרפ סוזט ודומיו.