האם הטלוויזיה תיפול ברשת?
שיתוף הקבצים והפס הרחב כופים על תעשיית הטלוויזיה בעולם לחשוב מחדש על מודל הפצת התכנים. בארה"ב כבר נרשמו מיליוני צפיות בסדרות המשודרות ברשת. ומה בישראל? הזכייניות של 2 ו-10 לא חוששות מהאינטרנט ואילו בטלוויזיה הרב ערוצית קצת יותר מתרגשים. סמנכ"ל התוכן של HOT: אנחנו עם יד על הדופק ושוקלים את צעדינו
הרשת המוכרת לנו משתנה בקצב מואץ לנגד עינינו: בחסות הפס המתרחב נפתחים ערוצי טלוויזיה המשדרים באמצעות פרוטוקול IP ואתרי האינטרנט מציעים יותר וידאו מבעבר. כל זאת בלי להזכיר את מיליוני הגולשים שהתרגלו לצרוך הכל ברשת - מוזיקה, סרטים, סדרות ומשחקים - בין אם באופן חוקי או פיראטי. יש מי שממעיט בגודל השינוי ובהשלכותיו אך אי אפשר להתעלם מכך שהאינטרנט הוא המדיום אליו נשואות כל העיניים בימים אלה.
בישראל של סוף 2006 התהליך הזה מתנהל בקצב מנומנם למדי. באמצע השנה הסתיים המשפט שניהלו תאגידי הבידור נגד אתרי שיתוף הקבצים הישראלים. על אף ששיעור הפיראטיות לא פחת מאז, להפך, הנציגות המקומיות של הוליווד עדיין לא פתחו אתר למכירת שירים וסדרות כמו iTunes וכמות תכני הטלוויזיה החוקיים הניתנים לצפייה היא אפסית. לא רק זאת - אתר ה-VOD החלוצי של 012 אף נסגר השנה.
אז נכון, ערוץ 10 נכנס כשותף לאתר "נענע" ובאתר "קשת" אפשר לראות בחודשים האחרונים יותר כתבות וידאו מחברת החדשות של ערוץ 2, ונפתח אתר "האמבטיה", שהצטרף ל-"Heep" של סלקום ול-Flix של תפוז. פרקים מסדרת הדרמה "פעם בחיים" אף משודרים ברשת.
אך כל אלה, בשלב הזה, הם אוויר חם במדורי הברנז'ה באתרי האינטרנט. רוב הישראלים ואף רוב הגולשים עדיין לא נחשפו לתכני הווידאו האלה והם אינם יכולים להתחרות בטלוויזיה בשום מובן, בשלב זה. גם רעידת האדמה שעוררה רכישת YouTube על ידי גוגל רחוקה מאיתנו. סביר להניח ש-YouTube נשמע לרוב הישראלים כמו שם של חברת שרברבות.
23 מיליון אמריקנים לא טועים
על רקע ההתנהלות המפוהקת הזו בשוק המקומי אמר מבקר הטלוויזיה רענן שקד בסוף החודש שעבר בפסטיבל ראש פינה לטלוויזיה "צריך להפסיק עם הרעידות הבלתי רצוניות כל פעם שמזכירים אינטרנט. הבלוגרים והטוקבקיסטים מתעסקים בעצמם, הם לא מאיימים על הטלוויזיה". לדבריו, אנשים לא רוצים לראות בטלוויזיה גרביים מזמרים כמו ב-YouTube, ולא את "נמלטים" באינטרנט.
אך לפחות 23 מיליון אמריקנים חולקים על הדעה הזו. על פי רשת ABC האמריקנית, זהו מספר הצופים לו זכה בארה"ב פרק בודד של "האנטומיה של גריי" באינטרנט, לאחר שכבר שודר בטלוויזיה.
מחבקים את הטכנלוגיה
השינויים בהרגלי הצריכה מאותתים לרשתות השידור כי אין להן זמן מיותר לבזבז."סיינפלד", אחת הסדרות המצליחות בתולדות הטלוויזיה, הגיעה ל-DVD בחלוף שש שנים תמימות.
אך מאז הכל השתנה. בשנים האחרונות רשתות השידור הגדולות בארה"ב מפיצות את הסדרות שלהן ב-DVD מיד עם סיום עונת השידור בטלוויזיה - כדי לשמר את עניין המעריצים ולאפשר למי שפספס להצטרף.
בחודשים האחרונים הרשתות כבר מתחילות לשדר (בפורמט סטרימינג) חלק מהתכנים באינטרנט לתושבי ארה"ב, מיד לאחר שידור הפרק בטלוויזיה. הגולשים נאלצים להסכים בתמורה לצפות בפרסומות שלא ניתן להריץ קדימה. חלק מהסדרות ותוכניות האירוח אף נמכרות עבור שני דולרים לפרק בחנויות מקוונות כמו iTunes. הרשתות הגדולות מדווחות על מיליוני צפיות לסדרות שלהם באינטרנט.
בישראל: עשרות אלפי מורידים
צריכת תכני טלוויזיה באינטרנט אינה תופעה ייחודית לארה"ב. מנהלי אתרים ישראלים העוסקים בשיתוף קבצים ובהפצת תרגומים לסדרות וסרטים מדווחים על עשרות אלפי מורידים. המספר האמיתי גדול בהרבה, כמובן, כי רבים מהם אינם צופים לבד בתכנים שהורידו והם משתפים בהם משפחה וחברים.
ניתן למצוא באינטרנט את העונות החדשות של "אבודים", "נמלטים", "משפחת סימפסון", וסדרות שעדיין לא הגיעו לארץ כמו "Heroes". כולן, אגב, מתורגמות לעברית על ידי קבוצות תרגום הפועלות ברשת.
ספקיות האינטרנט מדווחות כי שיתוף קבצים הוא השימוש העיקרי ברשת. על פי הנתונים שלהן, כ-70-80 אחוז מתעבורת האינטרנט המהיר מוקדשת לשיתוף קבצים ברשתות השונות, נתון זהה לשימוש בעולם.
הגבול בין הטלוויזיה למחשב נעלם
מחיר הפס הרחב צונח ואמצעי ההורדה משתכללים. בעלות של פחות כ-80 שקלים לחודש, ובחיבור בסיסי במהירות של מגה וחצי גולשים ישראלים יכולים להוריד תוכניות מהרשת למחשב שלהם, ולצפות בהן שעות ספורות בלבד לאחר ששודרו במקור בארץ או בחו"ל - ובאיכות תמונה וסאונד מצויינות.
מחירי מכשירי DVD המסוגלים לנגן את הקבצים הללו צונחים ועומדים היום מאות בודדות של שקלים, כך שניתן לצפות בתכנים הללו שהורדו מהאינטרנט גם על הכורסה הנוחה מול הטלוויזיה, ממש כמו בסרט או תוכנית ב-DVD שהושכרו מספריית הווידאו.
לא ינטשו את הטלוויזיה
יובל נתן, לשעבר עורך מגזין הטלוויזיה "רייטינג", והיום יו"ר קשת אינטראקטיב וערוץ ביפ, אמר בפסטיבל ראש פינה כי "האינטרנט מייצר אמנם תכנים אחרים, אבל הם מתאימים לצפייה קצובה בזמן, תוך כדי ישיבה מול שולחן, צפייה שלא תתחרה בצניחה המוכרת לחיבוקה המנחם של כורסת הטלוויזיה הרכה".
נכון שאין עדיין פתרון פשוט מאוד וזול לצרכן ההדיוט והלא טכנולוגי שיחבר עבורו את המחשב לטלוויזיה, ומחשבי המדיה היעודיים כמו HTPC וסטרימרים עדיין נחשבים למסורבלים - אך הטכנולוגיה הופכת ידידותית יותר עם הזמן, ובשנים הקרובות הגבולות בין המחשב היושב בחדר העבודה לטלוויזיה צפויים להיטשטש, בשנה הבאה צפוי להופיע ה-iTv של אפל, מכשיר המזרים תכנים מהמחשב לטלוויזיה במחיר 299 דולר.
יתרונות הטלוויזיה ברורים וכפי שטוען נתן, אנשים לא יוותרו על הצפיה המשותפת בסלון. למרות זאת המחשב יעשה את דרכו לסלון בשנים הקרובות, רק שלא מדובר במארזי הבז' המכוערים אלא בקופסאות מסוגננות המזכירות ממירים דיגיטליים ומזרימות אלינו תכנים מהרשת.
ספקי התכנים - חברות הכבלים והלווין עלולות לאבד מכוחן אם ימשיכו במודל ההפצה הנוכחי, והאינטרנט יהפוך לספק תוכן המאפשר וידאו על פי דרישה אמיתי - צפיה בדיוק בתכנים שרוצים ומתי שרוצים.
"עוד צינור להעברת תוכן"
בפאנל בראש פינה אמר מולי שגב, מנהל התוכניות של שידורי קשת, כי "האינטרנט הקלאסי שנמצא על שולחן העבודה הוא לא איום על הטלוויזיה, כי הוא מניח שהאדם הוא יצור חברתי ואקטיבי והטלוויזיה מניחה שהאדם הוא יצור פסיבי ומיזנטרופ. אז אני יודע איפה אני שם את הכסף שלי". שגב ציין כי האינטרנט הוא עוד צינור להעברת תוכן, כמו הכבלים והלוויין ולדבריו, "הוא יגרום לנו לעקוף את הרגולטור".
שגב מתכוון לכך שאין פיקוח על השידורים באינטרנט, כמו הפיקוחים ההדוקים שיש עליו מצד מועצת הרשות השניה על התכנים שהוא משדר בערוץ 2.
עם זאת, באתר קשת עדיין לא משודרים פרקים שלמים ולא מוצעות תוכניות להורדה או מכירה, אלא בעיקר קדימונים, קטעים מהתוכניות, וקטעים שצונזרו - עושה רושם שהאתר לא מנצל עד הסוף את פוטנציאל החופש ששגב מייחס לו. אפשר להבין את ההתלבטות - קשת לא רוצה להיות זו המעודדת תהליך שהיא אינה בהכרח נלהבת ממנו - סחף של צרכנים מהטלוויזיה אל הרשת..
HOT: עם יד על הדופק
בחברת HOT מודעים מאוד לבעיית שיתוף הקבצים ועוקבים אחריה. "אנחנו מעודכנים, צורכים אינטרנט ומחוברים למה שקורה", אומר אלון שטרוזמן, סמנכ"ל התוכן בחברה. עם זאת הוא אמר: "אני יודע שלטלוויזיה יש יתרונות שאין לרשת, למשל בתחום התרגום".
גם ה-VOD של HOT, טוען שטרוזמן, מהווה תחרות לאינטרנט. "אם מנתקים את נושא העלות, ה-VOD מאפשר לך לקבוע את זמן הצפייה המתאים לך. נוסף על כך, אין לי ספק כי מי שמחזיק בבית את ה-HOT Magic" (המקליט הדיגטלי של HOT - א.ק) לא משתמש באימיול כי השימוש שלו נוח ופשוט".
ולמרות התשובות האלה לאתגר של האינטרנט, שטרוזמן מודה: "אנחנו נורא מבולבלים. כל המודלים המבוססים על צריכת תוכן למעשה נפגמים. כדי לראות '24' או 'אבודים' כבר לא צריך לשלם כסף עבור דמי מנוי, לראות פרסומות או לחילופין לשלם לספרית וידאו. דרוש מודל כלכלי חלופי. אנחנו מרגישים לא בנוח שתכנים שהושקע בהם הרבה כסף מורדים מהרשת".
העתיד של HOT הוא הפצת תכנים ברשת?
"אני לא יכול לתת תשובות נחרצות. אנחנו בוחנים את המגמות ושוקלים את צעדנו. נפגשתי עם האולפנים הגדולים והם גם מחפשים את דרכם. הבשורה לא יכולה להגיע רק מישראל. מי שמסמן את הדרך בתחום התוכן הוא יצרני התוכן בעולם. חיפוש אחרי מודל קשיח למדול עסקי בתחום הווידאו באינטרנט רחוק מסיום. אבל יש בעיה וצריך להתייחס אליה".
"סוגית זכויות היוצרים לא מסתיימת רק במפיץ", מזכיר שטרוזמן, "בכל תוכן כזה יש כותבים שחקנים ובמאים. צריך להסדיר את הנושא מבחינת זכויות עם כל מי שמעורב ביצירה. מה שהופך את זה באופן טבעי למאוד מורכב ומאוד מסובך".
מועדי השידור צמודים למקור
רשת Sky One הבריטית חתמה לאחרונה על הסכם מחודש עם הרשת האחות האמריקנית FOX, ותשדר את הסדרה "24", שבוע בלבד לאחר השידור בארה"ב. זאת ככל הנראה מכיוון ש"24" היא הסדרה המורדת ביותר במדינת הוד מלכותה. מריון אדווארדס, בכיר ב-FOX אמר לרויטרס כי "אנשים יגיבו בחיוב אם תיתנן להם האפשרות לצפות בפרק באופן חוקי תוך שבוע, על פני צפיה בפרק בצורה בלתי חוקית".
גם בארץ, סדרות אמריקניות בהן 'הישרדות', ו-'24' משודרות תוך שבועות ספורים בלבד ממועד השידור המקורי בארה"ב. עם זאת, שטרוזמן דווקא לא מסכים ששידור התכנים הוקדם בגלל הפחד שהצופים כבר ראו את הפרקים באמצעות האינטרנט.
"ככה זה אמור להיות", הוא אומר, "יש פה מגמה של התייעלות בנושא הרכש והכנה לשידור, זה שפעם לקח המון זמן, זה בעייתי. היום בגין ריבוי ערוצי השידור, אנחנו צורכים הרבה יותר תוכניות כך שהחלון מתקצר וצריך לקנות אלפי שעות רכש ככה שבעצם כל מה שנמצא על המדף נחטף מהר".
בחירת התכנים מושפעת ממה שגולשים מורידים?
"חד משמעית לא. אמנם אנחנו אנשים מעודכנים, מושפעים ממה שקורה באינטרנט ולוקחים הכל בחשבון אבל ההשפעה עדיין לא מכרעת". שטרוזמן טוען שלא צריך להגזים בקשר להייפ שנוצר סביב סדרות שמורדות ברשת, "מדובר במעגלים מצומצמים יחסית, אולי יש השפעה מכרעת על העיתונות והתקשורת. אבל עדיין רוב רובו של הקהל מעדיף ספרית וידאו או טלוויזיה".
למרות ששטרוזמן חזר והדגיש כי ידו על הדופק, הוא מגדיר את תופעת ההורדות "איזוטרית", אך, לדבריו, גם תופעה איזוטרית יכולה להפוך לגורפת. "עוד רחוק היום בו ההורדות ברשת יפגעו באופן מהותי בצפייה בטלוויזיה, אך חשוב ללמוד את מה שהתרחש במוזיקה, כך שמי שמתעלם מהתופעה עושה טעות".
בחברת הלווין yes סירבו לפניות להתראיין לצורך כתבה זו ולהציג את עמדתם בנושא.
שידורי הברודקאסט
ב-2 ו-10, ערוצי הברודקאסט (המשודרים באוויר, ולא רק למנויים משלמים) כמעט ולא משודרים תכני רכש מחו"ל, וחלק מאלה שכן, מובאים בשידור שני, או בשידור אחרי הכבלים והלוויין. על אף שתכנים מקוריים של הזכייניות כמו "מועדון לילה", "אלביס", "של מי השורה הזאת", "החיים זה לא הכל" ו"נולד לרקוד" מוצאים את דרכם לרשת, לא חוששים בזכייניות משיתוף הקבצים.
מהזכיינית ערוץ 2, רשת, העדיפו להגיב בכתב: "רשת עוקבת בעניין רב ובאופן צמוד אחר ההתפתחויות הטכנולוגיות ורחבת מגוון האפשרויות לצריכת תכני וידיאו באינטרנט.
למרות חידושים אלו הנתונים מראים כי שיעורי הצפייה בערוץ 2, לדוגמה, רק עלו בשנתיים האחרונות וזאת בשל השקעה בתכנים ויצירת אירועים טלויזיונים מדי ערב. אין ספק כי הטכנולוגיה ואופן השימוש בה משאירה את חותמה ומשפיעה על הרגלי הצפייה, האתגר יהיה להפוך זאת ליתרון עבור החומרים המשודרים בברודקאסט".
גם הזכיינית קשת, וערוץ 10 מחזיקים בעמדות דומות, לפיהן בגלל היקף הרכש הנמוך בלוח השידורים שלהן, אין ממה לחשוש.
ימים יגידו אם הפאסון הזה במקום, אך הנה רמז אחד לפוטנציאל הטמון באינטרנט שאולי יתממש. השותפה המקומית של חברת הטלוויזיה המקוונת JumpTV הודיעה לאחרונה כי היא מנהלת משא ומתן עם ספקיות אינטרנט בישראל על שיווק חבילות ערוצים ברשת למנויים שלהן.