ולנטינו רוסי - הדוקטור המהיר בעולם
רק רוכב גדול כמו ולנטינו רוסי, יכול לגשת אל אלוף העולם החדש, ניקי היידן, ולברך אותו בחום על ההישג. אז מה אם הוא קטע רצף של חמש אליפויות עולם? דיוקנו של מי שנחשב לגדול הרוכבים בהיסטוריה, כבר בגיל 27. ואולי עוד תקבלו אותו במקום שומאכר...
אתחיל בגילוי נאות. אני לא מבין גדול במוטו-GP, הקטגוריה הבכירה במירוצי אופנועים. אני גם לא מבין גדול באופנועים, נקודה. היי, אפילו לקטנוע 50 סמ"ק אין לי רישיון. לשבת ולצפות במירוץ שלם? לא בשבילי, תודה רבה. אבל לסיפור כמו זה של ולנטינו רוסי, אף אחד לא יכול להישאר אדיש. גם לא אני.
בסיומה של עונה קשה בטירוף, כזו שהוא טרם פגש בקריירה, נכשל הרוכב האיטלקי בניסיון הקאמבק שלו. אחרי שהיה כבר הרחק מאחור בטבלת האליפות, אחרי שביצע חזרה מדהימה לראש הטבלה, ראה רוסי את יריבו ניקי היידן מהונדה, זוכה באליפות בפער של חמש נקודות בלבד. וזה לא הכל. למעשה, כל מה שהפריד בין רוסי לאליפות שישית ברציפות, בסיומה של אחת העונות המרתקות, המותחות והדרמטיות שנראו בשנים האחרונות, היו שתי אלפיות שנייה. עד כדי כך.
ולנטינו רוסי, 46 ימשיך לדהור קדימה (צילום: איי אף פי)
הבשורה החדשה
לא כולם שמים לב, אך עד העונה לא נאלץ רוסי להתמודד מי-יודע-מה על התואר. לא בגלל שבסבב לא היו רוכבים טובים, אלה דווקא היו שם כל הזמן. העניין הוא שהיכולת הפנומנלית של 'הדוקטור', כפי שהוא מכונה ומכנה עצמו, לא הותירה להם שום סיכוי. זה היה כך בעיקר עם הונדה, עמה זכה באליפויות הראשונות בקטגוריה הבכירה. מדובר היה באופנוע טוב משמעותית מהמתחרים, והעסק היה באמת קל. לאחר שעבר לימאהה, ולקח גם עמה אליפות, ברור היה כי יש לנו כאן עסק עם מישהו מחונן באמת.
אבל העונה הנוכחית הגיעה עם שתי בשורות חדשות לרוסי. בפעם הראשונה בקריירה נאלץ להתמודד עם אלמנט לא מוכר עבורו - חוסר מזל. פעם הגלגל האחורי, פעם רוכב אחר, פעם המנוע ופעם תופס מישהו יום מטורף, וגונב לו ניצחון - ומה שיסתבר מאוחר יותר גם כאליפות כולה - מתחת לאף.
היידן (מימין) ורוסי משתעשעים במסיבת העיתונאים (צילום: איי פי)
בכלל, העונה התמודד רוסי לא מעט עם בעיות מכניות בימאהה, אופנוע שהצליח להרים מדרגה נחותה משמעותית להונדות החזקות והמושקעות, עד כדי מתחרה ראש-בראש ללא רגשי נחיתות. אין ספור ניסיונות נעשו כדי לגלות את הבעיות המסתוריות, ללא הועיל. הפתרון היחיד התגלה בדמות שליפתו מהנפטלין של אופנוע 2005, זוכה אליפות העולם הקודם. ומאז הכל הסתדר.
אבל הייתה עוד בעיה. חבורה חדשה וצעירה של רוכבים, שכבוד לאלוף העולם הוא לא משהו שזורם להם בעורקים, זינבו ברוסי ללא רחם. היידן ופדרוסה מהונדה ומאחוריהם עוד כמה נציגים של הדור הצעיר, ניצלו כל הזדמנות - ובעונה כזאת רוסי סידר להם הרבה כאלו - כדי לתקוף את האיטלקי ולהתברג במקומות הגבוהים בדירוג הכללי.
ולנטינו, מצוייד בחוש הומור מפותח (צילום: רויטרס)
לא סוף הוליוודי
באמצע אוקטובר, במירוץ הלפני אחרון של העונה בפורטוגל, השלים רוסי קאמבק אדיר. 'הדוקטור', שכבר היה בפיגור של 51 נקודות מהיידן, הצליח להשלים רצף של חמש הופעות על הפודיום ולצאת מפורטוגל עם המקום הראשון בדירוג הכללי, ועם יתרון של שמונה נקודות על האמריקני הצעיר.
לאחר המירוץ לא דיברו כולם על הקאמבק של רוסי, אלא על רגע אחד אומלל של היידן. דני פדרוסה הספרדי, חברו לקבוצת הונדה, הוציא את האמריקני מהמירוץ במהלך בעייתי שבסיומו נפל, וגרם לו לאבד את המקום הראשון ללא קרב.
רוסי מחליק היישר אל המקום השני במרוץ האחרון בוולנסיה (צילום: איי פי)
בוולנסיה, הרקע לסיום העונה הדרמטי, נראה כי הכול תלוי בידיו של רוסי, ששייט בקלילות למקום ראשון במקצי הדירוג. אבל דווקא ברגע הגדול ביותר, לפני כתיבת הפרק האחרון בסיפור האגדות שלו, משהו בוולנטינו כבה. לאחר זינוק גרוע הוא כבר ראה את גבם של יריביו והתקשה לעקוף אותם. בהקפה החמישית הגיע רגע לא אופייני - 'הדוקטור' טעה, "איבד" את הגלגל הקדמי, החליק לחצץ ואיבד למעלה מ-20 שניות. כאשר חזר למסלול היו זמני ההקפה שלו ממוצעים בלבד, והוא לא הצליח לסגור את הפער למקום שהיה מאפשר לו לשמור על האליפות. התואר הלך להונדה של היידן.
רוסי, לא שוכח מאיפה הוא התחיל (צילום: רויטרס)
בראייה לאחור מתברר שרגע אחד קטן, שהתרחש על האספלט בפורטוגל שבועיים קודם לכן, הוא שהכריע את גורל האליפות. רוסי סיים רק שני במירוץ, שתי אלפיות אחרי טוני אליאס. כך איבד חמש נקודות, אותן חמש נקודות שעל חודן הפסיד את התואר.
ירש את הגן הנכון
רוסי נולד באורבינו שבאיטליה ב-16.02.79 והעביר את רוב ילדותו במסלולי המירוץ השונים ברחבי העולם, כיאה לבנו של גראציאנו רוסי - רוכב אופנועים מקצועי בעצמו (סיים שלישי באליפות ה-250 סמ"ק באותה שנה בה נולד היורש).
רוסי חוגג ניצחון בקואלה לאמפור בעונה שעברה (צילום: איי פי)
גראציאנו זיהה את הכישרון של בנו וכבר בגיל שנתיים צייד אותו בקארטינג. בגיל חמש שידרג האב הגאה את הקארט של הילד מ-60 ל-100 סמ"ק. הצמד החל לתדלק את האהבה ואת יצר התחרותיות של ולנטינו, כשאבא רוסי מנסה להשיג לבנו רישיון להתחרות בקארט שנה לפני הגיל החוקי (ולנטינו היה רק בן תשע). בהמשך, מנעה העלות היקרה של ההשתתפות בסבב האירופי, משם צומחים לעיתים קרובות נהגי פורמולה 1, ממשפחת רוסי להשאיר את חותמה על הסבב. ולנטינו הצעיר נשלח לעולם הדו-גלגליים.
ב-1993, כשעלה על האופנוע הרציני הראשון שלו - קאג'יבה מיטו 125 סמ"ק, התרסק רוסי כבר בפנייה הראשונה לאחר היציאה מרחבת הטיפולים. רוסי בן ה-14 לא התייאש. האופנוע תוקן במהירות והמאסטר עלה עליו, רק כדי להתרסק שוב, הפעם בפנייה השנייה. למזלו ומזלנו, רוסי לא ויתר וסיפור האגדות - שהפך להיות הקריירה שלו - החל להרשם.
ניקי היידן חוגג בצורה האמריקנית את זכייתו (צילום: איי פי)
כבר בגיל 11 ערך את הבכורה המוטורית שלו - בתחרויות המיני-מוטו (אופנועים ממש-ממש קטני-מידה) האיטלקיות. ב-1993 החל להתחרות בקטגוריית ה-125 סמ"ק וכבר בעונת הבכורה שלו, כשהוא רק בן 14, השיג ניצחון בכורה.
שנה מאוחר יותר החל הדפוס המוכר בחייו המקצועיים של ולנטינו - לאחר שנה של הסתגלות לקטגוריה חדשה, 'הדוקטור' מסתער על התואר בהצלחה מרובה, כשהוא משאיר רק ריח צמיגים שרופים ליריביו. כך הוא עשה ב-94', עת זכה באליפות ה-125 סמ"ק באיטליה (תואר בו זכה גם שנה אחרי). ב-97' (אליפות העולם ב-125 סמ"ק, כשהוא רק בן 18), ב-99 (אליפות העולם ב-250 סמ"ק) וב-2001, אז החל את רצף הזכיות שלו בקטגוריה הבכירה של המוטו GP.
ולנטינו סותם אוזניים, לא רוצה להקשיב למבקרים (צילום: רויטרס)
מלבד יכולתו המקצועית המדהימה, נחשב רוסי לאחד הגדולים שרכבו אי פעם גם בגלל היכולת שלו להפריד בין הצורך להיות רציני, חד ומהיר בזמן המירוץ ובין הקלילות והיכולת שלו לתקשר עם המדיה והאוהדים לפני, בין ואחרי התחרויות. התנהגותו, שלעיתים נעה על גבול הילדותית, הוסיפה לא מעט צבע למוטו-GP והחזירה את עניין הציבור לענף שקצת סבל ממחסור בתשומת לב.
מה צופן העתיד?
בשנים האחרונות הוזכר שמו של האיטלקי בכל מיני ידיעות כמי שאמור לעשות את המעבר לליגה של הגדולים באמת (לא שמישהו מזלזל פה במוטו-GP) ולנסות את מזלו על ארבעת הגלגלים של הפורמולה 1. רוסי, שמסיים את חוזהו בימאהה ב-2007, עשוי - כך השמועות - להגיע ללא אחרת מאשר קבוצת פרארי, האיטלקית כמובן.
'הדוקטור', אין הרבה אנשים שלא אוהבים אותו (צילום: איי פי)
במהלך השנים האחרונות ערך רוסי מספר מבחנים על המכוניות של פרארי, וראשי הקבוצה ישמחו לראות נהג איטלקי מאחורי ההגה של המכונית האדומה. לאחר המקצה האחרון שערך, בתחילת 2006 בוולנסיה, זכה רוסי למחמאות גם מהמאסטר הגרמני.
רוסי, שנהג לראשונה לצד נהגי פורמולה 1 מקצועיים, הציג יכולת לא רעה וסיים תשיעי עם הקפה הכי מהירה של פחות משניה מזו של שומאכר עצמו. "יש לו מספיק כישרון להצליח בפורמולה 1, זה לגמרי אפשרי בשבילו", אמר שומי והמשיך: "זה קל יותר לעבור מאופנועים למכונית מאשר לעשות את הדרך ההפוכה. כשיש לך את ההרגשה מיוחדת על שני גלגלים, כמו שיש לוולנטינו, קל מאד להשתמש בזה גם על ארבעה גלגלים".
שומאכר ופרארי, מחכים בזרועות פתוחות לרוסי (צילום: רויטרס)
'הדוקטור' משתעשע גם עם ה-WRC, אליפות העולם בראלי. רוסי השתתף כבר במספר תחרויות מהסבב העולמי ובנובמבר הוא יתחרה מאחורי ההגה של סובארו אימפרזה פרטית בראלי ניו זילנד. אהבתו למירוצי העפר והשטח גרמה לגל של השערות כי דווקא פה יירשם הפרק הבא בהיסטוריה ולא בפורמולה 1.
רוסי הוא ווינר בכל רמ"ח איבריו ולא מעט שמועות גרסו שקרח זורם בעורקיו, אבל אם מתעקשים למצוא אצלו משהו לוזרי אפשר למצוא זאת בקבוצת הכדורגל האהובה עליו - אינטר. הנראזורי מייצגים בשנים האחרונות את כל מה שמנוגד לאלוף העולם האיטלקי, קבוצה שאינה מצליחה לזכות בשום תואר משמעותי ומתנחמת בזרועות הגביע האיטלקי.
מצד שני, יש עוד אפשרות. רוסי עשוי לנסות ולהביא את תואר אליפות העולם לדוקאטי. הקבוצה האיטלקית, בה רוכב כיום לוריס קפירוסי המצוין והוותיק, מציעה כעת אופנוע מהיר מאד (יש אומרים המהיר מכולם). בידיים (הכי) נכונות, הוא יכול להתגלות כאחד שמביס את עדר ההונדות, סוזוקי, קאוואסקי וימאהה. ומה יכול להיות מסעיר יותר מרוכב איטלקי, על אופנוע איטלקי, שמביא תואר אליפות יצרנים ורוכבים למדינת מוטרפת המוטוריקה.
מסלול | ולנטינו רוסי | ניקי היידן |
חרז, ספרד | מקום 14 | מקום 3 |
קאטאר | מקום 1 | מקום 2 |
איסטנבול, טורקיה | מקום 4 | מקום 3 |
שאנגחיי, סין | לא סיים | מקום 2 |
לה-מאן, צרפת | לא סיים | מקום 5 |
מוג'לו, איטליה | מקום 1 | מקום 3 |
קאטלוניה | מקום 1 | מקום 2 |
אסן, הולנד | מקום 8 | מקום 1 |
דומינגטון, אנגליה | מקום 2 | מקום 7 |
סקסונרינג, גרמניה | מקום 1 | מקום 3 |
לגונה סקה, ארה"ב | לא סיים | מקום 1 |
ברנו, צ'כיה | מקום 2 | מקום 9 |
ספאנג, מאלזיה | מקום 1 | מקום 4 |
פיליפ איילנד, אוסטרליה | מקום 3 | מקום 5 |
מוטגי, יפן | מקום 2 | מקום 5 |
אסטוריל, פורטוגל | מקום 2 | לא סיים |
ולנסיה, ספרד | מקום 13 | מקום 3 |