הגעתם לתא קולי ולא השארתם הודעה? לא תשלמו
בהוראת משרד התקשורת - חברות הטלפון הנייד והנייח יחוייבו להתקין התראה קולית לפני שהמתקשר יועבר לתא קולי. אם הוא יחליט שלא להשאיר הודעה או שלא ישתהה יותר משתי שניות לאחר שיגיע לתא הקולי - הוא לא יחוייב בגין השיחה
כמה פעמים התקשרתם למנוי בזק, HOT, או סלולרי מבלי שענו לכם, וכשהגעתם לתא הקולי ניתקתם מייד? לא מעט, מן הסתם. אלא שעד כה שילמתם לחברות בגין שיחה, למרות שלא הוצאתם מלה מהפה. לא עוד: בתערוכת טלקום שהתקיימה היום (ב') הודיע שר התקשורת, אריאל אטיאס, כי בתוך חודשיים יהיה על חברות הטלפוניה - הניידת והנייחת - להתקין הודעה קולית מקדימה, כך שהצרכן יוכל לנתק את השיחה מבעוד מועד ולהימנע מהתשלום שנגבה היום עבור ההפנייה האוטומטית לתא הקולי.
לפני הכניסה לתא הקולי תושמע למתקשר הודעה מקדימה - "השיחה מועברת לתא הקולי". מתקשר שינתק את השיחה במהלך ההודעה או סמוך לאחריה (עד שתי שניות) לא יחוייב בגין השיחה. לדברי אטיאס, "לקוח שיגיע לתא קולי ולא ישאיר הודעה - לא ישלם. תשלום יהיה רק במקרה של השארת הודעה". לדבריו, "היתה לי התחבטות לא קלה בעניין, וניסינו לצמצם למינימום את הנזק לחברות".
הצורך בהסדרת הסוגייה נבע מכך ששיחות רבות של מתקשרים ברשתות השונות מנותבות לתא קולי, מבלי שלמנוי המתקשר ניתנת האפשרות להימנע מכך, גם אם אינו מעוניין להשאיר הודעה. התשלום שנכפה על הצרכן עמד, במקרה הטוב, על חמישית מהתעריף לדקת שיחה (שכן כלל החיוב נעשה לפי יחידות זמן בנות 12 שניות). במקרים אחרים התשלום מגיע לחיוב של דקת שיחה.
מניתוח נתונים שהעבירו המפעילים למשרד התקשורת, עלה כי שיחות שאורכן עד 3 שניות מהוות 11% מתוך כלל השיחות המבוצעות ברשתות הטלפוניה. ושיחות שאורכן עד 6 שניות מהוות 18.2% מכלל השיחות המבוצעות ברשתות הטלפוניה. משרד התקשורת מעריך כי העלות המוטלת על הצרכנים בגין הניתוב לתא הקולי נאמדת בכ-100 מיליון שקל בשנה.