הילדים הצביעו פה אחד: בלי טונה בגן
בגן באשדוד אימצו את הדמוקרטיה האתונאית, כחלק מתכנית חינוך להקניית זכויות לילדים. ילדי הגן עורכים הצבעות בנושאים שעל סדר יומם, ויש להם גם "שטיח בוררות" לפתרון קונפליקטים. במקרה כזה עושים "שולם שולם לעולם וברוגז ברוגז אף פעם'", מספרת הדר בת החמש. מיוחד ליום הילד הבינלאומי
ילדי גן "טופז" באשדוד החליטו שנמאס להם לאכול טונה בתפריט היומי שלהם, והם גם רוצים להוסיף לממרחים השונים חמאה. השאיפות הללו לא נותרו רק על המפית. לאחרונה הם ערכו הצבעה והחליטו פה אחד לשנות את התפריט בארוחת הצהריים.
המחזה של זאטוטים מצביעים ומנהלים דיונים על אופי חיי היומיום הפך לעניין של שיגרה בגן שמשתתף זו השנה השלישית בניסוי "קול הילד - זכויות הילד", כחלק מתוכנית לחינוך לזכויות ילדים. בעיר אשדוד עברו כעת 26 גני ילדים לפעול לפי המודל הזה לתרבות של זכויות מתוך מטרה להרחיבו בעתיד לערים נוספות ברחבי הארץ. הגננות כבר מדווחות על ירידה של עשרות אחוזים בשיעור האלימות בגן כתוצאה מהתוכנית.
לא רק בתפריט האוכל מתערבים הילדים. גם במה שהם קוראים מבלי למצמץ "פתרון קונפליקטים". בגן ישנו שטיח בוררות וכאשר שני ילדים רבים הם עומדים על השטיח וועדה המורכבת מארבעה ילדים מנסה לגשר ביניהם.
"כשיש קונפליקט כל הוועדה מתיישבת על השטיח ואז פותרים את הבעיה", אומרת הדר פז, בת 5.5. "נניח ילד אחד מרביץ וגם השני אז מנסים להגיד להם 'לא משנה מי התחיל רוצים לפתור בעיה ולא כועסים עליכם'. ואז עושים 'שולם שולם לעולם וברוגז, ברוגז אף פעם'".
אם בכל זאת אחד הילדים נמצא אשם בוועדה, חבריו מציעים מניעה של תמריצים חיוביים – הוא לא יקבל משהו טוב. אם צריך להיות בוועדת גינה, התורנות תידחה לו בשבוע. אין ענישה או תמריץ שלילי, פשוט נמנע סיפוק חיובי. יש שבע ועדות שונות בגן, ביניהן הבוררות, שמתחלפות אחת לחודש.
כשאחד הילדים בגן כועס או בוכה, למדו הילדים לחזק אותו באמצעות חיזוק חיובי. במקרה כזה, פעילות הגן נעצרת לחלוטין והילדים שואלים אותו "האם אתה צריך חיזוק חיובי מילולי או לא מילולי?" ופועלים בהתאם.
הדר מפרטת: "כמישהו כועס מאוד ובוכה אז כולנו בגן מנסים לעזור לו להירגע. אם הוא מבקש חיזוק לא מילולי אז נותנים לו כוס מים, אומרים לו לנשום עמוק ולספור עד עשר. אם הוא רוצה חיזוק מילולי כל אחד אומר לו משהו טוב כמו 'איזה כיף לי לשחק איתך בחצר'".
בתחילת השנה התכנסו יחד הילדים והגננת וירג'יניה לוסקי וניסחו יחד אמנת זכויות וחובות ילדים. כך למשל ניסחו את הדברים הבאים: "את/ה רוצה שיקשיבו לך, זו אחריותך להקשיב לאחר. את/ה לא רוצה שיכו אותך, תהיה אחראי לא להכות אחרים".
הילדים ציירו תקנון וחתמו עליו. באחד המקרים כשמישהו עבר על התקנון, הציעה ועדת הבוררות של בני החמש צעד חריג - למחוק את שמו של הסורר מהתקנון. לבסוף, לאחר התנצלות והבטחה על שמירה על זכויות האחרים נמנע העונש.
"היום דיברנו על שבוע זכויות הילד ומה צריך להיכתב באמנה. הילדים הציעו: זכותי לאכול, זכותי שיאהבו אותי, זכותי לבריאות, זכותי להיות נקי. הילדים מודעים לאחריות שלהם", מספרת לוסקי. "האלימות מאוד פחתה, האווירה בגן מאוד הרמונית".
"כשהילד מרגיש שמכבדים אותו, אין אלימות"
ממצאי החוקרים מאשרים את דברי הגננת. לדברי ד"ר ריקי טסלר, יועצת אקדמית לניסוי מהאוניברסיטאות העברית והפתוחה בגן טופז נעלמה האלימות לחלוטין מאז החל הפרויקט. בגני הילדים האחרים צמצמו את שיעורי האלימות הפיזית והמילולית לפחות בשליש. לדבריה, "תוכנית לזכויות ילדים היא בחפיפה לתוכנית ליבה לחינוך אזרחי במשרד החינוך. יש קשר בין אלימות לבין היעדר יכולת להגיע להישגים. ברגע שילד מרגיש שמכבדים אותו אין לו סיבה להגיע לאלימות".
הפרויקט נערך בשיתוף מנהל חברה ונוער, היחידה לזכויות תלמידים, ואגף ניסויים ויזמות במשרד החינוך. במשרד הרחיבו את התוכנית מלבד בגני הילדים באשדוד, כבר ב-60 גנים בכל הארץ. "בנינו תוכנית מותאמת לחינוך אזרחי שמקדם את המודעות לזכויות ילדים בכל שלבי התפתחותם במיוחד בגן הילדים", אמרה הממונה על זכויות הילדים במשרד החינוך, טובה בן-ארי.
לדבריה, "מטרת התוכנית היא לפתח שיח זכויות החל בגן, בקהילה ובבית בקרב ילדים ומבוגרים. זכויות ילדים יש לחוות והן נלמדות בתחומי התוכן השונים ובעשייה היומיומית בחיי הגן ובבית. זאת, החל במודעות של כל ילד לזכויותיו, פיתוח שיח על הדרך למימוש חירויות בגן ובבית, אחריות לכיבוד זכויות אחרים, תרבות דיון ועד לשאילת שאלות וביקורת על הנעשה בסביבות חייהם".