חשיפה: מסלול המירוץ הראשון בישראל
תחת מעטה כבד של סודיות מושלמת בימים אלה סלילתו והכנתו לפעילות של מסלול מירוץ ראשון וחוקי בישראל. בתכנית: תחרויות קרטינג, אופנועים ומכוניות, כמו-גם הדרכת נהיגה בטיחותית ומתקדמת. הפתיחה מיועדת לתחילת השנה הבאה
בשקט בשקט, הרחק מאור הזרקורים ובעיקר מעינם הבוחנת של מתחרים העלולים להכשיל את היוזמה, הולך ונשלם בימים אלה מסלול אספלט חדש וייחודי, אשר ישמש בעתיד הקרוב למירוצי מכוניות ואופנועים, כמו-גם הדרכת נהיגה מתקדמת וספורטיבית. התשתית המורכבת ושכבת האספלט הראשונית כבר מוכנים, אבני שפה נמוכות בדרך, ומיד אחר כך יחלו בבניית המבנים הייעודיים בסמוך. פתיחה פומבית של המקום מתוכננת כרגע לתחילת 2007.
מדובר למעשה בפרויקט ראשון מסוג זה בישראל שמגיע לשלב כה מתקדם, אחרי שניסיונות קודמים להקים מסלול הוקפאו ואף בוטלו, לאחר שהתפרסמו בתקשורת ועוררו את חמתם של גופים שונים. כאן זה כנראה לא עומד לקרות. המסלול החדש, אשר נמצא בקרבת העיירה טירה, ממזרח לכביש 6 ובסמוך ליישוב כוכב יאיר, משקף אמון גדל והולך שרוחשת הקהילייה העסקית בישראל לספורט המוטורי, שייכנס לפעילות חוקית ומסודרת באביב הקרוב. ההשקעה בפרויקט המשתרע על שטח כולל של 32 דונם, עומדת על למעלה משני מיליון דולר.
בשלבי הכנה אחרונים. מסלול המירוצים הראשון (צילום: עמוס באר)
אורכו של המסלול החדש עומד על 1,200 מטר, ורוחבו ינוע בין תשעה לעשרה מטרים. כך הוא יעמוד בדרישות הפדרציה הבינלאומית למירוצי קרטינג, ויאפשר כמובן אירועים רשמיים ומוכרים על-ידי הפדרציה הבינלאומית לספורט מוטורי, ה-FIA. למרות זאת, נראה כי עיקר הפעילות באתר המקצועי, תהיה של הדרכת נהיגה בטיחותית ומתקדמת.
בטיחות והדרכה
היזם הראשי של הפרויקט הגדול והחשוב הוא ברק גולדפינגר, נהג קרטינג מוכר ומי שעסק עד כה בעסקי ייבוא רכבי קרטינג. בשיחה עם ynet מסר גולדפינגר כי בשלב ראשון תיוחד הפעילות באתר לשני כיוונים מסחריים עיקריים: הראשון יהיה כמובן הספורט מוטורי, ואילו השני יעסוק בתחום הנהיגה הבטיחותית והמתקדמת. על הראשון יהיה הוא עצמו אחראי, ואילו התחום השני יהיה באחריות מיזם חדש הנקרא "דרייב-ארט - נהיגה בשליטה", פרי שיתוף פעולה בין "המרכז לכושר רגשי בישראל" שבראשו עומדת שרה פרידמן, ובית הספר לנהיגה מתקדמת דרייב-ארט, של צמד המדריכים ונהגי המירוץ לשעבר, און יעקבסון וליאור לוי.
בכל הנוגע להדרכת נהיגה בטיחותית, נודע ל-ynet כי מדובר בצוות ייחודי וראשון בישראל, שיורכב ממומחים שונים בתחום הנהיגה, מדעי ההתנהגות והחינוך. מדריכי הקבוצה יערכו סדנאות נהיגה על-פי מודל חינוכי שפותח לטיפול במה שלעיתים מכונה "הגורם האנושי". הפעילות תתאים לדרישות מכרזים ממשלתיים של משרדי חינוך ותחבורה, ותכלול לא רק שיעורים תיאורטיים ומעשיים בנהיגה נכונה, אלא גם הדרכת נהיגה מתקדמת ייעודית, האמורה לעזור בהיחלצות ממצבים מסוכנים על הכביש. עוד נודע כי במקום מתוכננות הדרכות נהיגה ספורטיבית, אימוני נהיגה ורכיבה תחרותית.
מירוצים, מכל הסוגים
בנוגע לספורט מוטורי, מבטיח גולדפינגר כי מירוצי הקרטינג - ענף הספורט המוטורי היחיד שמותר כיום על-פי חוק - יהוו את מרכז הפעילות. בין היתר הוא מבטיח כי באתר יהיו 20 קרטינגים עם מנוע ארבע פעימות ובנפח 270 סמ"ק, עם הספק מרבי של תשעה כ"ס. ללקוחות פרטיים שישתתפו בליגות מירוצים יביא כלים עם מנועי שתי פעימות בנפח 125 סמ"ק והספק מרבי של 30 כ"ס. כמו-כן בדעתו להציע גם קרטינג בנפח 120 סמ"ק והספק מרבי של 4.5 כ"ס, עבור ילדים בני שמונה שנים ומעלה, אשר על-פי החוק החדש, יורשו להשתתף באירועי נהיגה ספורטיבית. הקרטים הם מתוצרת חברת Swiss Hotless השווצרית, או Sodikart הצרפתית.
תוואי המסלול. אורך 1.2 ק"מ, רוחב עד עשרה מטרים
מעבר לכך מבטיח גולדפינגר גם מירוצי כלים דו-גלגליים, לאופנועים עד נפח של 125 סמ"ק, או קטנועים עד נפח 250 סמ"ק. בנוסף הוא מבטיח כי המסלול יציע אפשרות לקיום אירועי סופרמוטו. אך נראה כי חשוב מכל, וכאפשרות ייחודית בארץ, יהיה המסלול מוכן לקיום מירוצי אוטוספרינט, בו מכונית מתחרה על המסלול לבדה, כנגד השעון.